Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
mitt fantastiska ponnysto är dräktig och jag är så himla nyfiken på vad fölet kan tänkas få för färg. känner att jag har väldigt dålig koll på det.
mamma ser ut såhär och hennes far har samma färg. hennes mor är svettfux

DSC_0388.jpg



hingsten är mörkbrun (Dirco). pappa till hingsten är skimmel och mamman är fux.

nån som har koll på vad fölet kan tänkas få för färg?
 
mitt fantastiska ponnysto är dräktig och jag är så himla nyfiken på vad fölet kan tänkas få för färg. känner att jag har väldigt dålig koll på det.
mamma ser ut såhär och hennes far har samma färg. hennes mor är svettfux

DSC_0388.jpg



hingsten är mörkbrun (Dirco). pappa till hingsten är skimmel och mamman är fux.

nån som har koll på vad fölet kan tänkas få för färg?

Vad roligt!! Kommer ihåg den där :) Pappa bär garanterat på fux eftersom mamman är det. Så brun och fux kan det bli, 50% till att den blir tigrerad. Huruvida det kan bli svart håller jag mig ifrån, för det kan jaginte. Men brun och fux i alla fall. Med eller utan tigrering.
 
@Baddy96 Kul att du ska få ett Dirco-föl, har själv en avkomma efter honom som är :love:!

Därav även en färg-fråga! För att drar det lite kort och enkelt. Betäckte vårt mörkbruna sto, med okänd stam, med Dirco (mörkbrun). Fick en fux-avkomma. Dirco har (som ovan nämnt) skimmel och fux som föräldrar. Kan man dra någon slutsats att någon av mamma-hästens föräldrar är med 100 % chans fux? Alltså kan två mörkbruna hästar få en fux om det bara är en av deras föräldrar är fux? :confused:
 
@Baddy96 Kul att du ska få ett Dirco-föl, har själv en avkomma efter honom som är :love:!

Därav även en färg-fråga! För att drar det lite kort och enkelt. Betäckte vårt mörkbruna sto, med okänd stam, med Dirco (mörkbrun). Fick en fux-avkomma. Dirco har (som ovan nämnt) skimmel och fux som föräldrar. Kan man dra någon slutsats att någon av mamma-hästens föräldrar är med 100 % chans fux? Alltså kan två mörkbruna hästar få en fux om det bara är en av deras föräldrar är fux? :confused:

Nej, fux kan ligga latent. Jag fick som sagt en fux med brun mamma och svart pappa. Mitt stos första fux i stammen finns i fjärde generationen.
 
@Baddy96 Kul att du ska få ett Dirco-föl, har själv en avkomma efter honom som är :love:!

Därav även en färg-fråga! För att drar det lite kort och enkelt. Betäckte vårt mörkbruna sto, med okänd stam, med Dirco (mörkbrun). Fick en fux-avkomma. Dirco har (som ovan nämnt) skimmel och fux som föräldrar. Kan man dra någon slutsats att någon av mamma-hästens föräldrar är med 100 % chans fux? Alltså kan två mörkbruna hästar få en fux om det bara är en av deras föräldrar är fux? :confused:

Fux kan som Görel skriver ligga latent länge. Det enda man kan säga är att om en förälder är fux, så blir avkomman alltid bärare av fuxgenen. Och att 2 fuxar alltid ger en fux. Men sen är det värre. Så egentligen säger inte ett fuxföl mer än att båda föräldrarna bär på fuxgenen.
Titta på frieser t.ex, där ploppar det upp fux då och då trots att typ 99% är svarta.
 
Vad roligt!! Kommer ihåg den där :) Pappa bär garanterat på fux eftersom mamman är det. Så brun och fux kan det bli, 50% till att den blir tigrerad. Huruvida det kan bli svart håller jag mig ifrån, för det kan jaginte. Men brun och fux i alla fall. Med eller utan tigrering.

aha, spännande. en följdfråga på det då: kan det bli vilken typ av tigrering som helst eller bara schabraktigrering?
 
Blir lite nyfiken på min hästs färg igen. På sidan 47 frågade jag ju om anlag som gjorde skimlar vita, och fick massa svar (tack så mycket! :) )
Men nu undrar jag lite igen. Inte nog med att han blir mer och mer rosa vartefter tiden går, på sista veckorna har jag även sett att han börjat konvertera till flugskimmel! :eek:
Det började med lite små prickar på bogarna, sen har det kommit mer på huvudet också. Prickarna är både bruna och svarta. På ena bogen ser han nästan lite "brunspräcklig" ut på håll nu tycker jag... Det verkar gå snabbt också, jag ser skillnad på bara några få dagar (precis som jag i perioder gjort med hans rosa mule/ögon).
Well, någon som vet vad det kan vara för spännande färganlag då?
Haha inget illa menat mot min häst men jag undrar hur han kommer se ut om typ 5 år. Mer eller mindre rosa huvud och brun/mörk kropp? :D :angel:

Såhär ser det ut just nu. Det här är den mindre prickiga bogen (får försöka komma ihåg att fota den andra också!)
10386250_764003903722944_8860796675307392548_n.jpg
 
Har precis köpt mig ett welsh cob sto med färgen cremello. Stoet är betäckt med welsh cob hingsten Linner Hedwr en fux. Har fått förklarat för mig att med dessa färger så kommer fölet bli 100% isabell.

Om man skulle betäcka en cremello med en cremello blir avkomma till 100% cremello då?
Även hört att man ska akta sig för just denna kombination pga blindhet??, någon som vet?
 
Ja det kommer bli en isabell (om den verkligen är en cremello dvs dubbelt gul på fux som grundfärg) är den dubbelt gul på svart eller brun kan det också bli gulbrun eller svartbrun.

Det där med blindhet låter som en skröna. Enda färgen som kan ge ögonproblem vad jag känner till är dubbla silveranlag
 
En cremello har ju i regel dåligt med pigment runt ögonen och mule och kan behöva skyddas från starkt solsken.
 
Om man skulle betäcka en cremello med en cremello blir avkomma till 100% cremello då?
Även hört att man ska akta sig för just denna kombination pga blindhet??, någon som vet?
Finns det någon som har provat? I de raser jag håller på med är blåögd gräddvit inte tillåtet för stambokföring så där är det inte provat såvitt jag vet.
 
Det började med lite små prickar på bogarna, sen har det kommit mer på huvudet också. Prickarna är både bruna och svarta. På ena bogen ser han nästan lite "brunspräcklig" ut på håll nu tycker jag... Det verkar gå snabbt också, jag ser skillnad på bara några få dagar (precis som jag i perioder gjort med hans rosa mule/ögon).
Well, någon som vet vad det kan vara för spännande färganlag då?
Haha inget illa menat mot min häst men jag undrar hur han kommer se ut om typ 5 år. Mer eller mindre rosa huvud och brun/mörk kropp? :D :angel:

10386250_764003903722944_8860796675307392548_n.jpg
Han är flugskimmel under en tid, på väg mot helt vit när han skimlat av helt.
 
Han är flugskimmel under en tid, på väg mot helt vit när han skimlat av helt.

Men vad konstigt då! :eek:
För just på de partierna där han blivit flugskimlad var han redan kritvit innan :eek:
Alltså han har på de partierna gått från blå/grå - vit - brunflugskimlad, dessutom fast han antagligen är född svart :cautious:
 
Men vad konstigt då! :eek:
För just på de partierna där han blivit flugskimlad var han redan kritvit innan :eek:
Alltså han har på de partierna gått från blå/grå - vit - brunflugskimlad, dessutom fast han antagligen är född svart :cautious:
Det är rätt vanligt att det blir så. Har sett flertalet gå från grundfärg till grå till apelkastade till vita och till sist flugskimlar.
 
Han är flugskimmel under en tid, på väg mot helt vit när han skimlat av helt.
Nej, en flugskimmel blir aldrig vit. Däremot blir det ofta tvärtom- en skimmel som har skimlat av helt och blivit vit blir så småningom mer och mer "flugig". Har själv ett arabsto som var helt vit när jag köpte henne och som nu har massor av svarta prickar på sommaren. Hon får fler och fler flugor för varje år.
Men att det blir så mycket fläckar på en flugskimmel att den så att säga återfår sin grundfärg, det har jag aldrig hört talas om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 649
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 967
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 954
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 005
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • E-coli hund
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp