FÅNG hästar???!!!

Sv: FÅNG hästar???!!!

HelenaHandberg skrev:
1 dl K Rehab kan inte vara farligt. Men principiellt tycker jag inte det är ngt bra fångfoder.

Det är spannmålsstärkelse som man ska vara försiktig med för fånghästar. 66 % av innehållet i K Rehab är spannmål. Visserligen är drygt hälften av detta i form av havre- och vetekli som innehåller mindre stärkelse än kärnan (i genomsnitt är 20 % av stärkelsen kvar i kliet). Resten är korn och vete.

Vill man gardera sig bör man helst ge annat än spannmål till hästar med benägenhet för fång. Lusern och oljehaltiga fodermedel är ofarliga. Betfor mindre farligt än spannmål. HH

Betfor är inte bra att ge en fånghäst pga sockermängden som finns i betfor.
Dock visste jag inte att det fanns så mycket spannmål i Rehab.:smirk:

Mail jag fått från Krafft

Ingående råvaror i KRAFFT Produkter, kan avvika 20% upp och ner. Detta
innebär att det inte blir 100% då vi måste ge utrymme till förändringar i de
enskilda råvarornas näringsinnehåll, så att näringsinnehållet i den färdiga
produkten alltid är den samma. Vitaminpremix, Mineraler och spårelement
tillkommer.

REHAB
Kli av skalad havre 22
Lusern 17
Korn 16
Vetekli 15
Vete 12
Potatisprotein 4
Melasserad betpressmassa 3
Fruktos 2
Betmelass 2
Sojaolja (av livsmedelskvalite) 2
Koksalt 0,8
Lysin 0,05

Som du ser är det en hög andel fiberrika råvaror (långsam energi) och en låg
andel råvaror som innehåller socker och stärkelse ( snabb energi). Fodret
har även en hög proteinkvalitet. Så detta är ett foder som passar bra till
hästar som har svårt att hålla formen såväl hull som muskelmässigt. Det
passar även bra till hästar som blir heta på stärkelserika foder såsom
havre.

okey :)
inga komentarer om min snygging :smirk:

Så konstigt de räknar på KRAFT. Andelen råvaror som innehåller stärkelse eller socker är minst 72 %.

Det kallar jag inte en
"en låg
andel råvaror som innehåller socker och stärkelse". HH

-komentarer om bilderna motages med öppen famn :D -

är det en obalans när hästen står med höger fram och bak inunder sig?

Jag ör inte så bra på sånt där, vad allt innehåller, MEN jag ser ju att de har både melasserad betpressmassa, betmelass och fruktos (druvsocker) i fodret. Önskvärt för en fånghäst borde ju vara att ta bort allt det där.
Nu har fodret fungerat väldigt bra på min häst, han är finare än någonsin, och mår bra av det. Han är kanske inte heller SÅ himla känslig för återfall som tex. en mindre ponny. Men ja, när du säger det så inser jag ju att ett fångfoder är det inte.
Vilka ingredienser är det som innehåller socker och stärkelse?

arabia skrev:
Detta är ett foder forum inte riktigt rätt ställe o kommentera bilder på, sätt ut bilderna på gnägg ist.

tråden handlar om Fång --> bilder på hästen med Fång...
hmm.. det är inte komentarer så som " söt häst" medmera utan mera sånna här svar " han ser pigg ut och har gott om hull om magen" med mera..

men jag frågar igen, kan hans ställning med fötterna bero på ogämnhet?? :crazy: :confused:

Du menar det att han har vissa fötter framåt och vissa bakåt när han äter? Det behöver du inte oroa dig för, hästen måste flytta på något framben för att kunna få ner huvudet ända till marken. Kolla tex. på föl, de har ju oproportionerligt långa ben i förhållande till halsen, och de kan inta de mest akrobatiska ställningar för att smaka på gräset ;)
I övrigt tycker jag han är i ett gott hull och är fin i kroppen. Han kanske ser lite tufsig ut, men kanske är han sen att fälla vinterpälsen eller så. Han ser i stora drag välmående ut!

(tack änkligen någon som svarar på min fråga :rofl: :bow: )

han har inte fällt pälsen riktigt klart på vänster sida men nästan fult klar på höger :)
jag tror oxå att det kan bero på att han inte blivit särskilt mkt borstad och ompysslad på den senaste tiden..
det som är så mysigt med han äör att han värkligen upp skatar att bli bortsad han nästan somnar och hänger med under läppen :love:

nu när jag satt och tänkte så kom jag på vad han ska få och äta om han håller hullet (natur foder) det är gott om nässlor där jag ska ha han och då tänkte jag att till höet kan jag lägga ett gäng nässlor bredvid..
sedan kan han få några efter att jag har ridit :D
jag ska köpa han en mineral sten efter (har för mig..) som att nässlor 'är mineralrika och då är det bättre för han att han får portionera sig själv..

nu har det nyaste höet komma och jag kommer att blanda nytt och gammalt hö.

*puttar upp*

kan jag blanda nytt och gammlat hö?
Kan jag sätta bara en mineral sten i hagen istället för utfodring?
Kan jag ge han nässlor som foder?

:bow: till er som svarar

Krulidut skrev:
kan jag blanda nytt och gammlat hö?
Kan jag sätta bara en mineral sten i hagen istället för utfodring?
Kan jag ge han nässlor som foder?

:bow: till er som svarar

Att ge några torkade nässlor till hästen kan inte vara farligt.

När du talar om att fodra med nässlor läser jag in större mängder av dem. Om man har en häst som lätt får fång skulle jag avråda från större mängd nässelhö. De växterna lagrar sin näring som stärkelse. Om de varit ”stressade” innan de slogs av kan de innehålla en hel del.

För en fånghäst är det extra viktigt att inte huttla och dutta med olika fodermedel hit och dit.
Helst samma mat varje dag. Att blanda nytt och gammalt hö går utmärkt om man blandar varje dag. Ger man nytt ena dagen och gammalt den andra är det sämre.

Obs att råden gäller hästar som lätt får fång, de flesta hästar tål att byta grovfoderparti rakt av från en dag till en annan.

När de gäller mineral klarar sig de flesta hästar som inte växer, ger di eller är dräktiga bra på det som betet och grovfodret innehåller. Bara selen behöver tillsättas i 95 % av Sverige.HH

det sista tog jag som att extra mineraler inte är nödvändiga :angel:

okey, dom där jhag ska ha hästen ger grov krafft och jag undrar om jag kan ge det för isånna fall får jag foder att dela med dom...

/AB

elr så var det grund 125 :D

men nu har jag funderat lite och har bestämt mig att hö varje dag typ ½ kloss (små bal)

Krulidut skrev:
men nu har jag funderat lite och har bestämt mig att hö varje dag typ ½ kloss (små bal)
Hur mkt är en halv "kloss" i kg? Tänk på att han behöver ha sitt tuggbehov tillgodosett minst 1,2kg hö/100kg häst om han inte går på bete.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar