Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Jag är medveten om att detta har diskuterats tidigare. Då har det bara handlat om verkning av hovar - inte ngt jag kan tycka ngt om - som du vet.

Men det är ju just detta att om man inte är insatt så låter det så bra som är så hemskt.

Jag är också medveten om att detta diskuterats tidigare, men vissa saker tål att upprepas med jämna mellanrum så att det inte faller i glömska... Dessutom är det alltid intressant att diskutera saker utifrån olika synvinklar. Som Forest Autumn säger har det mest handlat om verkning. Denna artikel handlar om fång och hur man enkelt och smidigt kan bota alla hästar plus för evigt förhindra återfall (i allafall förhindra kronisk fång). Låter som en dröm, och det är väl tyvärr bara det det är. Men OM det hade varit sant hade ingen varit gladare än jag!

KL

Jag ville bara berätta att min häst mår ganska bra. Visste jag inte om hur det såg ut inne i hoven så skulle jag inte oroa mig alls (hon har ganska mkt sänkning på bägge fram).

Hon kan fortfarande vara varm i den dåliga hoven t o f och mest då det är soligt ute. Idag är andra dagen som jag börjat vänja henne vid att gå på "gräs" igen. Hon har fått gå 20 min med munkorg lös i en mindre gräshage tillsammans med sin kompis. Äntligen har hon kunnat rulla sig i jord hur mkt hon vill. :) Igår travade hon lite men lugnade sig ganska snabbt. Traven ser kanonfin ut f ö. Hon var så glad över att få komma nära sin kompis igen också. För att lugna alla kan jag berätta att det är ganska torrt ute nu och väldigt nerbetat i hagen. Det som är, är sönderbränt och kort, gult.
Annars går hon på fm i sin torvhage och efter lunch i sin grushage. Hon trivs bra och är glad. Hoppas nu bara att hoven kan hålla i framtiden för att gå i vanlig hage och att vi kan hålla andra fånganfall borta.

Grattis till framgångarna :)! Jag LÄNGTAR efter att få släppa ut mina, speciellt en sådan underbar dag som vi har haft idag...

En fråga..

Oskar har ju stått på strikt boxvila och butta i snart 2 veckor, men värmen i framhovarna kvarstår, är det normalt?
Bakhovarna är kalla.

Det tog lång tid innan framhovarna på min häst blev kalla. De kan fortfarande vara inte kalla (detta med värme i hovar är ganska svårt att bedöma). Men enligt senaste klinikbesöket så är läget under kontroll.

Jag kan också känna temperaturskillnad på min haflinger. Framhovarna är oftast lite mer ljumma än bakhovarna, som kan kännas riktigt kalla. Men de senaste dagarna när vi haft varmare väder har alla hovar varit lite varma (ljumma). Shettisen har inte varmare hovar än den andra men av någon anledning har hon fortfarande puls i benen :confused:?

Vill bara väcka en tanke om att symtom som utåt sett ser "likadana" ut hos två individer kan ha olika orsaker. Fång har blivit lite av en slaskdiagnos, ungefär som fibromyalgi på människor. Fång betyder ungefär "inflammation i foten", skulle du nöja dig med att få en sån diagnos om du knappt kan gå?

Jag vill veta varför, annars kan jag bara symtomlindra och inte behandla grundorsaken. Det är lätt att låsa fast sig vid en diagnos och glömma att vi alla är olika. Tex läkemedel för människa som mest testas på unga friska män för att deras system är lite mindre komplicerat och oförutsägbart än kvinnors och sen ska den medicinen fungera på alla, unga som gamla, kvinnor som män. Men så är det ju inte i verkligheten, i verkligheten har vi biverkningar och återfall och så några som blir bra. Och så upplever jag vår allmänna kunskap och behandling av fång nu, vi vet ungefär men inte exakt och då blir det många individer som får lida, medicinen fungerar bara på vissa. Jag vill veta varför varje individ har drabbats. Och jag tror att man måste behandla alla individuellt. Och framförallt stärka upp de individuella bristerna för att slippa återfall, inte bara pumpa i smärtlindring och banta, även om det är generella bra åtgärder vid fång.

Det engelska (tror inte att det kommer från engelskan) ordet för fång är laminitis och det betyder ungefär inflammation i lamellerna.

Det är många som gärna skulle vilja veta varför hästar får fång dvs vad det är som ger fång i varje enskilt fall. Det finns en hel del forskning om fång men tyvärr har forskarna ännu inte lyckats lösa hela gåtan. Det är vad jag förstår ingen som exakt vet hur ett fånganfall startar från det att ngt triggas igång i kroppen till dess att lamellvävnaden i hovarna bryts ner. Man vet mkt om det och det finns flera teorier men de sista pusselbitarna saknas fortfarande.

Därför finns det inte heller några läkemedel mot fång och man kan inte heller behandla varje enskild individ efter det individuella fånganfallet. Det enda man kan göra är just att ge smärtlindring, korrigera hovarna och ev banta hästen och sedan arbeta förebyggande.

det är bara att hoppas att lösningen kommer någon gång i framtiden.

Vad är din lösning då? Jag vet inte vad som orsakade mina hästars fång. Kanske hösilaget, kanske lite frostgräs, kanske någon växt i hagen, kanske något helt annat, kanske någon av nämnda faktorer i kombination... Hur ska jag få reda på det, och vem ska tala om det för mig?

Jag håller med om att det är frustrerande att det inte finns något botemedel, men smärtlindringen fungerar tack och lov för båda hästarna. Varför det tar längre tid för den ena att bli smärtfri utan medicin och att pulsen ska minska i styrka, det vet jag inte. Och det tror jag inte veterinären vet heller, fast hon skulle säkerligen med hela sitt hjärta önska att hon gjorde det.

Nej, jag tycker inte att fång är en "slaskdiagnos" egentligen. Symtomen finns där, och det är inget att ta fel på när man tittar på röntgenbilderna heller. Det är INTE som fibromyalgi där det inte finns några prover att ta. Kronisk fång syns tydligt på röntgenbilder. Jag, och många andra, skulle dock självklart vilja att det fanns tester för orsak, samt botemedel och framför allt FÖREBYGGANDE medel! Men där är vi inte än. Hoppas bara att vi någon gång kommer dit...

KL
Idag när jag skulle sätta fast maggjordarna på shettisens utetäcke upptäckte jag att hon har gått ner lite i vikt.
Kolla själva :p

Det var inte dåligt :)!

Idag har jag nog en svacka... Vi var iväg och hämtade ett lass hö och jag såg massvis med hästar i hagar längs vägen. Shettisar, islandshästar, div. ponnies, stora hästar etc etc etc. De gick där och gnagde på det första grönskande gräset. Ja, då började jag såklart tänka: "Varför just jag? Varför får mina hästar fång? VADhar JAG gjort som är så totalt fel att mina hästar får fång? Varför kan alla dessa olika hästar gå här och njuta i vårvädret och äta gräs utan problem?"

Hovslagaren har allt som oftast "anklagat" mig för att haflingern har varit för fet och att hon kommer att få fång, och det fick hon nu också. Två kilo hö om dygnet tycker han att hon ska ha...:crazy: Okej, att en överviktig häst får fång, det är ju en ökad risk, men varför får min lilla smala shettis det också? Samtidigt? Vad har jag gjort FEL??? Om jag inte vet, kan jag ju aldrig fixa det heller...

Om du vill ha lite tankar om detta så

det är klart att man kan undra.
Det kan ju naturligtvis vara en tillfällighet att båda blev sjuka.
Eller så har du någonting som utlöser det. Våra grannar har vad jag vet haft tre av tre fånghästar under kanske ca åtta års tid. Man kan ju undra vad det beror på. De har en hage där de alltid har haft sina hästar (ej samma individer som fånghästarna utan hästar som inte finns längre). de har aldrig varit sjuka men däremot de nya. Hagen är lite speciell med ganska mkt "vatten"växter vet ej vad de heter. Nu har de tagit bort hästarna från detta bete och vågar inte släppa dem på bete alls. Jag hade nog provat att släppa dem på ett annat bete då jag kan tänka mig att dessa växter som jag har för mig innehåller mkt stärkelse kanske har utlöst det. med allt detta menar jag att du kanske har ngt liknande. Eller också har du fått hem ett foder som inte har varit bra.

För att anknyta till tidigare diskussion så visst hade man så gärna velat veta.
Min ponny hade ju ett fånganfall tidigare för ett par år sedan. Jag har läst massor om fång sedan dess och vakat över henne nästan varje steg hon har tagit. Det hjälpte inte. Hon fick detta hemska anfall i julas ändå. Nu tror och hoppas jag att hon trots mina bantningsförsök ändå var för tjock och att det var det som hjälpte till att utlösa det. Det är ju enklare då man har ngt mål att jobba mot.

Men om du nu inte kommer på ngn anledning så hjälper det inte att se bakåt. Tänk framåt i stället. Dina hästar blir ju bättre. Man får ta ett litet steg i sänder.

Jag hoppas att alla våra fånghästar blir bra igen!

Med risk att få alla bukes hovisar på mig så tycker jag att hovslagare ofta gnäller och har helknasiga ideer om utfodring speciellt om fånghästar.

Senast ändrad:

Jo, jag är inne på att det nästan "måste" vara något här i hagen som de äter. Jag har ju också haft tre hästar, av tre möjliga, med fång. Den första som blev sjuk åt INTE hösilage utan väldigt magert torrhö. Hade shettisen redan då och hon blev inte sjuk den vintern när den andra blev. Men nu ska det bli GRUSHAGE här ute, så förhoppningsvis får vi bort det som hästarna inte tål här!

Och, ja, jag VET att jag ska titta framåt i stället för bakåt, men ibland är det så jäkla svårt! Speciellt när man läser dystra prognoser för hästar med allvarliga rotationer... Shettisen är ju "bara" sällskapshäst, men haflingern vill jag ju kunna rida på igen! Tror inte heller att hon skulle trivas med att bara gå och "slå dank" resten av livet. Hon är ju bara 6 år :crazy:!

Håller med dig angående hovisar. I ärlighetens namn undrar jag om de hovisar som inte är specialutbildade inom sjukdomen vet så hemskt mycket om fång egentligen? Om man kan säga att "ja, vi visste ju att de hade fång lite av och till", då undrar man om personen förstår hur pass allvarligt det är med fång egentligen? Och om han vetat, varför sa han inget då?

Jag läste ditt inlägg igen och mer noggrant. Vattenväxter, säger du? Det har jag många av i en sommarhage. De gick där till och från hela sommaren och ena gången var precis innan Belle var halt på sommaren för första gången. Hon haltade på hf, men blev bra igen efter ungefär en vecka. Hovis hittade inget, benet var hur fint som helst, och ingen fattade något. Nu i efterhand har jag funderat på om hon redan då hade fångproblem. Detta var i juli/augusti ungefär. Hon fick gå här hemma ett tag och sedan släppte vi tillbaks dem i sommarhagarna igen. Kanske den hagen är boven i dramat??? Hur som helst kommer de aldrig dit igen för betet där är dåligt pga undermålig dikning, därav vattenväxterna och en "sjö" i mitten.

kl

Ska jag ge förstaskördshö eller andraskördshö till shettisen som bantas? Och till araben?

Ska jag kanske ge 50/50? och så lite halm också

Jag ger andraskördshö. Min shettis får 4 kg hö + lite halm (hon äter inte så mycket). Haflingern får 4 kg hö och 4 kg halm eftersom hon behöver mycket att tugga på.

KL

Dax för uppdatering från mig o min fångshettis(född 2002...) som fick det runt 20 januari, röntgades 13 feb med rejäla rot/sänk bägge fram.

Min lilla gumma går ute i boxhage i paddocken o trivs som fisken, hon har blvit MYCKET bättre av att få gå ute o röra sig. Kallare i hovarna oxå(går upp o ner naturligtvis). Min hovis tog bort all horn där hålrum var o fyllde igen med nåt klet som är istället för horn o på med skor som skydd. Det går emot min vetenskap men det funkar o hon mår skapligt, pigg o glad, ser tom sur ut när man kommer med maten(she´s back!) Hon går nu på halv ranson butta. Men vi får se, ska på återbesök nästa vecka hos vet.

Vi kommer aldrig mer att kunna ge henne av vårat egna hö utan magert ängshö istället. Tjocka Majsan får oxå gå den vägen annars lär hon få fång snart oxå...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar