Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet du hur det funkar med ex Ampère som inte kan lämna fux... (för visst var det så?)
Kan hans föl lämna fuxar?
Tycker sånt här är jätte spännande, men saker och ting fastnar bara inte i denna teflonhjärnan

ja hans föl kan lämna fuxar om de fått en fuxgen ifrån sin mamma
 
Vet du hur det funkar med ex Ampère som inte kan lämna fux... (för visst var det så?)
Kan hans föl lämna fuxar?
Tycker sånt här är jätte spännande, men saker och ting fastnar bara inte i denna teflonhjärnan

Om en hingst inte kan lämna fux men kan lämna bruna och svarta avkommor beror det på att han har dubbla anlag för svart. Hingsten kommer då alltid nedärva ett svart anlag till avkomman, och eftersom svart anlag är dominant över rött kommer det svarta "synas" även i enkel uppsättning = avkomman kan aldrig bli fux.

Om avkomman i sin tur kan lämna fux eller inte beror på vad den fått från mammans sida. Har mamman också nedärvt ett svart anlag får avkomman också dubbla anlag för svart och kan inte heller lämna fuxavkomma.

Har mamman istället nedärvt ett rött anlag får avkomman ett rött och ett svart anlag (= det svarta är det som syns), och det är möjligt att avkomman i sin tur kan lämna fuxavkomma beroende på vad man betäcker med.
 
Lite nyfiken på vad mitt väntade föl kan få för färg!
Stoet är skimmel, född svart. Mormor brun, mormorsfar brun.
Morfar skimmel med båda föräldrarna skimmlar. Vet ej grundfärg.
Hingsten är brun, färgtestad och kan lämna brun, skimmel och gul.
Någon som är duktig och vill gissa?
 
Men en brun häst kan inte ge gult. Det är ett synligt anlag precis som skäck och skimmel.
Var det inte Pompe 401 som man trodde var brun men visade sig vara gul då han lämnade gula avkommor? Finns i så fall säkert fler som är gula men det syns så lite att man kan missta det.
 
Lite nyfiken på vad mitt väntade föl kan få för färg!
Stoet är skimmel, född svart. Mormor brun, mormorsfar brun.
Morfar skimmel med båda föräldrarna skimmlar. Vet ej grundfärg.
Hingsten är brun, färgtestad och kan lämna brun, skimmel och gul.
Någon som är duktig och vill gissa?
Jag gissar på fux. :p
 
Jag kan i princip inget om färger, men hingsten ser brun ut!:angel: Kan hända den är gulbrun.
Var så fruktansvärt mycket uppgifter på färgtesterna med alla bokstäver och % så läste bara på hans hingstsida att han ger skimmel, brun och gul! Vill ni får ni gärna kolla, Imperioso HM.
 
Jag kan i princip inget om färger, men hingsten ser brun ut!:angel: Kan hända den är gulbrun.
Var så fruktansvärt mycket uppgifter på färgtesterna med alla bokstäver och % så läste bara på hans hingstsida att han ger skimmel, brun och gul! Vill ni får ni gärna kolla, Imperioso HM.
Åtta unga finns med i blå basen, alla bruna. Skimmer är fel, det kan man säga rakt av. Gult låter konstigt eftersom han ser brun ut och att ägarna kallar honom brun, har står som brun osv. Men gult kan vara svårt att se.
 
Jag kan i princip inget om färger, men hingsten ser brun ut!:angel: Kan hända den är gulbrun.
Var så fruktansvärt mycket uppgifter på färgtesterna med alla bokstäver och % så läste bara på hans hingstsida att han ger skimmel, brun och gul! Vill ni får ni gärna kolla, Imperioso HM.

Enligt Blå Basen är han brun och alla hans avkommor som finns registrerade där är bruna. Är han brun kan han inte ge gula avkommor.
 
Vet att han även har en del renrasiga avkommor också, både här och i Spanien. Vet tyvärr inte deras färger.
Om han nu inte kan ge gult, vad kan det bli för färg på kommande föl?
 
Har ju ingen egentlig betydelse vad det blir för färg, jag fattade ingenting av färgtestet så är nog mycket möjligt att de har tolkat det fel!
Tack så himla mycket för hjälpen i alla fall. Får nog lära mig lite mer om färger, är ju himla intressant!
 
Vet att han även har en del renrasiga avkommor också, både här och i Spanien. Vet tyvärr inte deras färger.
Om han nu inte kan ge gult, vad kan det bli för färg på kommande föl?
Med min fattiga spanska tolkar jag det här:
"Negro N.Cenizo C.Cenizo Castaño Bayo Perla Alazán Palomino Cremello Tordo


NO NO NO SI SI NO NO NO NO SI


Isabelo


NO


Perlino


NO"


... att han kan ge castaño, bayo och tordo (eftersom att det står SI på dem. På de andra färgerna står det NO)
 
Med min fattiga spanska tolkar jag det här:
"Negro N.Cenizo C.Cenizo Castaño Bayo Perla Alazán Palomino Cremello Tordo


NO NO NO SI SI NO NO NO NO SI


Isabelo


NO


Perlino


NO"


... att han kan ge castaño, bayo och tordo (eftersom att det står SI på dem. På de andra färgerna står det NO)
Fux (?), brun och ?
 
På hingstens hemsida står det "Imperioso är färgtestad och han kan ge brunt, gult och skimmel".

När jag googlar de spanska färgnamnen här ovan så verkar det stämma med testet. Vet inte vad det är för test dock, för hingsten är uppenbart alldeles vanlig brun. Något måste de ju ha snurrat till, speciellt som de hävdar att det där testet visar att den kan lämna skimmel, det råder det ju definitivt inga som helst tvivel om att den inte kan.

Har sett att hingsthållare (oftast i lite mindre raser/korsningsvarianter) ibland hävdar att deras hingst kan nedärva en viss färg eftersom de har en avkomma som har den färgen. Så skulle det ju kunna vara här också, men de hävdar ju att det finns ett test liksom. Jättekonstigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 649
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 967
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 954
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 005
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp