Fånge i mitt hem

Sv: Fånge i mitt hem

Hej!

Jag tycker som de övriga att du var jätteduktig som tog dig iväg!

Och inte tror jag du behöver ha ångest över mackan heller, du måste ju äta någonting och då är det ju vettigt att äta nåt gott :-).

Lägga puzzel lät superskoj, jag saknar själv tid att göra det, så lägg lite åt mig också :-)

/Lavinia
 
Sv: Fånge i mitt hem

Strunta i livet just nu och ägna dig åt att vila i dit återvunna välbefinnande i stället.
Om det behövs en lugnande för det, tag en lugnande.
Annars så bränner du bara energi på precis ingenting.
 
Sv: Fånge i mitt hem

Såg att du kom iväg till apoteket :D Bra gjort!

Jag finns utanför Ängelholm om du skulle vilja ta en promenad en dag. Både jag och vovven skulle behöva promenera (vi är lite lata på det området). :)
 
Sv: Fånge i mitt hem

+ A_A

Jag ska ta mig ut på en liten promenad nu innan ljuset är helt borta för dagen. Sedan får jag försöka sysselsätta mig med något, men min koncentrationsförmåga är inte vad den har brukat vara. TV går inte så bra, men kanske radio och något i händerna; teckna, lägga pussel eller måla kan fungera.


Härligt att du kom iväg!
Jag bor i Lund, och har en hund som är lite knäpp men älskar promenader -så du får gärna låna båda honom o mig om du vill ha lite promenad sällskap :) Eller sällskap i övrigt. Har hästen i Dalby om du vill ha något annat djur att pilla på..
PMa om du vill.
Kram!
 
Sv: Fånge i mitt hem

Hej! Tack för din omtanke, den värmer.
Jag har inte riktigt läget under kontroll och mår inte så bra. Sitter mest inne och ugglar och har svårt att komma hemifrån. Pendlar mellan riktigt mörka, destruktiva tankar och stunder av lite mera hopp. Egentligen vet jag att jag måste se till att bryta detta medan tid är, men det är förbannat svårt.
 
Sv: Fånge i mitt hem

Och alla ni andra som svarat mig, er vill jag såklart också tacka! Jag skäms över att jag inte svarat er alla ordentligt, men ni ska veta att jag läst och uppskattat era svar. Orken och koncentrationsförmågan tryter ganska snabbt för tillfället, men som sagt - jag läser!
 
Sv: Fånge i mitt hem

Inte skämmas, vi förstår att det är tungt just nu och att du behöver fokusera på dig själv för att bli bättre. Ville bara checka in, vi bryr oss även om det inte är akut.

Kan tillägga att Buke var ett enormt stöd när min far gick bort i höstas, det finns mycket bra energi här!
 
Sv: Fånge i mitt hem

Och nu börjar tomheten smyga sig på igen. Jag har ätit för mycket och jag vet inte hur jag ska få resten av dagen att gå.

Tänk på att du måste äta för att orka planera eventuell träning och diet för att gå ner i vikt så fort du mår bättre. Mat är bränsle för kroppen och man måste ha det för att må bra.

Och när du väl mår lite bättre så kommer du kanske på att du egentligen INTE behöver gå ner i vikt...

Ofta är det ju så att OM man mår dåligt så är det lätt att se ner på sig själv.
 
Sv: Fånge i mitt hem

Mja, det där med maten har havererat helt här. Sedan jag kom hem har jag inte ätit något som inte varit godis, glass eller nötter - bortsett från den där surdegsfrallan häromdagen. Jag gör verkligen mig själv en otjänst som låter det fortgå, men jag lyckas inte bryta tröstätandet.

Eftersom jag äter som jag gör är jag svullen som jag vet inte vad och allt känns om möjligt ännu mer hopplöst. Jag tyckte jag var tjock innan, vad är jag då rimligen inte nu?

Mina problem med maten har en stor del i hur jag mår, men i vanliga fall brukar mitt problem vara att jag äter för lite och kontrollerat. Nu bara svullar jag i allt sånt jag vanligtvis inte vågar ta i med tång. Resultatet blir att jag äcklas otroligt av mig själv och får ännu svårare att gå ut.

Helst vill jag inte gå ut förrän jag lyckats gå ner en fem kilo, men med tanke på hur jag äter lär jag snarare gå upp än ner dem.
 
Sv: Fånge i mitt hem

Jag såg tråden nu och vill förska ge lite pepp så här på natten.
Till att börja med tycker jag det var jättestarkt gjort av dig att komma iväg till apoteket :banana::bump: Väldigt bra jobbat verkligen.

Ett litet tips på tröstmat som man kan äta med gott samvete kanske är rivna morötter med lite citrondroppar på?, riktigt gott tycker jag och dessutom är ju både morötter och citron nyttigt, vitaminer, vätska och dessutom undivker man ju urinvägsinfektion med hjälp av citronen.
Annars brukar jag gilla att göra olika grönsaksstavar och ev. någon hemmagjord dipp med creme fraische och lite kryddor, enkelt, gott och lätt att få den smakerna man är sugen på.
När livet är tufft är ofta behovet av att äta/tugga något extremt (!) enligt mig så detta är vad jag brukar försöka med.

Tänk på att du inte äter så mycket, så glass är ju okej då får du i dig kalcium trots allt och det är ju riktigt bra.
Själv har jag börjat med mjölk i kaffet vilket jag aldrig haft förut p.g.a att matlusten varit låg ett tag för mig, kroppen och knoppen behöver energi trots allt.

Keep up the good work :)
 
Sv: Fånge i mitt hem

Mja, det där med maten har havererat helt här. Sedan jag kom hem har jag inte ätit något som inte varit godis, glass eller nötter - bortsett från den där surdegsfrallan häromdagen. Jag gör verkligen mig själv en otjänst som låter det fortgå, men jag lyckas inte bryta tröstätandet.

Eftersom jag äter som jag gör är jag svullen som jag vet inte vad och allt känns om möjligt ännu mer hopplöst. Jag tyckte jag var tjock innan, vad är jag då rimligen inte nu?

Mina problem med maten har en stor del i hur jag mår, men i vanliga fall brukar mitt problem vara att jag äter för lite och kontrollerat. Nu bara svullar jag i allt sånt jag vanligtvis inte vågar ta i med tång. Resultatet blir att jag äcklas otroligt av mig själv och får ännu svårare att gå ut.

Helst vill jag inte gå ut förrän jag lyckats gå ner en fem kilo, men med tanke på hur jag äter lär jag snarare gå upp än ner dem.

Det är lätt att koncentrera sig på det som är "fel".

Det finns mängder med överviktiga personer som lever helt vanliga liv. De går på banken, handlar mat och köper kläder och skor.

Om just du väger för mycket nu så är det bara du som bekymrar dig!!

Jag ser gravt överviktiga personer på badhuset stup i ett och jag blir lika GLAD varje gång.
Istället för att tänka att de är så tjocka att de inte borde visa sig i baddräkt/badbyxor.
Hurra för att de simmar!!!

När du går ut på promenad är det SKITBRA! Väger du för mycket och inte törs gå ut så är det ju STRÅLANDE varje gång du kommer utanför dörren för en liten promenad!

Heja!!

Här får du en liten peppdans av mig
:banana::bump::banana::bump::banana:
 
Sv: Fånge i mitt hem

Hej!
Inte ska du skämmas för sånt. Vi är nog fler som varit där du är (i olika tappning) och vill mest peppa. Tror inte nån av oss förväntar oss tack, vi är glada bara vi hör något av dig så vi vet att du är ok (även om du inte mår bra).

/Lavinia, peppar från lite längre bort
 
Sv: Fånge i mitt hem

Jag såg tråden nu och vill förska ge lite pepp så här på natten.
Till att börja med tycker jag det var jättestarkt gjort av dig att komma iväg till apoteket :banana::bump: Väldigt bra jobbat verkligen.

Tack!:)

Ett litet tips på tröstmat som man kan äta med gott samvete kanske är rivna morötter med lite citrondroppar på?, riktigt gott tycker jag och dessutom är ju både morötter och citron nyttigt, vitaminer, vätska och dessutom undivker man ju urinvägsinfektion med hjälp av citronen.
Annars brukar jag gilla att göra olika grönsaksstavar och ev. någon hemmagjord dipp med creme fraische och lite kryddor, enkelt, gott och lätt att få den smakerna man är sugen på.
När livet är tufft är ofta behovet av att äta/tugga något extremt (!) enligt mig så detta är vad jag brukar försöka med.

Tänk på att du inte äter så mycket, så glass är ju okej då får du i dig kalcium trots allt och det är ju riktigt bra.
Själv har jag börjat med mjölk i kaffet vilket jag aldrig haft förut p.g.a att matlusten varit låg ett tag för mig, kroppen och knoppen behöver energi trots allt.

Keep up the good work :)

Jag har faktiskt också börjat ha mjölk i kaffet för att smyga in lite näring. Ju mer jag tänker på det desto viktigare känns det att få i mig den näring jag behöver. Grönsaksstavar och strimlade frästa morötter med salt och citron har förr hört till mina vardagssnacks, tack för påminnelsen!
 
Sv: Fånge i mitt hem

Det är lätt att koncentrera sig på det som är "fel".

Det finns mängder med överviktiga personer som lever helt vanliga liv. De går på banken, handlar mat och köper kläder och skor.

Om just du väger för mycket nu så är det bara du som bekymrar dig!!

Jag ser gravt överviktiga personer på badhuset stup i ett och jag blir lika GLAD varje gång.
Istället för att tänka att de är så tjocka att de inte borde visa sig i baddräkt/badbyxor.
Hurra för att de simmar!!!

När du går ut på promenad är det SKITBRA! Väger du för mycket och inte törs gå ut så är det ju STRÅLANDE varje gång du kommer utanför dörren för en liten promenad!

Heja!!

Här får du en liten peppdans av mig
:banana::bump::banana::bump::banana:

Tack för tankeställaren. Den tog där den skulle! Just så som du reagerar på badhuset brukar jag tänka när jag möter motionerande överviktiga personer. Jag blir djupt imponerad! Och som du skriver - massor av överviktiga människor rör sig där ute varje dag. Naturligtvis.

Och tack snälla, rara för peppdansen!:love:
 
Sv: Fånge i mitt hem

Lite allmänna funderingar kring min situation och lite försök till att strukturera upp saker och ting. Ni får vara mitt bollplank. Det är så lätt för mig att fastna i och gräva ner mig i mitt eget elände. De senaste veckorna har jag mest bara lagt mig platt och låtit ångesten och kaoset härja fritt med mig, med följd att suicid varit en ständigt pockande möjlig utväg. Jag har bara sett allt jag inte klarar och inte är. Fullkomligt negativt tänkande i hastigt accelererande, nedåtgående spiraler.

Mat och kropp
Med lite klarare blick ser jag att det godis jag vräkt i mig på sistone omöjligt kan ha lett till mer än på sin höjd tre kilos viktuppgång. Högt, mycket högt räknat. Med tre kilos viktuppgång är jag fortfarande på gränsen till underviktig. Alltså inte fet. Omöjligt, som min skalle påstår, att jag skulle ha gått och blivit överviktig. Troligtvis har jag dessutom samlat på mig en massa vätska av alla de ovana kolhydraterna och för att jag snart ska ha mens.

Det är inte kört, jag måste inte ge upp och fortsätta äta skräp bara för att jag börjat. Ärligt talat är jag väldigt trött på godis efter de här dagarna. Mina farhågor om att jag hädanefter kommer öka raskt i vikt och aldrig kunna sluta äta är bara fantasifoster.

Min ätstörda sida vill helst att jag svälter mig nu, men min kropp och hjärna behöver näring. Det är verkligen inte snutet ur handen att få bukt på detta, men det går inte att komma runt. Så länge jag svälter mig kommer jag aldrig kunna må bra och jag kommer aldrig ge mig själv en ärlig chans att fungera optimalt.

Det började som en livskris...
Är det som först verkade vara en livskris och en utmattningsdepression egentligen tecken på flera, tyngre diagnoser? Hittills har jag utöver den utmattningsdepression allt började med samlat på mig en lång lista konstaterade diagnoser som får mig att känna mig som en vandrande katastrof; allvarlig ätstörning, ångestproblematik, depression och posttraumatiskt stressyndrom.

Jag hisnar när jag tänker på hur snabbt det gått och hur långt jag fallit. Från relativt välfungerande med aktivt socialt liv, högkvalificerat jobb och fullt upp, till vrak som inte kommer ut genom dörren och till synes utan framtid.

Ibland funderar jag på om jag har något ytterligare, mer grundläggande "fel"? Jag funderar kring ADHD och borderline. Inte speciellt kul någondera, men med allt utrett svart på vitt skulle det kanske vara lättare att dels få adekvat hjälp och dels att se med något blidare ögon på mig själv.
 
Sv: Fånge i mitt hem

Planer för:

Idag
-Duscha och komma ut på stan en sväng i dagsljus
-Äta något före kvällen för att förhindra godispanik

Imorgon
-Komma iväg till sjukgymnasten - inte låta mig hindras av att jag är tjock

På sikt, men helst snarast
-Bryta isoleringen och ta kontakt med åtminstone några vänner
-Boka läkartid
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 444
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp