FÅNG hästar???!!!

Sv: FÅNG hästar???!!!

men är det ingen som vet skillnaden på olika mineral sorter?? :angel:

Skillnaden är ju innehållet. Vissa är gjorda för kalkrika marker, andra för fosforrika osv. De röda mineralerna från Krafft är för prestationshästar och de blå för "normala" hästar. Men det är ju väldigt indivduellt med tanke på övrigt foder. Miner Grön sägs vara ett generellt bra betesmineralfoder. Jag använder det själv. Det man ska vara försiktig med att överdosera är selen, men eftersom vi i regel har selenfattig mark i Sverige brukar/bör det inte vara någon fara om du följer utfodringsrekommendationen för det specifika fodret.
Sök lite på www.krafft.nu, de har många artiklar och faktakapitel som är intressanta och lärorika!

Sen för att få en bra foderstat i framtiden, det är lttare att räkna i kilo/hekto! En näve väger knappt någonting, och volymen (dl, ml) är helt omöjligt att räkna med. En liter havre och ett kilo havre är helt skilda saker.

Senast ändrad:

bilder på han kommer ev. på tisdag.
och även på en annan häst jag blev kär i där..

Har en shettis som får fång.. hon har haft det typ två gånger på sex år nu, (vi har henne på foder) och det är läskigt!! Hon äter inget hö, oavsett hur bra det är, men så är hon ju shettis och äter inte så mycket. Hon får korn och lite lite havre och så mineraler och sådär. Sen kan hon bara gå i hage med gräs cirka tre timmar om dagen så här på våren.

_paniiik_ skrev:
Har en shettis som får fång.. hon har haft det typ två gånger på sex år nu, (vi har henne på foder) och det är läskigt!! Hon äter inget hö, oavsett hur bra det är, men så är hon ju shettis och äter inte så mycket. Hon får korn och lite lite havre och så mineraler och sådär. Sen kan hon bara gå i hage med gräs cirka tre timmar om dagen så här på våren.

!Skojar du? Med den foderstaten är det förvånansvärt att hon inte får fång oftare. Hon måste ha stor motståndskraft mot fång.HH

du bör nog se över eran foderstat tror jag HH menar :angel:

Jag skulle råda att du bara ger hö, mycket hö. och sedan att ponnyn även får i sig mineralerna h*n behöver.
Skulle h*n däremot tappa vikt så tycker jag att du ska ge 1 dl krafft rehab per dag för att få upp hullet. Däremot om h*n är känslig för fång så ge ABSOLUT INTE Krafft grund eller så för det innehåller havre. Krafft rehab är den enda som inte gör det.
Min pålle får just nu 2 msk linfröolja och 1 dl mineraler (blå) samt 10 kg hö/dag. Upptäckte fånget igår nämligen så nu går han i grushage i väntan på hovslagare :crazy:
Linfröoljan är istället för betfor och det får han för att kunna koncentrera sig och hålla sig vaken. (är bokstavshäst :crazy: )

här kommer bilderna och jag kan med lättnad medge att han har gått upp i vikt och fått mer fläsk/muskler om rumpan..

Bild345.jpg

Bild350.jpg

Bild341.jpg

du ser lite upp vid ryggen.. fast bilden är fottad nedifrån

Bild354.jpg

Zadir skrev:
Jag skulle råda att du bara ger hö, mycket hö. och sedan att ponnyn även får i sig mineralerna h*n behöver.

det sa hans ägare oxå..
jhan går nu bara på hö och gräs, tappar han hull så köper jag så klart foder :D
sedan nån gång i veckan ska han få gå i en gata (bara under dagen..) där är det lite träd och så och pytte lite mer gräs :D:angel:

går mineral sten bra??
i hagen..
jag tkr det är bäst för hästen och mig om den får portionera sig själv :D :angel:

en fråga med ser det först nu..
är han ogämn?
han står lika dant på alla fotton utan på rump bilden då han skrittar..
ser ni dte oxå??
att höger bak och fram har han under sig..
hmm det måste jag kolla up...

AssoSarastro skrev:
Som är vadå? Det du diagnosticerat hästen till. :confused:

Han har AD/HD eller liknande. Vet att jag nu kommer få mycket skit för det här, men när jag och en vän började fundera kring min pålles sätt att vara på och jag sedan började behandla honom utefter det så har det gått mycket bättre. Jag har läst om "hur man gör med" människor som har AD/HD och sedan gjort samma med honom.

Läs i din damptråd.
Du kan inte applicera männskliga diagnoser på en häst.
Så du har gett honom amfetamin?

Zadir skrev:
Skulle h*n däremot tappa vikt så tycker jag att du ska ge 1 dl krafft rehab per dag för att få upp hullet. Däremot om h*n är känslig för fång så ge ABSOLUT INTE Krafft grund eller så för det innehåller havre. Krafft rehab är den enda som inte gör det.

1 dl K Rehab kan inte vara farligt. Men principiellt tycker jag inte det är ngt bra fångfoder.

Det är spannmålsstärkelse som man ska vara försiktig med för fånghästar. 66 % av innehållet i K Rehab är spannmål. Visserligen är drygt hälften av detta i form av havre- och vetekli som innehåller mindre stärkelse än kärnan (i genomsnitt är 20 % av stärkelsen kvar i kliet). Resten är korn och vete.

Vill man gardera sig bör man helst ge annat än spannmål till hästar med benägenhet för fång. Lusern och oljehaltiga fodermedel är ofarliga. Betfor mindre farligt än spannmål. HH

AssoSarastro skrev:
Läs i din damptråd.
Du kan inte applicera männskliga diagnoser på en häst.
Så du har gett honom amfetamin?

Nu är du lite onödigt sarkastisk och otroligt trångsynt!

Man kanske inte kan nämna ordet DAMP i samband med hästar för att alla sjukdomar heter olika från djur till djur trots samma symptom.

Varför kan inte jag få diagnostisera min häst till vad jag nu känner för?
Han mår inte sämre utan snarare bättre sedan jag började se ur det perspektivet.

Och, NEJ jag har inte gett honom amfetamin. Det är heller inte det vanligaste bland oss människor heller.
Det är en betydligt större del av den mänskliga populationen som har en "bokstavssjukdom" än vad det finns diagnoser för. Detta är för att de flesta är lindriga och märks sällan av, utom i små detaljer om man tänker efter!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30