Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska bli spännande att se hur hon blir!

Känns ju lite tveksamt att hon skulle bli så mörk som en sån där "kohlfuchs" men skulle ju inte gråta om det blev så ;)
 
@Gimlan
Whoops!
Var säker att jag skrev Haflinger men missade tydligen det. Läste också att de fick vara vilken nyans som helst men tydligen skulle hon ju slaktas så nåt knas är det ju. Eller bara helt absurt!
Den gyllene färgen är mest önskvärd läste jag nånstans, så behöver inte vara nån annan anledning än "fel nyans"...
 
Ett av mina ston är betäckt med Bravour och jag är inte människa till att hitta en bra färgkalkylator. Till förra dräktigheten använde jag en jättebra men nu är det lite mer "komplicerade" färger och färggenetik var inte min starka sida inom engelskan.

Stoet är helt vanligt brun åt det rödare hållet. Mamman hade samma färg (brun). Mormor okänd men mormors far Pascal var brun. Sen hittar jag inga fler uppgifter om färg förutom Dolomit som var fux (mormors mors far?.

Pappa är svart. Farfar mörkbrun. Lord, farfars far var också brun.
Farmor brun och farmors far Argentan mörkbrun.

Dvs det är brunt typ hur långt tillbaka på stoet som helst, förutom en fux.

Bravour däremot är brunskimmel, precis som CO (far), Clinton (farfar) och Corrado I (farfars far), medan Cor de la Bryere var mörkbrun.

Bravours mor däremot är fux, morfar Quattro B var fux, mormor var fux. Mormors far var fux.

Summa summarum - vilken/vilka färger kan jag förvänta mig av ungen? Kan fuxanlagen dyka upp trots att de ligger så långt bak som hos Pascal på mammans sida? Eller kommer hon föra den bruna ådran vidare?
 
Jag fick en fux trots att mitt sto inte har någon fux förrän i fjärde led, farmors farmor. Hingsten var svart men hans mamma var fux.
 
Jag fick en fux trots att mitt sto inte har någon fux förrän i fjärde led, farmors farmor. Hingsten var svart men hans mamma var fux.

Ok. Såg att jag skrivit fel så fux ligger ännu längre bak ändå på mödernet. Räcker det med fuxanlag på fädernet för att få fuxföl eller måste bägge föräldrarna ha anlaget? Är det nåt av anlagen skimmel/brun som är mer dominant än den andra?
 
Ok. Såg att jag skrivit fel så fux ligger ännu längre bak ändå på mödernet. Räcker det med fuxanlag på fädernet för att få fuxföl eller måste bägge föräldrarna ha anlaget? Är det nåt av anlagen skimmel/brun som är mer dominant än den andra?

Båda måste ha det. Du har ju fuxen Dolomit lika långt bak som jag har fuxen Hansa i mitt stos stam, så det ihop med en fuxfarmor kan mycket väl bli en finfux :)

Skimmel är mer dominant.
 
Båda måste ha det. Du har ju fuxen Dolomit lika långt bak som jag har fuxen Hansa i mitt stos stam, så det ihop med en fuxfarmor kan mycket väl bli en finfux :)

Skimmel är mer dominant.

Ok, tack för svar!:)
Hoppas på fux men allt utom brunt hade jag blivit glad över fastän ungen redan är tingad.
 
Hade nästan tänkt testa min för att se vad hon är men vore ju kul om någon erfaren ville gissa först! Hingsten svart och stoet tigrerad skimmelskäck. Men skimmel borde hon ju inte kunna bli, svartbrun kanske?

Någon månad bara
svov8m.jpg


Lite större
2gycd8p.jpg


Ännu större och ljusare på huvudet
30mo1mb.jpg


Drygt fem månader, halvan bild men betydligt mörkare
30idmro.jpg
 
Är bara lite nyfiken, då jag absolut inte kan ett jota om färggenetik:
Finns det något speciellt anlag som gör skimlar mer och mer rosa med tiden?
För 2 år sedan var det en liten rosa prick vid ena ögat, och ett litet rosa "hjärta" nere på mulen, båda max 1x1 cm.
Särskilt under detta år har det "eskalerat" väldigt...
Idag ser det ut såhär:
12046713_753787601411241_7850599681153449500_n.jpg
 
Intressanta svar @KickiH och @palle :D
Men vitiligo? Är inte det någon sån där jobbig autoimmun sjukdom? För han själv verkar totalt obrydd om den allt mer utbredda, lätt grisskära tonen...
Arab och Lippizzaner säger du, palle? Vet du om det förekommer hos någon mer ras?
Gillar ju inte att skriva allt för öppet men...
För jag trodde ju benhårt på att han var irländare, tills jag insåg att det på Blå Basen stod "Född X hos Okänd, i Okänd, Sverige". Har även fått veta att han åtminstone under en period i sitt tidigare liv ska ha befunnit sig i en viss småländsk håla, "V*****by". Har även fått hjälp av bukes fantastiska SWB-kännare (:love:) med att han faktiskt skulle kunna vara E: Goldlöwe (och U: Gud-vet-vad...). Så vet du om det där rosa "anlaget" kan finnas i SWB, eller åtminstone inom andra raser än Arab och Lippizzaner? :)
 
Hade inte Electro 778 (holländskt varmblod) också vitiligo, eller var det något annat? Har för mig att det var han som tappade pigment kring ögonen.
 
@KickiH och @Amanda_F Åh, tack för lästipsen! :bump:
(Sitter hemma och är förkyld - nu har jag åtminstone något att fördriva tiden med!)
Appropå det, har inte typ Quite Easy (eller tänker jag fel nu?) vitiligo/anlag för vitiligo också? Nej, för jag tycker mig ha sett åtminstone två hästar som jag har för mig är E: QE, som haft märkliga vita ringar runt ögonen.....
 
@KickiH och @Amanda_F Åh, tack för lästipsen! :bump:
(Sitter hemma och är förkyld - nu har jag åtminstone något att fördriva tiden med!)
Appropå det, har inte typ Quite Easy (eller tänker jag fel nu?) vitiligo/anlag för vitiligo också? Nej, för jag tycker mig ha sett åtminstone två hästar som jag har för mig är E: QE, som haft märkliga vita ringar runt ögonen.....
Du tänker på Electro tror jag och det kommer du kunna läsa om i trådarna...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 649
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 967
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 954
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 005
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp