FÅNG hästar???!!!

Sv: FÅNG hästar???!!!

hmm kan kolla upp det..
i sånna fall bör jag ge honom mer..
typ 1 lite bal (½ av nya höet och ½ gamla..)
jag kommer att lägga höet i hagen.
han går på magert bete (typ..) kort gräs

Jag hade en ponny som hade fång. Honom gav vi bara hö till, inget kraftfoder alls. Men han reds inte heller. Vi gav han hö som var bra för honom och inte för kraftigt. Han gick på lite,lite gräs. Vi höll honom i skicka i 10år, men grannen matade honom med gräs, havre mm, så vi var tvunga att låta han sluta sitt liv. Men om man har en häst/ponny med fång, se till att du har en bra hovslagare.

det har vi han är jätte duktig :)

gud vad tråkigt, varför matade grannen hästen?? :confused:

jag har tänkt nu (han kommer imorn :D:D) att han ska bara få hö (fjolårets blandat med det nya..) och tappar han hull så kommer jag att ta det då.

Jag vill TACKA alla som hjälpt mig i denna tråden, oavset om det bara vart nått litet elr nått stort..
Det är några jag vill tacka spec. _Runaway_ och HH ni har skrivit bra texter som man förståt..
sedan har vi dom andra.. (jag kan bara inte låta bli att skratta när det var nån som skrev sin foderstat och HH blev aldeles förskräkt över att hästen bara haft fång 2 g :rofl: )
hehe ja ingen har ju dött så vet inte varför jag skriver stort :D :)

Hej

Läste att du skulle blanda ny hö med gammal.
Tänk på att man inte får ge ny hö till hästar förrän tidigast 7 veckor efter skörden, gärna vänta ännu längre.

Har också en häst som visat fång symtom första gr denna våren.
Min veterinär sa att jag kan släppa ut min häst på bete efter midsommar.
Men när jag läst här vet jag inte om jag vågar detta.

Han hade en mild fång, och jag har haft han på bete 2 år tidigare
kan säga att det är ett magert bete.

Kram Lih

Min shettis kan inte äta mkt grönt gräs alls. Hon har kronisk fång och går i en liten hage med halm och hö i. Om hon går i en större hage med gräs i, får hon alltid gå med en green guard. Hon kan varken äta morötter, kraftfoder eller äpplen. Hon får bara hö.

Gud vad bra att du sa det!!!
då blir det 7 veckor på halm :) men är det samma sak för halmen??
om det är så kommer han att dö :rofl:
jag kommer nog kanske kanske släppa han nån dag på lite bättre bete men APSOLUT inte första månaden utan kanske i slutet av augusti..

Hej!!

Jag har alltid vänt mig till kraffts foderrådgivare när det gäller foderstater. Dem rekomenderar jag. Lycka till med ponnyn.:idea:

Vad jag förstått är Krafft's foderrådgivare ganska partiska. "Åh då ska du köpa vårt foder blabla bla". Visst kan man få rådggivnign men jag anser att man ska se lite mer kritiskt innan man faktiskt följer råden.
Själv tänker jag prata lite med någon på Krafft under falsterbo horse show och höra hur de tänker runt Krafft Rehab och huruvida det är ett bra fångfoder. Ingen kritik utan jag vill bara veta hur de tänker, eftersom jag och fler här tycker tvärt emot de.

jag är dock mkt tvecksam till att ringa särskilda foderrådgivare efter som att dom bara rekomenderar sitt egna foder och det kanske finns något bättre från ex. Dodson o honel (elr vad det heter :D )

Det finns inget som säger att man ska vänta med ett nytt hö i 7 veckor, man kan fodra omgående. Vad gäller halm så finns det bara fjolårets att få tag på nu för halmen skördas på hösten, så ge du halm.

:D :angel: jo det där om halmen den är redan skördad hos oss jag har fotto bevis om du vill se :)
fick ett het tips från bonden att inget hö av det ny skördade för det är som att släppa han på ny bete :rofl:
men gammalt får det bli som stöd fodring i hagen (kanske lite nytt oxå :) )
sedan hade han endel (rätt mkt..) sår i ansiktet dock läkta men päls löst så jag ska redan imorn börja smörja med helosan (?) ska fotta det så ni får se :) det är grimman som skaver men sen funderar jag på tränset om det skaver elr om jag skelle köpa nos ludd att sätta på, vad är bäst (svar innan i morgon bitti är bra..)

*puttar upp* men jag måste ha svar på frågan om skavet...

han har inte på sig grimma i hagen det fattade jag :D
men han hade det innan...
men tänkte om tränset skulle skava mera...

nu idag hade jag sånt flytt med han förutom att han typ sken skrittade och i halterna vände ut rumpe smumpen var han såå duktig
Han gick ner och trampade undersig fint i galoppen men lite svårare i traven och skritten :love:
bilder komme rinom kort..

Nu är dte bestämt!
bättre bete varannan dag!
ska börja idag med det :)

Ja visst kan man blanda det i höet, men han jag har äter det på sidan om, och det tycker han är jättegott. Man kan även smula ner det i maten om dom inte tycker om nässlor, men dom brukar tycka det är jättegott. Jag brukar hänga upp nässlorna tills dom är helt torr, men det går säkert att lägga dom i solen också, sen är det bara att utfodra de.
Jag ger min fånghäst vitlök och jag har inte sett att han har blivit sämre av det if :)
nässlor är bra. utdrivande å renande. dock har jag läst rapporter om att vitlök inte är bra. jag har själv givit vitlök tidigare.. och såg ingen reaktion. kanske har med dosmängden att göra? ger det iallafall inte. googla på det!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar