Fettnacke är vad jag förstår ett av kännetecknen på insulinresistens.
Fettnacke kan även vara cushing. En cushinghäst får späcknacke, fång, fettansamlingar på hela kroppen, lång päls, dricker mycket, hängiga. Har din häst fettnacke så råder jag dig att kolla upp cushing. Får den medicin mot cushing så kan din häst till och med bli fri från fång en tid.
min ponny får fettnacke när hon "råkar" bli för fet, men den försvinner igen när hon bantat. Hon hade stor nacke för mer än två veckor sen när hon fick fång men nu är den borta + alla extra kilo. (ser ut att vara i topp trim nu fast hon haft box vila i drygt två veckor och fått gått ute i hage snart en vecka)
Får börja öka höet till henne nu.
Hon har även "problem" med pälsen, hon är blank och fin men inte satt den riktiga sommarpälsen än, hon är lätt frusen av sig, går med en vinter täcke nu i maj månad utan att bli för varm under
står även med det inne då vi har kallt stall. På mitten av sommaren om det är lite kallt och regnigt och hon får gå utan regn täcke så säger det puff så sätter hon mer päls.
Ponnyn är 21 år.
Kan det vara cushing?
Hon har inga andra fettsamlingar, hon blir rund om magen när hon är tjock, men ser mer uppsvälld ut än ser fet ut.
Hon dricker normalt och är allt annat än hängig, ibland undrar jag om någon har tagit min trygga ponny och byt ut henne mot en unghäst.