Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Ja det är nog bara att hoppas att denna sommaren blir bättre än förra.

Jag kommer snart att släppa fåren och de två stora hästarna på betet (tar in dem om det blir dåligt, stödfodrar osv vi har betet utanför stallet). Kommer du att släppa din på bete? i så fall är ju matfrågan löst.

Jag vet inte hur jag ska göra med ponnyerna. Min lär inte få gå på ngt bete alls :cry:.
Den lille får nog gå lite själv i naturbeteshagen. Han överlever säkert alldeles utmärkt av att bara gå där delar av dygnet,

Här blir inget bete. Tyvärr. Har skaffat balar för att kunna fodra över sommaren. Dock verkar de ha så de klarar sig på dagarna. Idag var faktiskt första dagen delar av lunchen låg kvar. Så lite gör det ändå.

På tal om hö så kan jag rapportera att det är snärjigt värre att blötlägga hö:eek:! Jag har skaffat sammanlagt fyra hönät som jag väger upp rätt mängd i och sedan i med dem i vatten, timern på 15 min, ut och byta vatten, timern igen på 15 min och sedan upp med höet och hänga på "tork":crazy:. Och detta har känts lite intensivt under påskhelgen när jag varit ledig. Hur blir det inte då när jag ska sköta detta före jobbet? Jag hoppas bara att det ger utdelning, för då skulle jag garanterat kunna hålla på hur länge som helst:)!

Min stallkamrat har kört så i snart tre år nu. Ibland får hästen ett fånganfall men inte alls lika ofta som tidigare.

Just nu äter hon ytterligare en "butta"-kur (1 påse om dagen) och då mår hon kanonbra! Pulsen i benen har försvagas och känns knappast och hovarna är inte varma. Äter bra, är pigg, etc. Men frågan är vad som händer när jag plockar bort medicinen igen? Ska ringa vet idag och ta reda på vad vi ska göra med skor imorgon (på eller av?). Har i allafall fått Sedalin utskrivet, och jag hoppas att det hjälper hos hovslagaren!

jo den har gått på gräs efter anfallet, hon är inte tjock kanske lite mager.

Jag skulle nog blöta upp hela ransonen o låta ligga en timme på kvällen o sen fylla på hönäten.
Så gjorde vi förr till våra hosthästar.

Tro fasen att de blev smala;) Maxgivan låg på 8 kg hö.

kl

Finns det något b vitamin preparat som man kan ge
till en ponny som är insulinresistent? Dom jag har hittat
har antingen socker eller melass som tillsats.

Tror ni jag vågra utöka hagen redan?

Han har haft 2 1/2 veckas boxvila inne på butta efter anfallet, sedan har han fått gå i en boxhage i 5 dagar nu utan butta.
Han visar inga fångsymptom endast lite värme i framhovarna, ej halt eller
stapplig och vänder helt normalt!:)

Enligt veterinären kunde jag utöka den lite efter 5 dagar och går det bra i ca 5dagar så kan jag utöka lite till etc.
Ska jag vänta några dagar eller kan han få en liten större boxhage nu?

KL

Nu är det vår och gräset har börjat spira. Now what to do?

Som det är nu går hon ute ca 10-12 h om dygnet med Green Guard på sig. Hon får ca 1,5 kg hö o ½-1 kg halm till kvällen. Ute går hon med 2 andra som också beöver bantas lite så jag har dragit ner på hömängden för alla. Men nu när gräset börjar växa så äter inte de stora hästarna upp sina högar med hö vilket då lillan gör istället :cool: Så hur gör jag?

Kan jag låta shettisen fortsätta gå med Green Guard under dagarna. Jag lägger ut mindre hö på morgonen och ser hur lite som behövs för att de ska äta upp. De stora hästarna får då ett större mål hö till kvällen/natten när jag tagit in Lillan. Men då äter väl lillan en massa nytt gräs...

Eller behöver jag göra en banta-shettis-vänlig-hage till lillan ute där det inte finns något gräs?

Mm, jag måste nog börja göra allt kvällen före. Det håller inte att springa in och ut som en galning kl halv fem på morgonen...:crazy:

Mm, jag måste nog börja göra allt kvällen före. Det håller inte att springa in och ut som en galning kl halv fem på morgonen...:crazy:

Jag har också kommit på att det tar massor av tid att sköta en fånghäst !!
Förra veckan sov jag ända till sex varje morgon eftersom jag var ledig. Annars har jag gått upp fem hela vintern.
Men allt är ju lite lättare nu när det snart är sommar.

Ja, jag kan bara inte tänka mig hur det blir om jag behöver blötlägga hö mitt i vintern också... Men det är ju inte säkert att det behövs - man kan alltid hoppas!

knapplån

Dags att oroa sig igen - tror jag blir galen!

Jag har haft fångponnyn ute i en minihage en liten stund varje dag. I hagen finns det jord, rötter och några grässtrån utmed kanterna. Jag har lugnt antagit att hon skulle klara detta. Hon äter naturligtvis av detta den korta stund hon är där mellan 15 - 30 min. Hon kan inte ha fått i sig mer gräs än vad som fyller upp ett halvt dl mått max bara för att försöka uppskatta hur mkt/lite det handlar om.
Dessutom går jag promenad med henne varje dag ca 45 min.

Jag har precis varit ute i stallet. Hon har idag fått antydan till gallor på baksidan av frambenen ovanför kotorna (ej bra på anatomi). Hon har puls både på insidan och utsidan av dessa inte jättestark men märkbar.
Anledningen till min oro är nog egentligen att hon i somras hade gallor som kom och gick alltså mer än vad hon har haft förr om somrarna. Jag har länge undrat över om det kan ha haft ngt samband med att hon sedan fick fång. Så nu är jag naturligtvis orolig (igen!). Jag har börjat att kyla benen.

Ja vad vill jag med detta? Är det ngn som känner igen det eller som tror ngt om det?

Idag var det ganska livat inne i hennes lilla hage. hennes kompisar som alltså gick utanför denna hage for helt plötsligt iväg och in i en annan hage. De försvann alltså! Det räckte för att min lilla häst skulle bli heltokig, inte så konstigt i och för sig. Tack och lov var det förståndiga kompisar för de kom tillbaks igen när de märkte att hon blev kvar på andra sidan. Men detta kan naturligtvis ha bidragit till pulsen.

Senast ändrad:

Gallorna vet jag inget om - tyvärr, men jag tror att stressen när hästarna sprang iväg mycket väl kan ha orsakat förstärkt puls. Idag har min häst fått vila för jag tror att våra promenader, som knappast kan kallas promenader :crazy:, anstränger hennes fötter en del. Hur skadligt det sedan är, det vet jag inte.

Vad jag har märkt är att min häst gärna har lite puls om kvällarna, och oftast ingen märkbar på morgonarna. Hur är era? Jag antar att hästarna står mer stilla på nätterna (mörkt, stängd dörr, tystare etc), även om det sägs att hästar inte har någon viloperiod på natten som vi har, och att hovarna då får vila mer från rörelse och tyngd. Temperaturen är ju oftast lägre också, och jag vet inte om det påverkar? Hovarna är alltid svalare på morgonen också, tycker jag.

Sedan har jag ett VÄLDIGT stort problem med att mäta puls. Tycker att det är attans svårt att bedöma hur "stark" den är på en skala. Finns det INGEN så är det ju enkelt att avgöra, men så fort det finns puls måste man bedöma hur pass stark den är. Det är SVÅRT, tycker jag:confused:! Är den starkare än igår, starkare än i morse, starkare än för en timme sedan, etc etc etc. Tycker inte ni att det är svårt???

Hoppas att det går bra med din häst, och att det bara är lite överansträngning orsakat av de andra hästarnas bus!

Går du på mjukare skogsstigar eller på grus?
Skulle välja det förstnämnda.

Forest. Just de här första grässtråna skulle jag vara mkt misstänksam- oavsett om de är få. Tror att de kan få gallor av det.

Är den helt torr i lederna normalt sett?

Båda och, men mest grus. Vi har knappast några skogsstigar här. För att komma till fler måste man gå relativt långt på asfalt, och det är väl inte heller bra.

Då skulle jag nog gå med den i hagarna/ ridbanan ett tag.
Det där med puls.
I mitt fall har det funnits puls- om benen inte har varit fullblodstorra.

hur går bantandet?

Har jag skrivit?? att när min häst blev smal tappade den all päls mkt mkt tidigare än på många år.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 343
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka