Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Har du inga röntgenbilder att gå på.
Du kan få indikationer på hur hovbenet ligger med blotta ögat, men inte veta säkert som jag har fattat det.

Fångränder visar om det finns en rotation och i sulan kan du se blåmärken/blödningar från hovbenet om det ligger närar sulan. Och ibland kan man väl också se en "nerbuktning" av sulan om hovbenet trycker upifrån. Men som jag har förstått det är det inte säkert att man ser dessa tecken och de är ju bara en indikation på att något är fel inte hur alvarligt det är.

Dubbelsula vet jag inte så mycket om, men skulle tro att man behöver röntgen för att se det.

Hovsl sa att hon har deformerade framhovar,nämnde ngt om kronranden,sa att ngn fräsch hov inte kan växa ut igen.
Tån är den lägsta punkten på Julies framhovar,kan försöka lägga in en bild i kväll.Att det inte står rätt till är jag klart medveten om,men alltid nyttigt att utbyta erfarenheter med er andra.

Det är sådana jag har hemma :)! Provar att låta henne ha dem när hon går ut i kväll. Jag har förvisso inga sulor, men har klippt till av liggunderlag som bör fungera.

Det kan man diskutera. Vanlig halm innehåller bara energi och inget protein vilket ger en obalans i foderstaten om inte övrigt foder är extremt proteinrikt.
Det är balanserna jag talar om, som krävs för sund ämnesomsättning.

Jag förstår inte vad du menar med balanser och sund ämnesomsättning. Fånghästar precis som andra ska ha en lämplig mängd proteiner och energi i den totala foderstaten.
Du skrev att hon borde byta ut halmen mot hö för att få minska den farliga energin. Det var det jag svarade på. Jag anser att det är ett felaktigt sätt att resonera på om man ska utfodra en fånghäst. Den ska ha de proteiner och den energi den behöver. Men det är energin man bör se upp med så att den inte består av för mkt snabbt nedbrytbara kolhydrater. Om man då ger ett proteinrikt foder som tex lusern så kan halm vara ett bättre alternativ att lägga till än hö för att få mängden strå att bli tillräcklig. Så gör jag med min fånghäst och det är det som är ingredienserna i Happy hoof.

Jag förstår att man inte ska röra sulan alls eller inte så mkt i alla fall. Men den dubbelsula är väl inte bra? jag har fått för mig att det kan bli hovbölder av sådana. Men det kan klart vara fel.
Hovisen på kliniken tog lite på sulan sist (inte pga dubbelsula). Men han hade sett röntgenbilderna. Fast hon hade lite blödningar på ett ställe men han menade att det inte var ngt att oroa sig för. Hon har inte ömmat eller ngt annat. Hon har sänkningar men det är ändå en bit kvar.

Att blödningar blir kvar i strukturerna är ju normalt ( inget färskt blod), men rensning av sulan görs inte förrän läget är stabilt- tror jag......

Jag förstår inte vad du menar med balanser och sund ämnesomsättning. Fånghästar precis som andra ska ha en lämplig mängd proteiner och energi i den totala foderstaten.
Du skrev att hon borde byta ut halmen mot hö för att få minska den farliga energin. Det var det jag svarade på. Jag anser att det är ett felaktigt sätt att resonera på om man ska utfodra en fånghäst. Den ska ha de proteiner och den energi den behöver. Men det är energin man bör se upp med så att den inte består av för mkt snabbt nedbrytbara kolhydrater. Om man då ger ett proteinrikt foder som tex lusern så kan halm vara ett bättre alternativ att lägga till än hö för att få mängden strå att bli tillräcklig. Så gör jag med min fånghäst och det är det som är ingredienserna i Happy hoof.

Överskott av energi är skadligt om du har en känlig ämnesomsättning/fånghäst.
Eftersom halm innehåller bara energi så får du lätt en felaktig kvot i foderstaten om inte resten innehåller hög proteinhalt.
Det kanske hennes foder gör och då är det ok.
Vad är det som är så svårt att förstå? Det känns som du vill missuppfatta :devil:

Hur menar du egentligen:confused:
Varför ge ett proteinfoder o ett energifoder?
Istället för ett bra hö- som den då kan få i större mängd.

Jag skulle nog hellre blötlägga höet- om energimängden är för hög.

Hur menar du egentligen:confused:
Varför ge ett proteinfoder o ett energifoder?
Istället för ett bra hö- som den då kan få i större mängd.

Jag skulle nog hellre blötlägga höet- om energimängden är för hög.

Ja det kan man kanske undra. Det är nog jag som uttryckte mig lite slarvigt tidigare i dag. :confused:
Det var detta jag svarade på egentligen
citat ur tidigare inlägg i samma tråd idag

Varför ger du Happy hoof om du ändå ger halm. Då är det kanske bättre att skippa halmen och öka höet.

Om en fångkänslig häst får överskott på energi så kan det bli fång.
Fångkänsliga hästar har känslig ämnesomsättning. De har svårare att ta hand om obalanser i fodret.

Jag menade och menar fortfarande att det som kan sätta igång ett fånganfall för en fångkänslig häst är inte ett överskott på energi i allmänhet utan ett överskott av vissa kolhydrater som ex socker om den är IR, eller mkt stärkelse eller fruktan. Sedan är det naturligtvis inte bra för den på sikt med mkt energi om den blir tjock. Men tex olja och fibrer som båda innehåller energi är ju inte ngt som triggar igång ett fånganfall i sig.

Sedan tycker jag att ovanstående om obalanser är en ganska vag formulering och undrade därför vilka obalanser och på vilket sätt detär skadligt för en fånghäst.

Att blödningar blir kvar i strukturerna är ju normalt ( inget färskt blod), men rensning av sulan görs inte förrän läget är stabilt- tror jag......

Det var ju tur det för det var så det var.
Sedan har jag hört skräckhistorier om sulor som blöder, hovben som syns osv.

Ja det är av den anledningen som det bara är bra att sulan växer till sig- under läkningen.

Mina hästar blir ju verkade/skodda av ett hovslagarpar. Min haflinger hade också lite blödningar sist, sa hovslagaren som verkade henne, men det var inget som den andre hovslagaren verkade särskilt oroad över. "Det förvånar mig inte", var hans kommentar. Hon är inte halt och inte öm. Nu försöker jag minnas, och jag VET att de inte tog något på sulan första gången haflingern skoddes men jag TROR att de tog bort lite av det gamla hornet sist vi var där.

Shettisen ömsar sina strålar förresten på framhovarna. Är det normalt :confused:? Kanske därför hon ömmar fram?

Kan det bli värre?.I går när jag kom till stallet var Julie inne i Santas hage :eek:.De som släppt ut hade glömt att stänga leddet som skiljer deras hagar åt.Så mellan 7-16 har hon ätit gräs.Fick "jaga" henne lite för att få tag i henne,men hon travade illa,stannade efter en liten bit.Känns inte bra.

Bettysmatte:Julie ömmsade också strålen för ett par v sedan.Sen blev det som en grop upp i hoven,nu finns knappt ingen strålfåra/stråle.Jag blir inte klok på denna sjukdom.Har funderat på om det kan bero på att hovbenet fått så mkt lutning framåt :confused:.Det är ju så lustigt att hon trots allt rör sig skapligt bra.

Min har också fått jätte tråkiga och dåliga stråler, som smuler sönder.

Jag pratade med hovis och vet. om det och båda sa att det var ganska normalt. För det första har det ju varit en inflammation i hoven, så det är inte så konstigt att den inte funkar som vanligt. För det andra förstod jag det som att både skoningen, verkningen och hovens forma efter fången gör att strålen får dålig markkontakt och därför blir dålig.

Jag hade hovslagaren ute i torsdags. Han tog lite på sulan, men bara det som redan hade börjat "smula sönder" av sig själv. På de nya röntgenbilderna såg vi att Wincent har fått jätte tjocka sulor nu och det är antagligen därför han verkar så pigg och inte verkar ha ont, för rotationen har tyvärr inte gått tillbaka nåonting än:(

Det verkade som att Wincent njöt att bli verkad!

Hej.Har en C-ponny som fick fång första gången i februari 2007
Trodde hon skulle dö då.
Sedan dess har hon varit bra.
Nu har hon lite fångkänning och jag skulle vilja ha henne inne men då river hon stallet ,sparkar bakut,skriker och springer runt i boxen så hon blir helt genomsvettig.
Har fått butta av veterinären och hovslagaren har kortat tån.
Hon går nu ute med sina kompisar och 1 åriga dotter och tycks väldigt nöjd.
Har ni något tips på hur jag kan göra för att hon ska kunna vara ute utan fång eller inne utan att riva stallet.

Senast ändrad av en moderator:

Ha inne en annan häst som sällskap samtidigt (om du har flera kan de ju turas om att vara sällskapshäst) Eller bygga en utebox i hagen där de andra går, så att hon hela tiden ser de andra och lägga torv i den på samma vis som en del andra här har gjort.

Japp, smular sönder som vitt pulver gör strålarna. Det är gropar i stället för upphöjningar där strålen ska vara. Hon har inte haft särskilt allvarliga rotationer fram egentligen. Eller, jo, det var nog 6-7 grader på vf men hf var bara 2-3 grader, om jag inte minns fel. Ändå ser de lika knasiga ut, med platt sula och smulig stråle. Lustigt :confused:!

Din häst har tåöppna heartbar va? Men borde inte strålen få kontakt då genom skon? Jag måste gå och titta på min hästs strålar känner jag, för jag har inte alls tänkt på om de har minskat i storlek.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är inte helt med på heartbar är för skor?:confused:

Min har vanliga skor, som sitter bakofram.;)

Strålen han inte minskat så mycket som BM's Cloettas tydligen har, men en klar försämring.

Men jag försöker hålla dom rena och torra så bra det går. Kratsar och borstar dom rena, så bra det går, för att det inte ska bli värre.

Heartbar-skor har en extra metallbit som stöd för strålen. Min Belle har sådana och de är dessutom öppna i tådelen. Jag tror att de egentligen är vanliga bak-och-framvända skor. Stråldelen smiddes på när vi var där första gången, efter noggranna mått på hoven så att allt skulle passa perfekt.

Googla på hearbar och sök i "bilder" så hittar du massor av bilder på heartbar-skor! Belles ser ut så, med det undantaget att de alltså är öppna i tån.

På denna länken finns tåöppna heartbar-skor: www.forgeandfarrier.co.uk

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar