Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Sådana stenar som du beskriver reagerar min skodda häst på i vanliga fall också, dvs när hon är frisk. Kan tänka mig att det känns ännu mer för en fånghäst...

Mina hästar är röntgade två gånger, den 19/2 och den 9/4. Vid det sista tillfället hade de båda förbättrats avsevärt, och veterinären var närmast överraskad av haflingern som hade förbättrats från 15 resp 10 graders rotation till 6 grader. :D!

Jag antar att du skrivit om det innan men jag blandar lätt ihop fånghästarna.
Det var ingen liten ändring - häftigt!!
Har de stått inne mkt under den perioden? Har för mig att du skrivit det. Man måste ju lära sig hur man ska göra. Jag tror av ngn anledning som naturligtvis kan vara fel att man ska ta det mkt lugnt med dem så det är intressant att veta.

Våra hästar reagerar också på stenarna jag berättade om. Vi brukar inte rida dem på vägen utan gå vid sidan om.

Ja, jisses, de har stått inne i stort sett 24 h/dygn... Mellan den 19/2 och återbesöket den 9/4 flyttade jag inte dem en centimeter från boxarna - det var STRIKT boxvila som gällde! Förutom den enda gången när jag var iväg med dem hos hovslagaren i mars.

Vid återbesöket var Belle ohalt och såpass pigg att veterinären tyckte att hon kunde få komma ut lite i hage, eller promeneras eftersom jag inte hade någon lämplig hage då. Men hon var ju så överpigg att jag nästan inte vågade ta ut henne!

Nu har de på senaste två veckorna varit ute 30-60 min/dag i mini-torvhagarna. Belle har fått gå på småpromenader ibland också. Men hovslagaren rekommenderade ju största försiktighet tills i alla fall 2/3 hov har växt ut, eftersom han såg de svaga gasfickorna på röntgenbilderna. Busa för mycket fick hon absolut inte göra! Så jag kommer att göra småhagar i grushagen också. Lite större än torvhagarna, men inte mycket.

Det är jag med på men om du redan har lite ont i foten eller i ala fall lätt för att få det så gör det nog ont även på mjukt underlag.
du jämför med fånghäst nu:grin:
Nej den bör inte framföras på större grus- bär den:devil:

Man kan ju sätta på tofflor:idea:

Att leda runt dem i gräshagar eller att de sen får loda runt där bäst de vill- med reducerare på-då:angel: är nog bättre.

Jag har gjort ungefär samma med min. I hage max 45 min per dag och sedan har vi gått promenader i stort sett varje dag. Men allt detta den senaste månaden ungefär och inte alls i början. Jag kollar pulsen efter varje gång om den ngn gång har varit mer så har hon fått vila. Jag vill ha igång henne för insulinets skull så jag har helt enkelt tagit en chans med promenaderna att det ska fungera.

Men jag börjar tro att det är så man måste göra dvs ta det väldigt försiktigt.
Det kan vara bra att veta. Nu hoppas jag verkligen att jag aldrig kommer att ha nytta av den erfarenheten! Detta är inget jag vill utsätta min häst för hur många ggr som helst och inte mig själv heller för den delen.

Men det ska vi inte tänka på nu utan på våra hästar som mår bättre! :)

Känns lite dystert med min fånghäst just nu.

Har fått metacam 6 dagar. När koncentrationen är som lägst (dvs precis innan ny giva) går hon bra. kanske en tendens till hälta i vändningarna. Hon måste tyvärr gå ute p.ga. koliken. I början gick hon inte många meter. Nu har hon börjat röra på sig lite mer.

Har några frågor till er med fånghästar
Hur länge har era fått smärtstillande?

Hur har era varit skodda? Min har fått bakvända skor + equipak (fast inte precis i tån). Ett under att det gick att få dit utan att "spruta" i tån. problemet är att det samlas lera i tån och det är uppenbarligen lite obehagligt.

Har ni röntgat varje gång de fått fång? Det här är 3:e gången min får fång. Första gången åkte vi till en stor klinik. De tyckte det var onödigt att röntga då hon rörde sig så bra. Det kändes väldigt typiskt då hon är hysterisk när man ska lasta och gärna kastar sig över frambommen och man tagit "risken" att åka.

Hur mycket har ni dragit ner på maten? Jag har dragit ner 2 kg på höt och tagit bort kraftfodret sånär som på 3 nävar safe and sound om dagen. Får också 6 dl ultimate balancer som är rekomenderad dos för hennes vikt vid fång. Hon tycker att hon får svälta! Jag tycker det låter rimligt. Vad tycker ni?
(halvblod ca 600 kg)

Jag fattar inte vad hon får fång av. Det är för mig en gåta

Har fått metacam 6 dagar. När koncentrationen är som lägst (dvs precis innan ny giva) går hon bra. kanske en tendens till hälta i vändningarna. Hon måste tyvärr gå ute p.ga. koliken. I början gick hon inte många meter. Nu har hon börjat röra på sig lite mer.

Har några frågor till er med fånghästar
Hur länge har era fått smärtstillande?

Hur har era varit skodda? Min har fått bakvända skor + equipak (fast inte precis i tån). Ett under att det gick att få dit utan att "spruta" i tån. problemet är att det samlas lera i tån och det är uppenbarligen lite obehagligt.

Har ni röntgat varje gång de fått fång? Det här är 3:e gången min får fång. Första gången åkte vi till en stor klinik. De tyckte det var onödigt att röntga då hon rörde sig så bra. Det kändes väldigt typiskt då hon är hysterisk när man ska lasta och gärna kastar sig över frambommen och man tagit "risken" att åka.

Hur mycket har ni dragit ner på maten? Jag har dragit ner 2 kg på höt och tagit bort kraftfodret sånär som på 3 nävar safe and sound om dagen. Får också 6 dl ultimate balancer som är rekomenderad dos för hennes vikt vid fång. Hon tycker att hon får svälta! Jag tycker det låter rimligt. Vad tycker ni?
(halvblod ca 600 kg)

Jag fattar inte vad hon får fång av. Det är för mig en gåta

Min fick först meta cam som inte hjälpte alls. Sedan fick hon butta ganska länge. Jag minns inte hur länge men tror det var tre veckor. Hon fick ta en del för att det skulle hjälpa. Jag har läst det om koliken men tror inte att det är bra att hon rör sig i alal fall inte så länge hon äter smärtstlllande. Min har hela tiden haft vanliga skor de senaste gångerna utan tåkappa. Hon har hela tiden varit skodd på klinik efter röntgenbilderna. Hon fick ett mkt lindrigt anfall för mer än två år sedan. Då visste jag ingenting om fång och röntgade aldrig. Denne gången har hon blivit röntgad flera ggr.

Jag har dragit ner en del på maten. Jag misstänker att hon har nedsatt insulinkänslighet, har tagit enklare prov men inte utrett det helt. Därför har hon bara fått lusernpellets, urvattnad betfor och halm. Hon har gått ner en heö del i vikt. Hon tycker också att hon svälter.

Hur ser din häst ut? Vet du att hon väger 600 kg eller är det som du tror? Min vägde ganska mkt mer än vad jag trodde. Det var ganska bra att väga henne och inse att hon vägde för mkt.

Det är nog jättesvårt att veta många ggr varför de får fång.

Hon är kraftig,typ den äldre sortens halvblod. Hingstnacke annars inte direkt tjock. Vetten mätte med måttband och fick det till typ 612 kg.

vad har du tagit för prover? Misstänkte insulinet på något sätt. Efter andra fånganfallet äter hon dodson och horrells "fångmat" och den innehåller ju inte direkt något socker. Så nu vet jag inte längre, men det är klart, hon får ju betfor...

Fettnacke är vad jag förstår ett av kännetecknen på insulinresistens. Återkommande fånganfall som ofta kommer smygande utan synbar anledning (gäller nog många fånganfall) är andra tecken. 3 nävar av fodret är kanske inte så mkt, har för mig att de har mer än en sorts foder för fånghästar. Betfor är bra för dessa hästar om man sköljer bort melassen.
det var inte helt lätt att få kliniken att testa för insulinresistens. Jag lyckades till sist få dem att ta ett vanligt blodprov och sedan skicka det till Uppsala för att bestämma insulinet. Glukoshalten mätte de däremot ganska rutinmässigt. Hon hade då ganska hög insulinhalt och ngt förhöjt blodsocker. detta var för sex veckor sedan. Egentligen ska man testa det med ett toleranstest. Jag tänkte göra det senare. Jag tror inte man bör göra det när hästen är sjuk.

Nu menar jag inte att din häst är IR. Det kan jag inte avgöra alls. Det är nog inte så vanligt heller. Men det kan vara bra att vara medveten om.

Ska fråga när han kommer i veckan om han kan ta ett blodprov och mäta insulinet. Bra idé. Fast kan man göra det nu när hon har fång, eller blir det missvisande? En vet mätte sockret med en sån där diabetessticka. Hon hade 25. Men hon hade ju inte fastat innan. Men lite högt är det. Tror det ska vara under 10. Har även mätt glukos i urinen = 0. Dricker din häst mycket? Min gör inte det. Har funderat att testa för cushing men det enda som stämmer är den kraftiga nacken plus upprepade fånganfall. Hon har alltid haft kraftig nacke och hon är "bara" 13.

Två av tre gånger har fången faktiskt kommit smygande. Hon har gått långsamt på hårt underlag under ca en vecka innan man "märkt" något.

Blir hon bra den här gången. Gissa om hon kommer ha hökögon på sig i fortsättningen.

Ska snart åka ut och se hur hon mår idag.

Hur mycket hö får hästen i nuläget, och har du analys?

Jag har dragit ner REJÄLT på min haflingers mat. Tidigare i höstas fick hon 8 kg hösilage, om jag inte missminner mig, och värdena var alldeles för bra... Nu får hon 4 kg hö (andraskörd, men tyvärr ingen analys) som jag tror är magert + halm (ca 3 kg, mer äter hon inte). Utöver det får hon ett par deciliter lucernpellets morgon och kväll med sin jäst i. Min shettis får 0,5 kg Spillers Happy Hoof, 3,5-4 kg hö (får inte i henne mer...) och en gnutta halm.

Fettnacke är vad jag förstår ett av kännetecknen på insulinresistens.

Fettnacke kan även vara cushing. En cushinghäst får späcknacke, fång, fettansamlingar på hela kroppen, lång päls, dricker mycket, hängiga. Har din häst fettnacke så råder jag dig att kolla upp cushing. Får den medicin mot cushing så kan din häst till och med bli fri från fång en tid.

Ska fråga när han kommer i veckan om han kan ta ett blodprov och mäta insulinet. Bra idé. Fast kan man göra det nu när hon har fång, eller blir det missvisande? En vet mätte sockret med en sån där diabetessticka. Hon hade 25. Men hon hade ju inte fastat innan. Men lite högt är det. Tror det ska vara under 10. Har även mätt glukos i urinen = 0. Dricker din häst mycket? Min gör inte det. Har funderat att testa för cushing men det enda som stämmer är den kraftiga nacken plus upprepade fånganfall. Hon har alltid haft kraftig nacke och hon är "bara" 13.

Två av tre gånger har fången faktiskt kommit smygande. Hon har gått långsamt på hårt underlag under ca en vecka innan man "märkt" något.

Blir hon bra den här gången. Gissa om hon kommer ha hökögon på sig i fortsättningen.

Ska snart åka ut och se hur hon mår idag.

Jag har förstått det som att det blir missvisande om man tar ett prov när hästen är sjuk. Det är dessutom svårt att ta insulinprov eftersom det precis som du skriver helst ska vara ett fastevärde och det även kan påverkas av annat som stress tex. Provet ska sedan centrifugeras innan analysen. Jag vet inte om en veterinär som kommer ut kan ta ett sådant. Alla veterinärer är inte helt insatta i detta. En IR häst har vid fasta oftast i stort sett normalt blodsockervärde eftersom den kompenserar för IR genom att producera massor av insulin. Socker i urinen är vad jag förstått mkt ovanligt hos en häst. Det fungerar inte riktigt på samma sätt som för oss.

Min dricker inte extra mkt. Hon har normal päls och är yngre än din. Min veterinär har varit inne lite på Cushing ändå men jag undrar faktiskt det, nu är jag inte veterinär i och för sig. Men jag har nog ändå förstått det som att den typiska pälsen och ögonen är ganska vanligt för en sådan häst. Hon har inget av detta annat än en inte alltför kraftig fettnacke och sedan andra fettansamlingar. Men precis som ngn annan skriver så är det nog bra att testa för det för att kunna sätta in behandling snabbt. Min häst har ändå blivit så pass mkt bättre och gått ner en hel del i vikt så veterinären tyckte vi skulle avvakta.
Många IR hästar blir bättre om de bantas. då finns det chans att IR går tillbaka, ganska så mkt hoppas jag. Jag kommer att testa min häst med ett mer utförligt IR test senare. Men jag tänkte nog vänta tills hon blivit smalare och varit det några månader, ungefär om ett år kanske för att veta om hon kan gå på gräs nästa sommar. Jag har läst mig till att de ska kunna göra det om det går tillbaka. Men att det är viktigt att minska på sockret nu i början dvs undvika det.

Om den har haft kolik är det kanske inte helt bra att minska massor på grovfodret?

Fettnacke är vad jag förstår ett av kännetecknen på insulinresistens.

Fettnacke kan även vara cushing. En cushinghäst får späcknacke, fång, fettansamlingar på hela kroppen, lång päls, dricker mycket, hängiga. Har din häst fettnacke så råder jag dig att kolla upp cushing. Får den medicin mot cushing så kan din häst till och med bli fri från fång en tid.

min ponny får fettnacke när hon "råkar" bli för fet, men den försvinner igen när hon bantat. Hon hade stor nacke för mer än två veckor sen när hon fick fång men nu är den borta + alla extra kilo. (ser ut att vara i topp trim nu fast hon haft box vila i drygt två veckor och fått gått ute i hage snart en vecka)
Får börja öka höet till henne nu.
Hon har även "problem" med pälsen, hon är blank och fin men inte satt den riktiga sommarpälsen än, hon är lätt frusen av sig, går med en vinter täcke nu i maj månad utan att bli för varm under :eek: står även med det inne då vi har kallt stall. På mitten av sommaren om det är lite kallt och regnigt och hon får gå utan regn täcke så säger det puff så sätter hon mer päls.
Ponnyn är 21 år.
Kan det vara cushing?
Hon har inga andra fettsamlingar, hon blir rund om magen när hon är tjock, men ser mer uppsvälld ut än ser fet ut.
Hon dricker normalt och är allt annat än hängig, ibland undrar jag om någon har tagit min trygga ponny och byt ut henne mot en unghäst.

KL

Det känns som att denna diskussionen lite grann är överstökat, men eftersom jag inte var här i helgen tänkte jag dra upp den lite igen. För jag känner att jag har varit med om lite av det Betty skriver också.

Dels detta med hovarna (sula+stråle) som smular sönder. Jag var ju rätt så orolig för Wincents hovar med innan förre skoningen. Det var inte så strålen var som ett krater som du beskriver på Cloetta, men det luktade illa och jag var orolig för röta med. Det känndes osm att jag kunde "grävd" ganska långt upp i hoven om jag försökt. Men det verkar som att hovis tog bort, detta som var illa och nu verkar det faktisk vara rätt bra igen och strålorna ser inte alls lika illa ut längre. Jag är nu väldigt noga med att hålla det rent och torrt, för att jag inbillar mig att blöta och smuts ger upphov till röta. Men jag försöka inte att kratsa för mycket, utan tar bara det som sitter hårdast resten tar jag med en borste i stället. Än så länge känns det som att det funkar bra.

Eftersom jag var orolig för hovböld frågade jag hovslagaren om det fanns något jag kunne göra för att förhindra det. Han gav ingen garanti på att det skulle funka, men sa att det kanske kunde hjälpa att rensa med jod där det är öppnat in till lamellarna och även smörja med tjära för att inte smuts och bakterier så lätt skulle kunna komma in. Så nu rensar jag varje dag med jodopax och smörjar på hästsalva. Jag vet inte om hästsalva hjälper på samma sätt som tjära, men jag hade ingen tjära hemme, så jag tog det som substitut så länge.

Min Wincent har också haft några sämre dagar nu. Han har verkat glad som annars och har inte haft ökar puls eller värme i hovarna, men började gå väldigt försiktigt och ömma på hårt underlag och grusväg (vi har lite grus på stallplan och går på grusväg för att komma till hagen). Det känns inte riktigt som ett nytt anfall, men någonting är det ju:confused:

Jag börjar fundera på om fånghästar är extra känsliga för ändringar i vädret, för när det blev så där varmt som det var för någon/några veckor sen, mådde han också lite sämre. Har ni andra upptäckt något sånt?

Eller om det är känslighet för ändringar i underlag. Det blir ju en större ändring i underlag nu, när det är lite blött och lerigt i hagen och han sen ska gå på grusväg/grusplan än när det var varmt och torrt och underlaget i hagen var hårt och torrt.

Det kan också vara så att när hoven är hård och torr är den inte lika känslig. Jag menar om den är mjuk och fuktig är den mer elastisk än annars och kanske kan tex. stenar trycka längre upp än när den är torr och "stum".

Lite spinn-off på mina funderingar, vad tror ni???

Är så sjukt trött på att det inte bara kan gå stabilt framåt. Det är okej att det går sakta om man bara VET att det går framåt. Men vad jobbigt det är o aldrig veta om det kommer att bli bra:(

Jag tror att underlaget spelar roll! Är det inte till och med så att Strömsholm rekommenderar att man INTE har sin fånghäst ute om det är lerigt i hagen? Detta pga att det är bra att hålla fånghästens hovar (sulor) så torra som möjligt, för att de ska bli så hårda som möjligt? Eller har jag fantiserat ihop det själv :D?

Min "toka" haltade lite på hf idag när hon kom ut:(. Trist! Ska ringa veterinären imorgon och höra vad hon tror... Har inte tid hos hovslagarna förrän den 26/5 (de är alltid så bokade). Ringde en nyinflyttad hovslagare nu ikväll. Han kan komma på måndag. MEN som "alla" hovslagare hade han såklart synpunkter på det som de andra gjort. Jag berättade vad hon hade nu (tåöppna heart-barskor) och då började han berätta vad han skulle göra i stället. Han skulle lägga hård sula samt använda sig av antingen en ringsko eller en vanlig sko som är "tillbakabankad" (vet inte vad denna modell heter, men resultatet är ju att skon blir tvär i tån i stället för rund). Usch, vad man blir villrådig! Finns det någon hovslagare som håller med en kollega ;)?

Senast ändrad:

Är så sjukt trött på att det inte bara kan gå stabilt framåt. Det är okej att det går sakta om man bara VET att det går framåt. Men vad jobbigt det är o aldrig veta om det kommer att bli bra:(

Känner PRECIS likadant som du! Det är fruktansvärt frustrerande med denna sjukdom. Man lägger ner sin själ och sitt hjärta, för att inte tala om en massa pengar och en enorm mängd tid och tankeverksamhet, och det finns ändå inga garantier. För att citera hovslagaren som jag ringde i kväll: "Fång är skit!" Ja, det summerar väl upp det hela ganska bra?

Min "toka" haltade lite på hf idag när hon kom ut:(. Trist! Ska ringa veterinären imorgon och höra vad hon tror... Har inte tid hos hovslagarna förrän den 26/5 (de är alltid så bokade). Ringde en nyinflyttad hovslagare nu ikväll. Han kan komma på måndag. MEN som "alla" hovslagare hade han såklart synpunkter på det som de andra gjort. Jag berättade vad hon hade nu (tåöppna heart-barskor) och då började han berätta vad han skulle göra i stället. Han skulle lägga hård sula samt använda sig av antingen en ringsko eller en vanlig sko som är "tillbakabankad" (vet inte vad denna modell heter, men resultatet är ju att skon blir tvär i tån i stället för rund). Usch, vad man blir villrådig! Finns det någon hovslagare som håller med en kollega ;)?

Jag är jättenoga med att sko så som mina klinikhovslagare gjort. Nu är min hovslagare hemma jättebra, lyssnar och tittar på vad de gjort på kliniken för att göra likadant. Dessutom har min hovlsagare hemma diskuterat min häst med kliniken för att komma fram till vad som är bäst och hur vi gör. Min hästs skor är gjorda efter hur hovbenet är placerat och det är viktigt för mig att inte ändra något. Jag skulle själv inte vilja att det kom en ny hoslagare som ville sko min fånghäst annorlunda bara så där. :crazy: Det beror ju på röntgenbilder, resultat av tidigare skoning och samråd med veterinär.

Hoppas att det bara är något tillfälligt med din häst. Min egen var lite extra varm för några dagar sedan och jag tyckte att pulsen var lite starkare. Nu har den gått ner men jag har känt på alla våra andra hästar för att se hur de ligger till. De flesta har samma typ av puls så jag blev lite lugnare. Vad jag önskar att en ny hov kunde komma ut lite snabbare...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka