Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Skönt att höra :)! Hur ska ni fortsätta nu? Har du förresten provat att blötlägga hans hö?

Han ska ha boxvila och Metacam+medicin(ngn pasta)mot magen i 14 dagar, sedan ska han ha ytterligare boxvila 2 dagar efter medicinen.
Sedan ska han ha boxvila+5 minuters skritt promenader i 8 veckor.
Sedan kan skrittpromenaderna sakta utökas, detta under förutsättning att
han inte blir sämre då.

Vi är inte ett gäng idioter så sitt ner från din höga häst tack.
Och ge tusan i att säga att jag inte tar fång på allvar.

Sen du klev in i den här tråden och frågade om råd för hur du skulle göra med din häst, har du haft taggarna utåt och sagt emot när folk gett dig råd. Vem behöver sitta av sin höga häst egentligen? men jag tänker inte tjafsa, och jag ska inte försöka ge dig råd i fortsättningen heller eftesom det inte känns särskilt tacksamt. Man kommer inte någonstans i hästvärlden om man inte kan hjälpas åt och ta emot tips och idéer från andra. men det är min filosofi.

Fettso: Vad roligt att höra att din häst blivit bättre! :laugh: Härligt, hoppas det fortsätter gå åt rätt håll med fången nu!

Min fånghäst har fortfarande puls på alla fyra. Fick rådet av vet att ge butta. Hon går i sjukhage och rör sig fint. Känns fel och ge henne butta när hon rör sig bra, eller tänker jag fel?

Vet inte, men jag är i ungefär samma situation med min shettis. Hon har ofta relativt svala hovar, bak är de till och med KALLA på morgonarna. Fram kan hon vara lite varmare. Hon rör sig bra - inga dubbelslående steg längre - men hon har puls. Ibland svagare ibland starkare. Hon har ju varit utan medicin i ungefär en vecka nu, och jag känner inte att jag vill ha henne på fortsatt medicinering om hon verkar må bra. Jag kanske skulle ringa min veterinär och höra med henne i och för sig, men annars tycker jag att jag har läst och hört så mycket om att hästar kan ha puls länge även om de för övrigt mår bra.

Hur är han annars i magen? Min shettis har blivit kanonbra (och jag menar att hon ALDRIG förut har varit så bra!) i magen sedan jag började med Happy Hoof-fodret. Kan kanske vara värt att testa? Det har faktiskt varit krångel med hennes mage i alla fyra år som vi haft henne, men NU blir det fina små hästbollar varje gång :D!

kl
Igår och idag är hon varm i vänster framhov + kota sen kall på senorna och knä. Alla andra ben och hovar är kalla.
Ingen puls i något ben. Och alla 4 ben är torra och fina.
Står nu inne sen igår middag.

Dagen då jag upptäckte hon var halt, var jag faktiskt ute och red :crazy:
vi var i paddocken och red, i galoppen trampade hon antagligen på en sten med vänster fram ben och gick nästan omkull. Var riktigt obehagligt.

På vägen hem var hon halt på vänster fram.
Dagen efter kom hovis och då var hon bara öm i vänster fram sula.
Han tog av och på skorna sen var hon halt på båda.
I måndes reagera hon i båda fram och var likadan i både med puls, värme och dock en aning mer svullnad i så klart vänster.

Funderar om det kan vara något mer än fång i vänster hov. :confused:
kanske gjorde illa sig på stenen?

Vad är Happy Hoof?:)
Är det ett slags kraftfoder?
Vart hittar man det?Kan dom äta det fast dom har/haft fång?
Just nu får han ju bara hö och lite halm att äta.

Han är för söt i sina små skor:love:
Magen verkar helt ok!

Mja, det är väl en "korsning" av grovfoder och kraftfoder. Man kan faktiskt ge det som enda foder om man vill. Jag ger min 0,5 kg/dag, tillsammans med ca 4 kg hö och lite halm, och hon verkar må väldigt bra på det.

Läs mer här: http://www.spillers-feeds.com/en-gb...eds-for-those-prone-to-Laminitis-/Happy-Hoof/

Det jag har upptäckt är att det är lite svårt att få tag i, och jag måste köra minst 6 mil för att köpa. Det har även relativt kort hållbarhet, så man kan inte köpa på sig särskilt mycket på en gång.

Tillägg: Det var min veterinär som rekommenderade fodret åt mig eftersom min shettis lätt blir för mager...

Senast ändrad:

Ibland kan de få som blåmärken i hovarna när de trampar på en sten berättade en vet för mig. Tror faktiskt att det har hänt min ibland.

KL

Tänkte höra vad ni tror om min shettis "fötter". Nu rör hon sig ju jättebra. Inga dubbelslående steg, som hon annars har haft ända tills de senaste veckorna, och vill gärna småtrava vid sidan när vi går ute.

MEN hon verkar lite hovöm fram, kanske speciellt höger fram. Hon sätter som sagt ner hela hoven i marken, ingen speciellt överdriven värme och absolut inte särskilt överdriven puls idag alls. I boxen verkar hon inte alls besvärad, men utomhus haltar hon till lite då och då. Det verkar dock inte besvära henne jättemycket, så jag har svårt för att tro att hon har jätteont. Har märkt att hennes hovar har blivit väldigt platta i sulan fram nu med fången, och att strålarna har blivit väldigt små. Har detta något att göra med att hon ömmar? Ska jag kanske sätta på henne barfotabootsen när vi går ut ur boxen? Eller ska jag bara hålla henne på mjukt underlag och inte lägga alltför stor vikt vid om hon haltar till ett steg eller två ibland? Vi går ju trots allt bara ett 10-tal meter till minihagen (med torv) och tillbaks till boxen en gång per dag. Resten av tiden står hon inne med permanentbädd. Hur hade ni gjort?

Det är alltid svårt = omöjligt att veta hur man ska göra.
Jag hade kanske satt på bootsen. men i övrigt så tror jag att det kommer att vara så ett tag - ganska länge(?). Min ponny kan fortfarande trampa konstigt ibland, ha puls osv. Det viktiga är kanske att de inte blir sämre??

Inget vettigt svar i och för sig, ursäkta, bara lite tankar.

Jag tror att man får hitta ngn medelväg. D e måste ju vara ute lite - minsta möjliga påfrestning. Man får prova sig fram.

Jo, det är ett vettigt svar! Bara att veta att andra upplever samma sak är vettigt :)!

Jag håller med. När det har gått flera månader, och man haft dem inne på strikt boxvila i flera veckor, får man nog börja kompromissa LITE. Jag märker ju att pållarna mår bra av att få komma ut i sina "frimärksrutor", få rulla sig, gräva lite och bara lapa sol. Jag märker också att haflingern har blivit mycket mindre stressad bara av att få vara ute i minihage en liten stund varje dag. Vi promenerade igår och hon var pigg och glad, men absolut väldigt kontrollerbar. Hon ville gärna småtrava ibland men det blev bara ETT toksskutt, i stället för en hel rad som det blev förut. Så jag tror att de mår bättre BÅDE fysiskt och psykiskt just nu...

Visst är det härligt att se dem må bra!! Det är dessutom mkt bra med våra diskussioner i tråden, bra att veta att andra upplever samma sak, eller kanske inte bra men lite lättare.
Sedan tror jag inte att det är världens katastrof om de tillfälligt blir ngt sämre. Bara det inte börjar om igen med ett nytt fånganfall så tror jag det är OK. Min veterinär har haft en sådan här ponny själv. Hon menar att man måste prova sig fram - hela tiden. Men ta det väldigt försiktigt - vilket jag verkligen tror att du gör.

Jag måste börja leta efter en lämplig betesreducerare. Jag tänkte att om jag sätter på´henne en sådan så kan hon kanske gå i en hage där det inte växer så mkt om ett tag. Vi ska snart på återbesök, får se vad de säger då, innan jag gör ngt annat.

nu är det bara att hoppas på att det inte kommer ett bakslag!

För, när jag var ut till hästarna imorse, så var båda två ute i stora hagen! :eek: (under nätterna får stoet komma in till fångvalackens ligghall). Trådarna till fång-hagen-lösdriften låg på utspridda. Min gissning är att det har varit något djur i farten för undre tråden på stora hagen var av på ett ställe, och de övre trådarna var mkt ospända lite här och var. Sen gick jag en vända runt hela hagen, och hittade ett ställe där undertråden låg på marken in mot hagen.

MEN! Fånghästens ben var så varma! Hovarna jumna! Ställde snabbt in honom i hans "rahabiliteringsdel" så att han inte skulle röra sig mer. Det som gått så bra framåt! :cry:
Efter en halvtimme var benen svalare, och nu för en halvtimme sen var han bara ljummen på baksidan frambenen och ngt gallig... Ingen förstärkt puls.
Jag är orolig!

Din häst är inte fångskodd?
Kanske är det så att den isf behöver någon typ av sjukbeslag på som avlastar tådelen. Jag kommer inte alls ihåg vad du berättat om vad ni har för plan kring det, men vad tycker din hovis och er klinik? Jag hade nog kollat upp det med dem, det är ju inte bra om hon visar att det gör ont i hoven, även om det bara är då och då.

Den lilla är inte fångskodd nu. Hon var, men skorna togs av igen för att se om det var därför hon inte mådde bra. Det verkade hjälpa att få av skorna faktiskt, så jag är lite tveksam till att sätta skor på henne igen. Haflingern däremot verkar må väldigt bra med sina tåöppna heartbar-skor :)! Ska till hovslagaren igen om ett par veckor. Får ta upp ömheten med dem då.

OK. Det kan ju vara så att hon skoddes för tidigt förra gången men att hon nu skulle kunna klara av det bättre. Jag är ju lite extra orolig, men jag hade nog hört med veterinär ganska snart om det är någon fara med hennes ömhet. Bara i fall att. Men du har säkert koll.

Min welsh har haft två fånganfall i år. Vet inte vad hon fick det av. Hon är född här,är nu 10, och har aldrig varit sjuk innan. Hennes mamma hade cushing/fång. Vi fick ta bort henne nu i veckan. Nu är jag livrädd för att min andra ska få fång igen. Hur förhindrar jag det när jag inte ens vet vad hon fick det av?

Ätit hösilage i vinter. Nu hö plus halm och Happy hoof. Kör henne mest i skogen. Just nu ingen motion alls eftersom hon går i sjukhage fortfarande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 335
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar