Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
tordo + caballo ger iaf massa bilder på skimlar, men det verkar ju konstigt om hingsten inte är skimmel?

Edit: och bayo verkar vara gulbrun
 
De måste ju mena att han är homozygot brun, då kan han ju få gulbruna och skimmelavkommor, men det krävs att anlaget kommer från mamman.
 
Fux (?), brun och ?

På hingstens hemsida står det "Imperioso är färgtestad och han kan ge brunt, gult och skimmel".

När jag googlar de spanska färgnamnen här ovan så verkar det stämma med testet. Vet inte vad det är för test dock, för hingsten är uppenbart alldeles vanlig brun. Något måste de ju ha snurrat till, speciellt som de hävdar att det där testet visar att den kan lämna skimmel, det råder det ju definitivt inga som helst tvivel om att den inte kan.

Har sett att hingsthållare (oftast i lite mindre raser/korsningsvarianter) ibland hävdar att deras hingst kan nedärva en viss färg eftersom de har en avkomma som har den färgen. Så skulle det ju kunna vara här också, men de hävdar ju att det finns ett test liksom. Jättekonstigt.

Torda/-o är en blandning av svarta och vita hår. (Que tiene el pelo mezclado de color blanco y negro = som har hår blandning av vitt och svart). Vi skulle nog kalla det stickelhårig, kanske?
Det står att med ett torda-sto skulle han lämna 100% torda.
 
Vet inte hur spritt det är hos PRE men det finns ju sk senskimmel, de testar positivt för skimmel om jag inte minns fel
 
Det står ju även
ggEEAACCppchchzz

gg = inget skimmelanlag
EE = två svarta anlag
AA = två agoutianlag (det som gör en häst med svart grundfärg till brun)
CC = inget gulanlag
pp = inget "pearl"anlag
chch = inget champagneanlag
zz = inget silveranlag
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 648
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 967
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 954
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 005
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp