Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag kollat på länken och den påminner litegrann om min bekants ponny som jag tvekade länge innan jag bestämde mig för vad han hade för färg.
kinder.jpg

Här har han fällt av en del, innan han fällde var hela ponnyn ljusbeige... (Mamman kan ses bakom, hon är svart. Pappa fux)
Jag bestämde mig för att han skulle vara svart och med facit i hand stämde det bra - bortsett från att man nog kan benämna honom som bleksvart. (vilket några av hans syskon också blivit)

Jag tror inte att ponnyn du länkade till är black, då hade den dels sett annorlunda ut som föl och dels brukar blackarna vara mörkare på huvudet än resten av kroppen och det upplever jag inte på de bilder som fanns att tillgå.

Ja den var mest lik hittills. Bleksvart verkar ju vara det som stämmer bäst :)
 
Jag har för mig att jag för ett eller ett par år sedan såg en annons på en champagnfärgad häst i Sverige (quarter tror jag).

Är det någon som vet om färgen finns i Sverige, inom vilka raser och ungefär hur många?

Det borde ju inte vara många hästar pga färgen troligen uppstod på 1800-talet hos gångartshästar i USA. Men ändå, vore kul att veta.

(Kanske borde denna fråga borde varit i färgtråden?)
 
Akhal Teke är väl den rasen som champgne är mest förekommande i
Jag kan inte komma på någon AT med champange, jag känner mig hyffsat säker på att det inte ens finns i rasen. Överlag ligger inte den rasen i typen av raser där man hittat färgen heller. Snabb googling ligger också helt klart emot att AT inte ser ut att ha champange.
 
Jag kan inte komma på någon AT med champange, jag känner mig hyffsat säker på att det inte ens finns i rasen. Överlag ligger inte den rasen i typen av raser där man hittat färgen heller. Snabb googling ligger också helt klart emot att AT inte ser ut att ha champange.

Hmm, varför har jag fått för mig det då?
 
Hmm, varför har jag fått för mig det då?
Du blandar inte ihop deras dubbelgula med den speciella metallic-skimmern?
AT har annars inte så jätte mkt färger mer än svart, fux, brunt, skimmel och gulanlagsvarianter...

Du tänker inte på pearl? Finns i europeiska raser iallafall. Jag är lätt osäker, men har för mig att den anes uppkommit i iberiska raserna/regionen. PRE har pearl iallafall, lite osäker på hur det är med PSL.
 
Du blandar inte ihop deras dubbelgula med den speciella metallic-skimmern?
AT har annars inte så jätte mkt färger mer än svart, fux, brunt, skimmel och gulanlagsvarianter...

Du tänker inte på pearl? Finns i europeiska raser iallafall. Jag är lätt osäker, men har för mig att den anes uppkommit i iberiska raserna/regionen. PRE har pearl iallafall, lite osäker på hur det är med PSL.
Håller helt med, Akhal Teke bör inte ha färgen. Men, däremot häftigt metallskimmer på vissa.
 
Jag tänkte betäcka mitt svarta sto med en brun hingst.
På stoets sida är mamma och morfar fux, därefter kommer brunt. Pappa är Rosevelt, han är mörkbrun, farfar Rotspon är svart. Farmors färg står inte på Blup, men hon har lämnat en annan brun avkomma förutom Rosevelt.

Hingsten jag tänkte använda är som sagt brun, men pappa är fux medan mamma är brun. Farfar och farfars far är också fux.
Mormor och morfar är dock också bruna medan morfars far är svart.

Jag undrar nu hur troligt det är att jag får ett fuxföl då fuxgenen finns hos bägge föräldrarna (väl?). Jag hade en sida där man kunde räkna ut sannolikheten för en viss färg men jag hittar inte den nu.
Snälla hjälp?
//Totalt värdelös på färggenetik
 
Jag tänkte betäcka mitt svarta sto med en brun hingst.
På stoets sida är mamma och morfar fux, därefter kommer brunt. Pappa är Rosevelt, han är mörkbrun, farfar Rotspon är svart. Farmors färg står inte på Blup, men hon har lämnat en annan brun avkomma förutom Rosevelt.

Hingsten jag tänkte använda är som sagt brun, men pappa är fux medan mamma är brun. Farfar och farfars far är också fux.
Mormor och morfar är dock också bruna medan morfars far är svart.

Jag undrar nu hur troligt det är att jag får ett fuxföl då fuxgenen finns hos bägge föräldrarna (väl?). Jag hade en sida där man kunde räkna ut sannolikheten för en viss färg men jag hittar inte den nu.
Snälla hjälp?
//Totalt värdelös på färggenetik

Modern och fadern har varsin röd gen (Ee) då de båda har en förälder som är fux. En fux har genotypen ee och kan därför bara nedärva rött. Kombinationen mellan Ee och Ee ger 25% chans för fux (ee).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 647
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 965
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 954
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 005
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp