Familjehem, se hit!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Y

Yamaha

Ni som har flera fosterbarn, när har ni börjat se er om efter ytterligare? Vi har ju ett fosterbarn sedan 1 år och 8 månader och det har gått hur bra som helst. Nu börjar jag bli lite sugen på att ta emot ytterligare. Hur länge bör man vänta? Finns det någon generell regel eller är det bara individuellt? Vad har ni gått efter?
 
Sv: Familjehem, se hit!!

Tror nog att det beror väldigt mycket vilken kommun eran placering tillhör.
I vårat avtal står det att man alltid måste kontakta det nuvarande barnets handläggare innan man tar emot en ny placering.
Vi fick en förfrågan om ytterligare en placering efter cirka ett halvår.
Läs igenom erat avtal och kontakta familjehemssekreteraren, barn som behöver familjehem råder det ju ingen brist på.
Kul att det går bra med eran nuvarande placering och lycka till med eran ev. nya!
/Annika
 
Sv: Familjehem, se hit!!

Jag har inte fosterbarn själv, men jobbar i samma arbetsgrupp som familjehemsinspektörer. Det finns inga regler om hur länge man måste haft ett fosterbarn för att ta ett till. Det låter som att det barn ni nu har placerat har varit hos er ett tag och har förhoppningsvis hunnit komma till ro och knyta an.

Kontakta den familjehemsinspektör som är ansvarig för er placeringen och diskutera med denne. Bra familjehem växer inte på träd, så är de nöjda mer er blir de nog väldigt tacksamma om ni tar emot ett barn till!
 
Sv: Familjehem, se hit!!

Ni som har flera fosterbarn, när har ni börjat se er om efter ytterligare? Vi har ju ett fosterbarn sedan 1 år och 8 månader och det har gått hur bra som helst. Nu börjar jag bli lite sugen på att ta emot ytterligare. Hur länge bör man vänta? Finns det någon generell regel eller är det bara individuellt? Vad har ni gått efter?

hejsan finns väl ingen regel hur många
fosterbarn man får ha.
men beror ju på hur mycke ni orkar o vad för problem
eran nuvarande fosterbarn har, o nästa som kommer kommer.
Ni får sätta er ner hela familjen o prata om de.¨
lycka till
 
Sv: Familjehem, se hit!!

Vad är det som krävs för att bli fosterfamilj?
Skulle min röriga familj få ta emot ett fosterbarn?
 
Sv: Familjehem, se hit!!

Kan faktiskt inte svara exakt, men din röriga familj;) skulle kunna falla på att man bedömer att ni inte har tillräckligt med tid eller utrymme för ett barn till. Dessutom är lillpojken för ung ännu, man vill gärna att fosterbarnet blir yngst i familjen och att familjens egna barn ska vara några år äldre än er lillpojke.
 
Sv: Familjehem, se hit!!

man vill gärna att fosterbarnet blir yngst i familjen och att familjens egna barn ska vara några år äldre än er lillpojke.


Jag vet att man oftast tänker så vid placeringar av fosterbarn men faktum är att vår pojke har blivit mellanbarn i familjen. Jag hade två biologiska barn innan och den yngsta är tre år yngre än vårt fosterbarn. Det är också henne som han har haft mest glädje och nytta av under den här tiden trots att det bara skiljer två år mellan honom och min biologiska pojke.

Det blir inte alltid som man tror... ;)
 
Sv: Familjehem, se hit!!

Kontakta den familjehemsinspektör som är ansvarig för er placeringen och diskutera med denne. Bra familjehem växer inte på träd, så är de nöjda mer er blir de nog väldigt tacksamma om ni tar emot ett barn till!


Men just den där biten har jag funderat lite på. Dom säger sig vara hemskt nöjda med oss och tycker ju också att allting har gått så högt över förväntningarna. Det var ingen liten korgosse vi tog emot.

Jag känner en familj som har fosterbarn och där är soc och knackar på ideligen för placeringar, dom har upp över öronen och lite till och måste säga nej till mycket. Våran kommun har inte ens antytt ytterligare placering. Iofs har vi ju knappt någon kontakt.
 
Sv: Familjehem, se hit!!

Det kanske är just att ni inte har så stor kontakt som gör att de inte tänker på er vid placering av nya barn?

Meddela ert intresse till soc så har de kanske er i bakhuvudet när det pratas om att placera nya barn.

Eller kan det vara så att de bedömt att det barn ni redan har placerat inte klarar av omställningen med ytterligare ett barn i familjen?

Jag tycker att du ska fråga så att du vet säkert hur soc tänker.
 
Sv: Familjehem, se hit!!

Jättekul att höra när det gå så bra.
Våran grabb är inte heller någon korggosse, och det har tagit lång tid
för honom att anpassa sig.
Angående det du skrev om dina bekanta, kan det vara så att de är jour-hem? Har en bekant som tar emor jour-barn, och de har ständigt fullt i huset.
Och, är det så att du vill ta emot fler barn hos dig så är du ju inte tvungen att gå genom eran kommun, det finns organisationer som förmedlar placeringar, men jag tror att eran nuvarande kommun måste godkänna det med häsnyn till eran nuvarande placering.
Och, precis som du skrev, så behöver inte placeringen vara den yngsta i familjen, våran grabb är mellan våra biologiska och det funkar jättebra för han kan både få "leka" och vara tonåring.
 
Sv: Familjehem, se hit!!

Dessutom är lillpojken för ung ännu, man vill gärna att fosterbarnet blir yngst i familjen och att familjens egna barn ska vara några år äldre än er lillpojke.

Vi ska eventuellt gå PRIDE-utbildning för att få bli familjehem. Vår son är bara tio månader, så jag frågade om det kanske inte var så lämpligt med fosterbarn just nu, men de svarade att det kanske till och med kan vara lättare för vår son att bli van vid "fostersyskon" redan från början, än om vi väntar tills han är några år äldre. Det viktigaste är att man har tid och ork.

Dock bör fosterbarnet inte vara i samma ålder som vårt egna barn, sa de. För då kan det bli för mycket konkurrens.
 
Sv: Familjehem, se hit!!

Eftersom jag känner welsh och hennes familj var det ett svar riktat direkt till henne.
 
Sv: Familjehem, se hit!!

Då ska jag kolla upp ifall vår kommun har nåt liknande. Tack!
 
Sv: Familjehem, se hit!!

Vi ska eventuellt gå PRIDE-utbildning för att få bli familjehem. Vår son är bara tio månader, så jag frågade om det kanske inte var så lämpligt med fosterbarn just nu, men de svarade att det kanske till och med kan vara lättare för vår son att bli van vid "fostersyskon" redan från början, än om vi väntar tills han är några år äldre. Det viktigaste är att man har tid och ork.

Dock bör fosterbarnet inte vara i samma ålder som vårt egna barn, sa de. För då kan det bli för mycket konkurrens.
Det är märkligt hur olika de resonerar i olika kommuner... :smirk:
Jag var i kontakt med soc i min hemkommun förra våren, när Allan var dryga året. För det första tog det flera veckor innan de ringde tillbaka till mig (rätt person var inte där när jag ringde) och när hon väl ringde upp så var hon så negativt inställd till mig - åtminstone lät hennes tonfall och ord så - att jag faktiskt tappade sugen. Då får de fan klara sig utan då! :mad:
Där var det nämligen tvärstopp att ta emot fosterbarn innan minsta egna barnet är tre år. Att jag presenterade både en referens (tidigare kollega till tanten jag pratade med, som känner mig väl) och själv ansåg att jag mycket väl skulle kunna klara ut det, det spelade ingen roll tydligen. Men visst, vi kunde ju få gå en såndär kurs till hösten om vi ville, sa hon. Senare fick jag veta att det inte skulle bli någon kurs på hösten heller utan kanske den här våren. Och än har jag inget hört... :smirk:
Och nu skiter jag i det, för tanten ifråga sabbade min motivation tillräckligt mycket för att jag skulle tappa sugen, som sagt.
 
Sv: Familjehem, se hit!!

Det är märkligt hur olika de resonerar i olika kommuner... :smirk:

Fast det är inte kommunen vi har pratat med. Det är ett företag som jobbar åt flera kommuner. De "fixar fram" familjehem, som en tjänst åt kommunen.

För något år sedan pratade vi oxå direkt med soc, och då hörde de heller aldrig av sig igen...
 
Sv: Familjehem, se hit!!

Vi har haft fosterbarn i 2 år nu och jobbat som stöd/kontaktfamilj i 3 ½.
Som jag ser det är väl det viktigaste att det känns bra och att barnet funnit sig tillrätta hos er.
Är det ett äldre barn är det nog viktigt att tala med det först om era funderingar att ta emot fler så att han/hon blir delaktig i beslutet. Då minskar ni risken för utanförskap.

Lycka till!
 
Sv: Familjehem, se hit!!

Vår erfarenhet säger att det beror helt och hållet på vilka handläggare du råkar ut för.
Vissa borde jobba på renhållningsverket eller nåt istället för med människor i kris. :mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 333
Senast: Ajda
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 315
Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 493
Senast: McFlurry
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 807
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp