Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej gott folk! Jag behöver er hjälp i ett fall här hemma.
Familjen har en uppfödning f.-14 e.Dalwhinnie - Topaasch - Don Primero - Tip Top.
När han föddes var han en klockren fux, riktigt röd. Men under tiden har manen och svansen skiftat i färg från röd till att se ut till att kunna vara svart. Rykte ett knippe tagel idag och det ser ut att innehålla en salig blandning av mörkt bruna, beiga - och ev ett antal svarta.

Funderar nu såklart, är han brun eller fux?
Som föl
10363113_10152055458605951_8189834168641391724_n.jpg

1798630_10152159178605951_1573084000602082934_n.jpg

Hösten 2014. Då var vi helt säkra på att han var svettfux
1385807_10152335278200951_4834034121755546179_n.jpg


I våras. Plötsligt var han röd i pälsen igen. Och har så förblivit.
11169980_10152704750485951_1829065434055135395_n.jpg


I somras
11180631_10152802784020951_4940792803930322091_n.jpg

11535909_10152832977470951_3574556942604297643_n.jpg

1483240_10153188687190951_1827880924877837074_n.jpg


Helbrodern f.-13
10981913_10152916780980951_3012336768800090074_n.jpg


Mormor t.v., mormors mor i mitten och systern t.h. (e.fuxhingsten Sohn der Sonne)
11221412_10152945817790951_6911979982147544715_n.jpg


Modern
993052_10151394723495951_490469397_n.jpg
 
Säger också fux. Manen har visserligen mörknat men jag kan inte se det minsta svart på benen på honom.
 
@Victovie Han är fux, manen kan skifta ganska mycket i färg. När där är riktigt mycket rött pigment kan det se svart ut. Men på en brun häst är även ben svarta och det ser man ju ganska tydligt att de inte är på din :)
Det är lite så vi funderar också, :) samtidigt som det fortfarande ser ut att finns en del svarta tagel i manen när jag rykte loss en liten tuss idag och granskade det inomhus. (På bilden med taglet ovan)
Tycker han har fått aningens mörkare nyans över framknäna, annars saknar han helt det svarta om benen ja :)
Idag:
12321640_10153188687040951_8339495321004336669_n.jpg
 
F
Det är lite så vi funderar också, :) samtidigt som det fortfarande ser ut att finns en del svarta tagel i manen när jag rykte loss en liten tuss idag och granskade det inomhus. (På bilden med taglet ovan)
Tycker han har fått aningens mörkare nyans över framknäna, annars saknar han helt det svarta om benen ja :)
Idag:
12321640_10153188687040951_8339495321004336669_n.jpg
absolut fux. Fuxar kan inte bära svarta anlag.
 
Det är lite så vi funderar också, :) samtidigt som det fortfarande ser ut att finns en del svarta tagel i manen när jag rykte loss en liten tuss idag och granskade det inomhus. (På bilden med taglet ovan)
Tycker han har fått aningens mörkare nyans över framknäna, annars saknar han helt det svarta om benen ja :)
Idag:
12321640_10153188687040951_8339495321004336669_n.jpg
ibland är den röda färgen i fux-tagel väldigt koncentrerad, så att det nästan ser svart ut utan att det är det.
 
Nån som är duktig på färgade?
Cremello hingst + brunt sto smed svarta ben.man o svans! Vad kan det bli! Mamman.till stoet är brun pappan svart! Morfar brun
 
Nån som är duktig på färgade?
Cremello hingst + brunt sto smed svarta ben.man o svans! Vad kan det bli! Mamman.till stoet är brun pappan svart! Morfar brun
Säger också gulbrun, gulsvart eller isabell.

Om cremellon är just fux med dubbla gulanlag så måste fölet få en fuxgen oxh en gulgen från denne. Eftersom augotianalget som ger brunt inte syns på en fux så kan denna häst bära på en eller två gener för brunt. En så pass ljus häst som en cremello kan även "dölja" flera färggener eftersom de är svåra att se. (Mitt sto tex har en far som är perlino men avkommorna visade senare att han även hade en silvergen som inte syntes särskilt väl då han var så ljus.) Vad som är troligt/möjligt här beror ju på ras och cremellons släkt.

Stoet ifråga kan bara ha en gen för brunt eftersom hennes pappa var svart. Om hon har möjlighet att ge fux är svårt att sia om.

Därför får fölet säkert en gulgen. Minst 50% att den får en brungen, kan vara 75 eller 100 % om hingsten skulle ha 1 eller 2 gener för brunt.

Om stoet har en gen för fux är det 50% chans för fux --> dvs det blir en isabell.

Om stoet inte har fuxgen (svårt att säga, den kan dölja sig länge då den inte syns i enkel upplaga) så blir fölet svart --> dvs gulsvart eller brun --> dvs gulbrun.

Är du med?

Utan att veta mer om hingst och sto (dvs hingstens möjlighet att ge brunt till föl och stoets till att ge fuxavkomma) så är det svårt att säga hur stor sannolikheten är för varje färg. Skulle jag gissa skulle jag ändå tro att gulbrun är troligast - känns ju inte alls omöjligt att hingsten har minst ett anlag för brunt och i så fall blir det troligaste utfallet. Men, alla är möjliga.
 
Hej. Jag är verkligen helt värdelös på det där med genetik. Eftersom det finns många duktiga hör kanske jag kan få hjälp.

Stoet i fråga är fux (mamman svart, mormor fux, pappa mörkfux, farfar mörkfux morfar svart)
Om hon betäcka med en isabell (föräldrar är fux och gulbrun)
Vilka färger kan avkomman få? Kan man räkna ut hur många procent det är på de olika färgerna?

Jag brukade för några år sedan använda mig av en sida där man kunde fylla i den infon så räknade den ut den infon själv, någon som vet vad den sidan hette eller har någon liknande grej man kan göra liknande på.

Jag har försökt att läsa på om det, men min hjärna är som ett durkslag (det bara rinner rakt igenom ;) så jag lär mig aldrig :(

Hoppas på hjälp från er :)
 
Hej. Jag är verkligen helt värdelös på det där med genetik. Eftersom det finns många duktiga hör kanske jag kan få hjälp.

Stoet i fråga är fux (mamman svart, mormor fux, pappa mörkfux, farfar mörkfux morfar svart)
Om hon betäcka med en isabell (föräldrar är fux och gulbrun)
Vilka färger kan avkomman få? Kan man räkna ut hur många procent det är på de olika färgerna?

Jag brukade för några år sedan använda mig av en sida där man kunde fylla i den infon så räknade den ut den infon själv, någon som vet vad den sidan hette eller har någon liknande grej man kan göra liknande på.

Jag har försökt att läsa på om det, men min hjärna är som ett durkslag (det bara rinner rakt igenom ;) så jag lär mig aldrig :(

Hoppas på hjälp från er :)

Fux + fux kan bara få fux. En isabell är en fux med gulgen. Du kan med andra ord räkna med 100% röd bas och sedan är det 50% chans att avkomman får en gulgen ovanpå detta = isabell.

Det är dock möjligt att avkomman kan bära vidare ett brunt anlag från pappans sida eftersom att detta ej syns på röd bas. :)
 
Hej. Jag är verkligen helt värdelös på det där med genetik. Eftersom det finns många duktiga hör kanske jag kan få hjälp.

Stoet i fråga är fux (mamman svart, mormor fux, pappa mörkfux, farfar mörkfux morfar svart)
Om hon betäcka med en isabell (föräldrar är fux och gulbrun)
Vilka färger kan avkomman få? Kan man räkna ut hur många procent det är på de olika färgerna?

Jag brukade för några år sedan använda mig av en sida där man kunde fylla i den infon så räknade den ut den infon själv, någon som vet vad den sidan hette eller har någon liknande grej man kan göra liknande på.

Jag har försökt att läsa på om det, men min hjärna är som ett durkslag (det bara rinner rakt igenom ;) så jag lär mig aldrig :(

Hoppas på hjälp från er :)

Fux plus isabell kan bara ge ett föl som antingen blir fux eller isabell. Isabell är igentligen en fux men den har ett gulanlag som gör att den blir blekt till isabell. Fux plus fux blir alltid en fux.

Googla "coat color calculator" så hittar du en sida där du kan räkna ut färger på föl. Den är väldigt intressant, men man måste ju veta vad hästfärgerna heter på engelska förstås.
 
Fux + fux kan bara få fux. En isabell är en fux med gulgen. Du kan med andra ord räkna med 100% röd bas och sedan är det 50% chans att avkomman får en gulgen ovanpå detta = isabell.

Det är dock möjligt att avkomman kan bära vidare ett brunt anlag från pappans sida eftersom att detta ej syns på röd bas. :)
Tack för svaret.
Så då är det 50% chans på isabell och 50% fux alltså?
 
Fux plus isabell kan bara ge ett föl som antingen blir fux eller isabell. Isabell är igentligen en fux men den har ett gulanlag som gör att den blir blekt till isabell. Fux plus fux blir alltid en fux.

Googla "coat color calculator" så hittar du en sida där du kan räkna ut färger på föl. Den är väldigt intressant, men man måste ju veta vad hästfärgerna heter på engelska förstås.
Tack snälla. Visste om fux och fux ger alltid fux, men har aldrig tänkt att isabell är egentligen fux :) (tänker ibland inte längre än näsan räcker ;)

Kanon, tror den sidan jag tittade på förr var på engelska (typ 7-8 år sedan)
 
Fux plus isabell kan bara ge ett föl som antingen blir fux eller isabell. Isabell är igentligen en fux men den har ett gulanlag som gör att den blir blekt till isabell. Fux plus fux blir alltid en fux.
Tack snälla. Visste om fux och fux ger alltid fux, men har aldrig tänkt att isabell är egentligen fux :) (tänker ibland inte längre än näsan räcker ;)

Kanon, tror den sidan jag tittade på förr var på engelska (typ 7-8 år sedan)

Jag har nördat in mej på hästfärger och hur de nerärvs bara av rent intresse :) är en riktig stamtavlenörd också..

Den där sidan använde jag mycket förut under "internetstallstiden", ville ju att mina låtsashästars föl skulle ärva färger realistiskt! ;)
 
Jag har nördat in mej på hästfärger och hur de nerärvs bara av rent intresse :) är en riktig stamtavlenörd också..

Den där sidan använde jag mycket förut under "internetstallstiden", ville ju att mina låtsashästars föl skulle ärva färger realistiskt! ;)
Vet du hur det funkar med ex Ampère som inte kan lämna fux... (för visst var det så?)
Kan hans föl lämna fuxar?
Tycker sånt här är jätte spännande, men saker och ting fastnar bara inte i denna teflonhjärnan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 649
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 967
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 954
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 005
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp