FÅNG hästar???!!!

Sv: FÅNG hästar???!!!

Jag har en ponny med kronisk fång som har haft väldiga besvär, har provat mkt på henne men det enda som har funkat är Krafft Ponny. Har annars haft svårt med foder överhuvudtaget till henne eftersom hon är svår att hålla i hull. Kan vara värt att prova!

Min fånghäst går ute i gräshage, men vi lät korna beta ner så det inte är så mycket gräs kvar. Sen nu när fångsesongen börjar, så går hon med 7 andra hästar (ganska stor hage). Dessutom har vi hällt E-vitaminer i vattenkaret.

Jag är långt ifrån expert på fång, finns fler på forumet som kan mer, men jag delar gärna med mig av mina kunskaper och erfarenheter, om det hjälper andra :)
Du skriver alltid med ml när du anger fodermängden, och jag tycker det låter extremt lite att räkna milliliter till en häst! Menar du liter eller deciliter?? Jag vet inte vilken storlek på ponny du ska ha, så det är lite svårt att säga hur mycket du ska ge. Då behöver man egentligen höanalys. Men säg ett halvt kilo i alla fall om hästen tränas och behöver mer foder utöver höet. Ett bra hö kan mycket väl täcka upp hästens behov. Min häst skulle kunna överleva på vårat hö, men eftersom han tränas hårt nu inför tävlingar och sommarens träning så får han kraftfoder.
Mineraler brukar de flesta ge runt 50-100gram för ponny. Min får 100gram och jag ger Kraffts gröna mineraler.
Om du säger vad det är för typ av ponny och hur mycket du tänkt träna kan jag hjälpa lite mer vad gäller mängd foder.

okey :D
Jag har lite svårt att analiesera höt efter som att det är fjol årets och det beror lite på vart det legat på loftet efter som att det snöar in..
fniss jag räknar oftast i ml.. :D

Okey han är relatift lätt född säger hans ägare och lägger fettet kring magen :D

maximilia skrev:
Fast det här med spannmål och pellets tycker jag är luddigt, någon som kan hoppa in och lära mig?

De flesta pelletsen innehåller ngn form av spannmål samt melass

inte speciella fång foder - tror att nån sa antingen i denna tråden elr en annan att rehab elr ponny (tror det var rehab) inte inehöl melass för dte var fång foder..

_Runaway_ skrev:
Jag ker Krafft Rehab, det innehåller inte havre. Det är en ganska hög proteinmängd, vilket skrämmer en del som ha fånghäst. Men som sagt så är det inte proteinet som utlöser fång.
Jag skulle valt Rehab om jag var du. Det innehåller mycket näring, mer än Grunden, men är ändå skonsamt för magen hos en fånghäst.

.

28 % av innehållet i K Rehab är behandlad hel spannmål - korn och vete och 37 % är kli av havre och vete. Kliet (skalet) innehåller visserligen betydligt mindre stärkelse än kärnan, men mängden varierar mellan partier och kan vara upp till 20 % av stärkelseinnehållet i hela sädeskornet. Mängden proteinkoncentrat i Rehab är bara 4 %.

Om man vill minimera stärkelsegivan åt en fångbenägen häst är det alltså viktigt att räkna med innehållet i K Rehab och inte tro att den är spannmålsfri.

K Grund i sin tur innehåller totalt 67 % spannmål varav 2 tredjedelar är från hela kornet och resten av skalet. HH.

Senast ändrad av en moderator:

men du vad tkr du är bäst?? rehab elr ponny elr har du nått annat förslag??

Hur är det med ogräs då?? jag ahr en hage med knappt någe gräs alls inte ens 1 cm.
Men på vissa ställen är det lite ogräs.. blommor och vid bajshögarna är det gräs men där äter dom ju inte

Krulidut skrev:
men du vad tkr du är bäst?? rehab elr ponny elr har du nått annat förslag??

Jag tycker du ska ge hästen hö utöver det den får beta. Däremot skulle jag inte ge en fångbenägen häst av det ensilage som skördas nu. Det kan innehålla mkt av de för fång farliga kolhydraterna. Det blir nästan samma sak som tidigt bete.

Är den spinkig längs ryggraden och rumpan får den troligen för litet protein och då kan du kan du lägga till lusern. Är den allmänt tunn kan man ge linfrökaka, olja eller betfor. (Hästar som får fång för att de har fel i sin ämnesomsättning bör dock inte ha så mkt betfor.)

När gräset blommat över är betet inte så farligt för fånghästar längre.

Om du verkligen menar 50 ml kraftfoder=1/4 vanligt dricksglas är det helt försumbara mängder när det gäller foder (men inte när det gäller mineraler). Helt onödigt att köpa det i så fall. HH

okey, lusern = vad är det (jag 'är inte direkt bäst på vad olika foder sorter är för något eftyer som att det kommer nya saker hela tiden..)
japp han är spinkig kring baken men lagom kring magen.

villken mängd föredrar du??
jag vet inte om det är 1/4 utav ett glas.
Vad mäter ni i??
Han ska vbara relatift lätt född..

50 ml är en halv deciliter, och som Helena säger, en försumbar mängd kraftfoder för en häst. ¨Ger man så lite är det helt onödigt. Jag mäter i kg eller möjligen hg. Alltid viktenheter, inte volym.

Helena: Jo det är sant, rehaben är inte helt havrefri. GHar fått lista av Krafft med alla ingredienser. Så jag har varit lite missvisande när jag skrev havreFRITT, vilket också tillverkaren gör. Men jag anser ändå att fodret är såpass "fritt" från havre att det inte har stor betydelse.

men hur mkt bör man ge ?
jag har nog glömt säga innan (elr om det var i en annan tråd.)
att han har haft fång två g innan det var nån som reagerade på att jag inte skrivit hur många g han haft det.. :)

Vill bara tillägga att inte bara havre är spannmål utan korn är lika mkt spannmål som havre o dessutom innehåller korn mer stärkelse än havre.

För det första: en häst som har haft fång en gång, har alltid fång.. fång kan inte försvinna.

Jag har en fånghäst hemma, han får (när han inte motioneras) lite betfor, lite hestekrafft, mineraler och hö. Han kan inte gå på bete om han inte rids, men även om han rids så ska han inte gå på kraftigt bete:) vi brukar ha honom på magert bete i slutet av sommaren då de flesta proteiner i gräset försvunnit.

Lycka till med din ponny!!:)

Hej, jag har en häst som fick fång för 6 veckor sedan. jag hade inte läst mycket om det innan, men nu har jag satt mig in en hel del i fångens värld. Jag har fått stort förtroende och hjälp på Strömsholms djursjukhus (de har forskats en hel del där). En bra hemsida är: http://www.laminitis.org/ , där står bla bra tipps om vad foder man kan ge till en fånghäst. Jag har gett foder från Spillers i många år nu och de är ett av tre godgända foderleverantörer hos Laminitus Trust. Spillers har två foder som rekomenderas till fånghästar: Happy hoof & Hi fibre Cubes. Det har fungerat kanon på min häst. Jag gav även en kur protexin i början som hjälpte magen att komma i fas. Det säljs också av Spillers.

Hoppas att jag hjälpt någon häst med det här!

spillers hmm intressant
aa han är spinkig över rumpan och längs ryggen.
hur mkt och ska det blötas upp (lusern asså.) han väger väll typ 500 kg skulle jag chansa på. han är C-ponny...

hur menar du med att det aldrig försvinner? Vore intressant att höra då jag hör motsatsen hela tiden, det finns inte något som heter kronisk fång.

jag har hört samma sak, några säger att det "växer" bort att ex. en häst hade fång när den var 8 år nu är den 15 år den hade en fång "känning" när hon var 10 år då skulle väll jag aknske ta det försiktigt men det kanske räknas som nästan borta..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30