FÅNG hästar???!!!

Sv: FÅNG hästar???!!!

Jag skulle inte ge en häst som lätt får fång vitlök. Det bästa förebyggande man kan göra för fånghästen är att se till att den har en stabil flora av goda bakterier i tarmen. Det motverkar utvecklingen av elaka bakterier som kan leda till fång.

Vitlök är ett ganska potent antibakteriellt medel. Det hindrar enl många experiment tillväxt av flera av de snälla bakterier som bor i hästens tarm. Risken finns att det blir lättare för elaka bakterier att ta över. HH

Krulidut skrev:
Jag ska hyra en ponny i sommar som tyvärr har lätt för Fång..
Är det nån som äger/har - en ponny/häst som har haft fång elr får lätt fång??

Vad ger du dom i foder??
Vad bör man inte ge??
Och sist men inte minst:angel: Kan dom gå i en hage med 1 cm gräs??

:bow: Till ALLA svar! :bow:

Hej!
släpper du ut hästen på bete direkt när det gröna gräset kommer fram?

Hej!

Jag har en hingst som har fång, med tillhörande problem :) (hovbensrotation, sänka osv).

Just nu går han på 1,5kg KRAFFT Grund 125
fritillgång på hö :)
Sen får han dessutom
Stand-Free (det enda som talar för örter är reklamen, jag vet)
KRAFFT Oil
Äppelcidervinäger
Foderjäst
o så 1dl KRAFFT Miner Röd

o han mår toppen :)
Han går på ett "magert" bete. Förra sommaren var hagen vildvuxen verkligen, hur mkt mat som helst. Men vi ställde honom i hagen i vintras o nu har han trampat ner det mesta, men han har lite o leka med :)

Det här med nässlor, i vilket skede ger ni det?

I det akuta fångskedet, eller närmast efter, eller rentav i förebyggande syfte?

Hur mycket ger ni per dag?

Jag ger nässlor ungefär varje dag. Då får han lite grann i maten eller så ger jag han några kvistar, på sidan av höet.

Travis_ skrev:
Jag ger nässlor ungefär varje dag. Då får han lite grann i maten eller så ger jag han några kvistar, på sidan av höet.

Året runt, eller bara underbetes-säsongen?

Nicke skrev:
Året runt, eller bara underbetes-säsongen?

Jag ger året runt, brukar få lite mera på våren när gräset börjar att komma upp.

Travis_ skrev:
Ja visst kan man blanda det i höet, men han jag har äter det på sidan om, och det tycker han är jättegott. Man kan även smula ner det i maten om dom inte tycker om nässlor, men dom brukar tycka det är jättegott. Jag brukar hänga upp nässlorna tills dom är helt torr, men det går säkert att lägga dom i solen också, sen är det bara att utfodra de.
Jag ger min fånghäst vitlök och jag har inte sett att han har blivit sämre av det if :)

Till tex nässelsoppa för människor, ska det ju vara späda små nässlor.
Spelar det nån roll för hästar, eller går det lika bra med stora bamsingar?

Nicke skrev:
Till tex nässelsoppa för människor, ska det ju vara späda små nässlor.
Spelar det nån roll för hästar, eller går det lika bra med stora bamsingar?
Det spelar ingen roll alls vad man ger. Jag brukar ge både med själken, och brukar även klippa ner i maten.

Artig skrev:
Hej!
släpper du ut hästen på bete direkt när det gröna gräset kommer fram?

nix så klart inte :smirk: han kan ju få fång, han hade det två g förra sommaren..
han kommer att gå i en hage med 1 cm gräs ungefär och en jord hage :)

Tack!!

Då ska jag ut och plocka nässlor för kommande behov! :)

hihi nässlor är jätte bra :D
nässlor växer d'är det 'är hög vätehalt i jorden..
ofta där häsarna bajsar..

nu har jag gjort en litsa men ska kolla igenom tråden och ändra om jag missat nått
INTE ÄTA:
Vitlök
Mellass
Betfor
Knäckebröd
Morötter (i större mengder..)

jag har pratat med en kompis(kanske att ni vet vem det äör :D )
Ida johansson hon har tävlat sm ponny på Gotland på Joy ride
AA iallafall ssåå sa hon att hon inte skulle gätt lusern till han efter som att det är ju proteinen i hö:et som lusernen består av så iställt skulle han få en näve grunt (elr två :angel: ) efter att jag ridit och då samtidigt ska han få mineraler (jag vet fortfarande inte villken och vad det är för skilnad på krafts Miner Färg(?) asså¨minner och ex. röd, vad är dte för skillnad??
såå att jag ska nog göra så i sånna fall..
en näve Grund efter ridningen..

Krulidut skrev:
nu har jag gjort en litsa men ska kolla igenom tråden och ändra om jag missat nått
INTE ÄTA:
Vitlök
Mellass
Betfor
Knäckebröd
Morötter (i större mengder..)

jag har pratat med en kompis(kanske att ni vet vem det äör :D )
Ida johansson hon har tävlat sm ponny på Gotland på Joy ride
AA iallafall ssåå sa hon att hon inte skulle gätt lusern till han efter som att det är ju proteinen i hö:et som lusernen består av så iställt skulle han få en näve grunt (elr två :angel: ) efter att jag ridit och då samtidigt ska han få mineraler (jag vet fortfarande inte villken och vad det är för skilnad på krafts Miner Färg(?) asså¨minner och ex. röd, vad är dte för skillnad??
såå att jag ska nog göra så i sånna fall..
en näve Grund efter ridningen..

Om din foderhäst inte får fång pga av att den har sockersjukeliknande tillstånd så är Krafft Grund ingen fara.

Principiellt är det dock ingen idealisk fånghästmat eftersom den huvudsakligen består av spannmål (med sockerbetsprodukter och en skvätt protein tillblandade).

De kolhydrater som är mest riskabla för fånghästen är stärkelse från spannmål och fruktan som finns mest i tidigt och i fruset gräs.

Sen finns det en del fånghästar som har en ämnesomsättningssjukdom som liknar sockersjuka,. De är ofta känsliga för små mängder socker som en del hästar som det berättats om i den här tråden. De kan reagera på mkt små mängder av socker t ex i melass eller t o m morötter och äpplen.

Denna grupp är en minoritet bland hästar som drabbas av fång.

Lusern är ett idealiskt fånghästfoder. Hästar får inte inte inte inte fång av protein.

En annan bra princip är att inte trassla och dutta med en massa olika tillskott utan ha en stabil foderstat med få fodermedel som ändras så sällan som möjligt. Då mår de bäst, de snälla bakterierna som motverkar fång. HH

du förklara underbar bra HH :D gillar din hjälp!

jag står mellan valet och kvalet mellan lusern pelletsen och groven
det är där problemet sitter..
sedan har jag funderat på mängden oxå..
jag är värkligen skiit dålig på mänder hur mkt av vad..
jag gillar som många kanske märkt att räkna dl och ml :angel:
nävar tkr jag är lätt med :D
asg* bara att ge hna nån näve efter ridningen är drömmen för mig fast samtidigt känner jag att dte inte blir så bra (jag har små händer..)
det blir ingen rät sida på detta..
kanske ska ut till han i helgen..
så då kanske jag kan fotta han så får ni se hur min lille pojk ser ut :D

sedan mineraler, vad är dte för skilnad??
miner röd och miner blå och allt vad det nu heter vad är bäst??

jag tror inte han har så kallad socker sjukan och jag känner det att en äpple bit nån gång ibland dör han inte av..
men i större mängder så kan han nog reagera..

Krulidut skrev:
jag tror inte han har så kallad socker sjukan och jag känner det att en äpple bit nån gång ibland dör han inte av..
men i större mängder så kan han nog reagera..

Som HelenaHandberg skriver här så är det viktigt att ha en stabil foderstat. Väljer du att ge äpple så ge det i så fall varje dag istället för någon gång då och då ;)

okey :D
hehe s¨g det nu igen..
tror nopg att jag ska läsa igenom hela tråden igen :D:angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30