FÅNG hästar???!!!

Sv: FÅNG hästar???!!!

Synd frá Hamri skrev:
För det första: en häst som har haft fång en gång, har alltid fång.. fång kan inte försvinna.

Jag har en fånghäst hemma, han får (när han inte motioneras) lite betfor, lite hestekrafft, mineraler och hö. Han kan inte gå på bete om han inte rids, men även om han rids så ska han inte gå på kraftigt bete:) vi brukar ha honom på magert bete i slutet av sommaren då de flesta proteiner i gräset försvunnit.

Lycka till med din ponny!!:)

jag skulle INTE ge en häst som inte rids och har haft fång- betfor, inte ens lite skulle skippa det.

Ja det där beror ju på.
Alltså, hoven kommer alltid vara ngt försvagad i lamellerna, det som förbinder hovben och kapsel. Men hästen HAR ju inte ständig fång, fång fär mig är att hästen har en inflammation/smärta i hoven.
Som min häst, han fick hovbensrotation när han hade fång, och då är ju hoven förändrad. Nu är den som den ska vara, allt ser bra ut, och inte går jag runt och säger att min häst har fång hela tiden. Däremot är ju en fångdrabbad häst oftast känslig i fortsättningen. En häst som klarat kraftigt klöverbete tidigare kanske inte ens kan beta på ett magert gräsbete.

aa :D
asså jag vet många (för många) som tror att fåpng är helt och hållet en tarm inflamation (undrar om om inte blandar ihop det med kolik :crazy: )

det låter inte så bra i mina öron att man säger "Min häst har fång" då tror man direkt att "aha har din häst fång NU."
utan jag brukar säga tt han har haft fång innan och kan få det igen (punk slut :D)

men det är bra som du säger det är ju presic som det är :D

Jag går ju inte o säger att mina hästar har fång nu när de är "friska" men de kommer alltid att vara fånghästar oavsett det har ont eller ej

Jag säger också att min häst är fånghäst, men meningen att "fång kan aldrig försvinna" tycker jag är felaktigt.

asså jag säger att han har haft fång så jag bör vara extra försiktig, jag kallar inte min häst nått sånt (kommer helt enkelt inte på nått viade bra ord :) ))

Krulidut skrev:
inte speciella fång foder -

Vad är ett speciellt fångfoder då? En del fånghästar kan äta ena sorten medans andra inte kan. Tror inte det finns nått speciellt fångfoder. Ett foder som är havrefritt räknas inte som fångfoder då det oftast innehåller korn istället för havre o det är lika farligt

det finns foder som är spesielt framtaget till hästar som Har/haft fång..
sånna foder inehåller inte spannmål (inte särskilt mkt.) och ingen mellas.

Som sagt en fånghäst ska inte ha socker. Tänk efter vad som innehåller socker. betfor och melass men även morötter och äpplen. Nytt gräs innehåller mkt socker. man brukar säga inget gräs alls innan midsommar!!! därefter sakta tillvänjning i klippt hage. De ska helst inte gå på gräs dygnet runt och inte ha det som huvudföda. Utan hö och halm. Flytten kan också framkalla fång.

En fånghäst vid utbrott har puls i benen. Så ta för vana att kolla det ett par gånger om dagen.

Ett tips är att ge Foderjäst. Det stabilicerar magen. 1/2dl om dagen brukar räcka. De flesta fodertillverkare har foder som är speciellt anpassade till fånghästar. Ring runt och kolla.

I kontraktet borde du se till att det står att ägaren står för vetrinär och hovslagarkostnader i samband med fång. Det brukar vara brukligt.

LYCKA TILL! Hoppas att du får en underbar sommar med din ponny.

Jag skulle vilja veta lite om vilka sorter det finns som inte innehåller spannmål o vad de innehåller istället. jag har nämligen inte hittat något foder som inte innehåller ngn form av spannmål.

Acacio skrev:
Ett tips är att ge Foderjäst. Det stabilicerar magen. 1/2dl om dagen brukar räcka. De flesta fodertillverkare har foder som är speciellt anpassade till fånghästar. Ring runt och kolla.

I kontraktet borde du se till att det står att ägaren står för vetrinär och hovslagarkostnader i samband med fång. Det brukar vara brukligt.

LYCKA TILL! Hoppas att du får en underbar sommar med din ponny.

okey Foderjäst vad är det i mer detaljer??
jag ska ge han lusern och mineraler det är vad jag komit fram till en så länge....

Jag ska säga till han om det.

Det blir nog garanterat den bästa sommaren på flera 1000 år :D:angel:

arabia skrev:
Jag skulle vilja veta lite om vilka sorter det finns som inte innehåller spannmål o vad de innehåller istället. jag har nämligen inte hittat något foder som inte innehåller ngn form av spannmål.

ring till olimka foder till värkare, dom flesta fång produkter (hel foder..) finns det löite spann mål i det finns nog inte många foder (så kallade HEL foder som inte gör det..) det heter ju hel altså lite av varje, vad ska man ha i i pellets hel fodret som ska vara till fång hästar om det inte får vara Betfor, mellas (sööta saker..) elr spannmål det finns inte så mkt kvar..:banana:

Nej just det det blir inte mkt kvar, därför undrar jag just vad ett "fångfoder" är för nått för jag har aldrig hört talas om det tidigare. Men många TROR att bara för ett foder inte innehåller havre så blir det automatiskt ett "fångfoder" o det är fel.

nån som kan svara på vad lusern är mera exakt..
och hur mkt bör man ge till en connemara vallack som har haft fång 2 g innan förra sommaren, han går på magert bete (mklt kort gräs.) han kommer att få lusern och minerallaer varanan dag och mkt förra sommarens hö med inte så jätte höga värden på till och börja med.. Sedan kanske jag blandar höt med gamla och nya så kanske det räker, kanske gå¨r över het på årets hö sedan när jag ser hur han riagerar.

Har läst att några säger att man inte bör ge hästen betfor. Men min ponny fick fång i förrgår o har fått medicin, men hon skulle aldrig äta den om inte hon får betfor till, och äpplen! Hur ska jag annars ge min ponny pulvret?

Sen bara en liten fråga, tror ni min ponny alltid kommer behöva gå i en hage med jättelite gräs eller grus bara för att hon haft fång nu? Hon har aldrig haft fång innan o jag blev jätteförvånad när hon fick det, för hon rids 5 dagar i veckan o går inte ute på nätterna o är inte det minsta tjock...:confused:

Jag skar av toppen på en gammal spruta o hällde i pulvret i den utblandat med lite vatten o sprutade in det i munnen på hästen precis som vid en avmaskning

arabia skrev:
Nej just det det blir inte mkt kvar, därför undrar jag just vad ett "fångfoder" är för nått för jag har aldrig hört talas om det tidigare. Men många TROR att bara för ett foder inte innehåller havre så blir det automatiskt ett "fångfoder" o det är fel.

Spillers har fångfoder. Dessa foder är mycket fett- och fiberrika med en låg andel stärkelse. Kolla in deras hemsida....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30