Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att det är lika tråkigt varje gång som jag ser annons på en häst som uppges kunna ge gult eller skäck när man ser på bild att den inte har färgen och alltså inte anlaget. Jag brukar anmäla såna saluannonser på Hästnet...

Jag brukar svara på sådana annonser med ett vänligt: "Hörru, din häst är inte rödskimmel den är skimmel född fux. Ha de!" :angel:
 
Jag har en fråga! Jag har ett svart sto, mamman är svart, pappa är svart, morfar är skimmel (Rubinrot). Om jag vill ha ett skimmelföl, vad är chanserna att få det om man väljer en skimmelhingst? (hypotetiskt, hon ska inte betäckas just nu). Är svart dominant?
 
Jag har en fråga! Jag har ett svart sto, mamman är svart, pappa är svart, morfar är skimmel (Rubinrot). Om jag vill ha ett skimmelföl, vad är chanserna att få det om man väljer en skimmelhingst? (hypotetiskt, hon ska inte betäckas just nu). Är svart dominant?
Ditt sto har själv ingen skimmelgen, skimmel syns alltid.
Så det hela beror helt på om hingsten har enkel eller dubbel skimmel-gen. Har hingsten två skimmel-gener kommer han med säkerhet ge en till fölet och alla föl efter hingsten blir skimmlar. Har han bara en skimmel-gen så blir 50% av avkommorna skimmlar.
 
Tack så mycket allihopa som lade ner så mycket tid och kollade!:bow::love:
Färgen spelar ingen som helst roll för mig så var ju inte därför jag valde den hingsten. Men är ju så nyfiken på lilla fölis så vill ju gärna veta!:p;)
 
Hej!

Nu blev jag nyfiken, stora bokstäver verkar betyda visst anlag? Men hur kommer det sig att CC betyder 'inget gulanlag'? Är det jag som ser mönster som inte finns, eller är CC nåt speciellt på nåt vis?

/Lavinia, uppriktigt nyfiken och vill förstå

Det står ju även
ggEEAACCppchchzz

gg = inget skimmelanlag
EE = två svarta anlag
AA = två agoutianlag (det som gör en häst med svart grundfärg till brun)
CC = inget gulanlag
pp = inget "pearl"anlag
chch = inget champagneanlag
zz = inget silveranlag
 
Hej!

Nu blev jag nyfiken, stora bokstäver verkar betyda visst anlag? Men hur kommer det sig att CC betyder 'inget gulanlag'? Är det jag som ser mönster som inte finns, eller är CC nåt speciellt på nåt vis?

/Lavinia, uppriktigt nyfiken och vill förstå

Jag funderade på samma sak.
 
Jag har förstått det som att gulanlaget ibland benämns C^cr då allelen finns och C då den inte gör det (alltså den benämning som använts här). Sen finns även benämningen Cr respektive cr som åtminstone enligt Bo Furugren är mer korrekt då mutationen inte ligger på det lokus man först trodde (C-lokus).
 
Hej!

Nu blev jag nyfiken, stora bokstäver verkar betyda visst anlag? Men hur kommer det sig att CC betyder 'inget gulanlag'? Är det jag som ser mönster som inte finns, eller är CC nåt speciellt på nåt vis?

/Lavinia, uppriktigt nyfiken och vill förstå

Stor bokstav betyder dominant anlag och liten bokstav betyder recessivt anlag. Så i vissa fall betyder stor bokstav att anlaget finns och ibland att det inte finns.

Gulanlaget c^cr är lite speciellt såtillvida att det inte är klart dominant eller klart recessivt, ett anlag ger visst utslag men inte lika mkt som två anlag ( ex isabell har ett anlag och blåögd gräddvit/cremello har två).
 
Hej!

Nu blev jag nyfiken, stora bokstäver verkar betyda visst anlag? Men hur kommer det sig att CC betyder 'inget gulanlag'? Är det jag som ser mönster som inte finns, eller är CC nåt speciellt på nåt vis?

/Lavinia, uppriktigt nyfiken och vill förstå

C betyder colour, och står alltså för anlag för pigment. Alla hästar har CC, vilket egentligen bara betyder att albino inte förekommer på häst eftersom det dominanta anlaget som tillåter utveckling av pigment alltid finns i dubbel uppsättning. Hos t.ex. kanin finns alltså också c, och en kanin med cc är albino, en Cc bär anlag för albino men har färg.

Jag har för mig att gulgenen är någon typ av mutation på samma locus, därav C^cr. Den är ju lite speciell iom att den är ofullständigt dominant och påverkar så tydligt olika i enkel- resp. dubbel uppsättning, och i dubbel bleker så mycket att man förr trodde att det var en variant av albino.
 
Det har kommit en ny studie som indikerar att det finns åtminstone en till variant av blackgenen. Har bara skummat artikeln men vad jag har förstått så är den ett mellanting mellan black och "icke-black". Fenotypen blir vad de flesta nog skulle kalla för en väldigt mörk black eller en "icke-black" med ål. Allelen är på intet sätt ny, tydligen har man hittat den hos prover från hästar som levde för 43 000 år sedan.

Artikeln namn: Regulatory mutations in TBX3 disrupt asymmetric hair pigmentation that underlies Dun camouflage color in horses (publicerad i Nature, gick in via mitt universitets inloggning så jag vet inte om den ligger öppet eller ej)
Annars finns en på alla sätt mer lättillgänglig sammanfattning på Uppsala Universitets hemsida: http://www.uu.se/en/research/news/article/?id=5896&area=2,4,8,10,16&typ=artikel&lang=en
 
Tack för alla svar!

Då har jag lärt mig nåt nytt, vad kul! Hästfärger är så galet intressant tycker jag!

/Lavinia
 
Snubblade över en häst med intressant färg via internätet för nån dag sen. Kan inte bidra med nån bild då jag antar att det inte är ok att länka till en specifik uppfödares sida? Men ponnyn är en shettis, pappan är rödblack och mamman svart. Ponnyn är registrerad som svart men är i nuläget inte svart.. Visserligen bara en åring men ändå. Har sett bilder på musblacka och svarta halvsyskon och ponnyn ser inte ut som någondera, snarare nånting mitt emellan. Hur funkar mushroomanlaget som finns hos shettisar? Är det nånting som kan dyka upp recessivt eller är det något som alltid syns? Tänkte om det är nånting sånt som spökar här eller om hon bara har råkat få nån spännande variant av svart färg.
 
Snubblade över en häst med intressant färg via internätet för nån dag sen. Kan inte bidra med nån bild då jag antar att det inte är ok att länka till en specifik uppfödares sida? Men ponnyn är en shettis, pappan är rödblack och mamman svart. Ponnyn är registrerad som svart men är i nuläget inte svart.. Visserligen bara en åring men ändå. Har sett bilder på musblacka och svarta halvsyskon och ponnyn ser inte ut som någondera, snarare nånting mitt emellan. Hur funkar mushroomanlaget som finns hos shettisar? Är det nånting som kan dyka upp recessivt eller är det något som alltid syns? Tänkte om det är nånting sånt som spökar här eller om hon bara har råkat få nån spännande variant av svart färg.
Den är inte bara bleksvart då? Genetiskt svart, men en lite avblekt variant som emellanåt kan skifta mot brunt/rött i pälsen?
 
Den är inte bara bleksvart då? Genetiskt svart, men en lite avblekt variant som emellanåt kan skifta mot brunt/rött i pälsen?
Ja det kanske det är. Ingen aning. Ägaren (och uppfödaren) tror jag dessutom är nån form av id-kontrollant eller motsvarande så man tycker ju att hon borde ha koll. Hur vanligt kan det vara med bleksvarta shettisar? Tycker färgen i nuläget påminner lite om den ljusgrå/älggrå färgen svarta hästar brukar ha som föl. Det blir intressant att se hur den ponnyn kommer att se ut i vår när den tappar vinterpälsen.
 
Snubblade över en häst med intressant färg via internätet för nån dag sen. Kan inte bidra med nån bild då jag antar att det inte är ok att länka till en specifik uppfödares sida? Men ponnyn är en shettis, pappan är rödblack och mamman svart. Ponnyn är registrerad som svart men är i nuläget inte svart.. Visserligen bara en åring men ändå. Har sett bilder på musblacka och svarta halvsyskon och ponnyn ser inte ut som någondera, snarare nånting mitt emellan. Hur funkar mushroomanlaget som finns hos shettisar? Är det nånting som kan dyka upp recessivt eller är det något som alltid syns? Tänkte om det är nånting sånt som spökar här eller om hon bara har råkat få nån spännande variant av svart färg.
Är det en erfaren uppfödare så har hen säkert sett färgen på den i somras, när den var nyfödd och lite till, innan vinterpälsen kom.
Generellt skulle jag säga att svarta shetlandsföl nästan aldrig är svarta den första vintern. Här är en av mina svarta:
377768_10150349795807404_1895777871_n.jpg

du får gärna skicka länk till uppfödaren via PM så kan jag se vad jag själv tror. Också ID-kontrollant...

Bleksvarta shetlandsponnyer förekommer, fast merparten av de svarta är "vanligt svarta".

Mushroomanlaget är väl inte helt kartlagt än, tror jag. (fast jag kan ha missat något) Men jag tror att hypotesen är att det är recessivt. Och det påverkar bara fuxar.
 
Är det en erfaren uppfödare så har hen säkert sett färgen på den i somras, när den var nyfödd och lite till, innan vinterpälsen kom.
Generellt skulle jag säga att svarta shetlandsföl nästan aldrig är svarta den första vintern. Här är en av mina svarta:
377768_10150349795807404_1895777871_n.jpg

du får gärna skicka länk till uppfödaren via PM så kan jag se vad jag själv tror. Också ID-kontrollant...

Bleksvarta shetlandsponnyer förekommer, fast merparten av de svarta är "vanligt svarta".

Mushroomanlaget är väl inte helt kartlagt än, tror jag. (fast jag kan ha missat något) Men jag tror att hypotesen är att det är recessivt. Och det påverkar bara fuxar.

Har själv bekanta som föder upp shettisar, och har aldrig sett att nån av deras svarta skulle ha sett ut som den här ponnyn i fråga. Den har helt klart intressant färg. Skickar en länk till dej så får du kolla.
 
Har själv bekanta som föder upp shettisar, och har aldrig sett att nån av deras svarta skulle ha sett ut som den här ponnyn i fråga. Den har helt klart intressant färg. Skickar en länk till dej så får du kolla.
Nu har jag kollat på länken och den påminner litegrann om min bekants ponny som jag tvekade länge innan jag bestämde mig för vad han hade för färg.
kinder.jpg

Här har han fällt av en del, innan han fällde var hela ponnyn ljusbeige... (Mamman kan ses bakom, hon är svart. Pappa fux)
Jag bestämde mig för att han skulle vara svart och med facit i hand stämde det bra - bortsett från att man nog kan benämna honom som bleksvart. (vilket några av hans syskon också blivit)

Jag tror inte att ponnyn du länkade till är black, då hade den dels sett annorlunda ut som föl och dels brukar blackarna vara mörkare på huvudet än resten av kroppen och det upplever jag inte på de bilder som fanns att tillgå.
 
Har själv bekanta som föder upp shettisar, och har aldrig sett att nån av deras svarta skulle ha sett ut som den här ponnyn i fråga. Den har helt klart intressant färg. Skickar en länk till dej så får du kolla.

Skicka gärna länken till mig med! Gillar färgmysterium. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 647
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 967
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 954
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 005
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp