FÅNG hästar???!!!

Sv: FÅNG hästar???!!!

Såg att Spillers hade ett som de kallar Happy hoof, kan det vara det du menar? Men det är ju inget kraftfoder o det var ju det vi pratade om.

yeah :D
carolineB - Vad tkr din häst är gott??
många hästar tycker om att äta apelsin...
kanske om man blandar det med vatten så det blir som en gröt.. (inte för mkt vatten i, den ska ha konstistens..) sedan kan man ju glra en lite grotta elr å nått sätt :d )

Krulidut skrev:
okey Foderjäst vad är det i mer detaljer??
jag ska ge han lusern och mineraler det är vad jag komit fram till en så länge....

år :D:angel:

Foder jäst är ett jäst pulver som innehåller mycket b-vitaminer. Jäst har också en stabilicerande effekt på tarmfloran. Foderjäst kan du köpa i 7kg hink = ca:180kr el. 25kg säck. Foderjäst kommer från Lactamin och kan köpas i granngårdenbutiker. Jag ger mina 1/2 dl om dagen. Du kan ge upp till 1dl. På köpet får du bra hovar och en glansig hårrem.

Jag hade inte gett en fånghäst Luzern. Hö och Halm är ett mycket bättre alternativ.

arabia skrev:
Såg att Spillers hade ett som de kallar Happy hoof, kan det vara det du menar? Men det är ju inget kraftfoder o det var ju det vi pratade om.[/QUOTE

Tänkte väl mer på High Fibre Cubes.

Har själv använt såväl Happy Hoof som High Fibre Cubes.
När jag tittade på kraftfoder till min fånghäst kollade jag på andelen stärkelse, fett och fibrer. Långsamma kolhydrater....

Acacio skrev:
Foder jäst är ett jäst pulver som innehåller mycket b-vitaminer. Jäst har också en stabilicerande effekt på tarmfloran. Foderjäst kan du köpa i 7kg hink = ca:180kr el. 25kg säck. Foderjäst kommer från Lactamin och kan köpas i granngårdenbutiker. Jag ger mina 1/2 dl om dagen. Du kan ge upp till 1dl. På köpet får du bra hovar och en glansig hårrem.

Jag hade inte gett en fånghäst Luzern. Hö och Halm är ett mycket bättre alternativ.

är foderjäst bättre??
då får han ju det i sånna fall..
Han kommer att få fjol årets hö, halm kommer han stå på i boxen när han står inne (mkt sällan..):angel:

Vad har du för häst/ponny, hur ofta rids h*n???

Acacio skrev:

Du har fel. Lusern är faktiskt t o m ett bättre alternativ än hö som enda grovfoder till en fånghäst. Lusern har i genomsnitt stabilt lägre andel lättlösliga kolhydrater än gräshö. Höet har väldigt varierande halt beroende på när det är skördat och vilka grässlag som ingår.
HH

aha förvirad tss vad tkr du kloka människa foder jäst elr Luzern??

Foderjäst är ett tillskottfoder. Det ska du inte ge istället för något annat utan tillsammans med din grundutfodring.

Jag har i dag ingen fånghäst. utan ger foderjäst pgr av dess bra egenskaper. Tidigare hade jag ett russ som hade fång. Hon fick följande:

Spillers High fiber Cubes och Happy Hoof. Halm + Hö ,1/2 dlfoderjäst och Glukosamin, 1 Dl Krafft miner blå. När hon mådde bra fick hon ett par DL Krafft groov.
Hon gick 5 dgr i veckan. givetvis reds hon inte när hon inte mådde bra. Hon hade lättare fång någongång per år. Vi har tyärr fått ta bort henne nu. Men det var inte pgr av fången.

oki tack för svaret..
sedan en fråga jag undrat länge på..
Ska det vara Lusern Hack elr Lusern Pelletsen till en fång häst??
En kompis i skolan var lite tveksam men tyckte att pelletsen var bäst, skulle prata med hennes mamma..
men vad tkr ni allakloka bukare :D

okey bra :D
(pelletsen var hela 40:- billigar :) :angel:)

Jag har två fånghästar. De kan äta gräs, i begränsade mängder. De får hö av bra kvalitet året om. Försökte ge kraftfoder på vintern, men fången slog ut direkt. De får inte äta knäckebröd, eller hårtbröd överhuvudtaget.

okey inget knäkebröd, bra att du sa det för jag funderade på att ge han det men så blir det inte nu :D

han måste ha lusern han är väldigt mager om baken och ryggen, rätt så omusklad över baken men inte över ryggen..
så jag anser att han måste ha nå¨n form av foder för att han ska kunna få den energin kroppen behöver fört att bli pigg och vacken..
oxå så att han får lite fett på rumpan är bra för det kan han omvandklar sedan till muskler, fast han har inget fett på rumpan nästan så det är d'ärför..

sedan ska han få mineraler varanandag..

lusernen jag ger han ska vara i pellets form... som jag kommer och blöta, läste i någon annan tråd om blötlägga pellets där det var en tjej som inte blött och det hande fastnat i halsen..
så jag kommer att össsa det med vatten... då får han ju oxå i sig mera vatten..

Jag har en fånghäst, han äter specialfoder för fånghästar som det är lite melass i, men jag har inte märkt att han blir sämre av det if. han äter också torkade brännässlor, det är jättebra för fånghästar.
Han var lite dålig en vår och då fick vi ett tips att ge honom torkade brännässlor så vi gjorde det, det gav också resultat: han blev mycket bättre :)

vad bra :D
hehe i hans hage som han ska gå i.. Den kan väll inte kallas ur mockad fast den är väldigt ren endå..
det är (?) tror det var väte haltig jord och där trivs nässlor så jag ska slå av dom och låta dom ligga i solen sedan så kan man bara utfodra det??
kan man blanda det i höet??

är det nån som ger sin/sina fång hästar/ponnyer vitlök?? det är nått jag har funderat på ett tag nu.. kan dom äta vitlök??

Krulidut skrev:
vad bra :D
hehe i hans hage som han ska gå i.. Den kan väll inte kallas ur mockad fast den är väldigt ren endå..
det är (?) tror det var väte haltig jord och där trivs nässlor så jag ska slå av dom och låta dom ligga i solen sedan så kan man bara utfodra det??
kan man blanda det i höet??

är det nån som ger sin/sina fång hästar/ponnyer vitlök?? det är nått jag har funderat på ett tag nu.. kan dom äta vitlök??

Ja visst kan man blanda det i höet, men han jag har äter det på sidan om, och det tycker han är jättegott. Man kan även smula ner det i maten om dom inte tycker om nässlor, men dom brukar tycka det är jättegott. Jag brukar hänga upp nässlorna tills dom är helt torr, men det går säkert att lägga dom i solen också, sen är det bara att utfodra de.
Jag ger min fånghäst vitlök och jag har inte sett att han har blivit sämre av det if :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar