Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ursäkta extremt korkad fråga nu men...
Att skimlar kan födas svarta och mörkbruna vet jag. Men kan de födas med andra färger också?
Kom att tänka på en av min barndoms favoritponny. Hon sas vara korsning connemara/fjording (men hade okända papper), och var flugskimlad skimmel. 147 cm i mkh. Dock var för det första "flugskimmelprickarna" riktigt kola-orangea. Tänk som 90-talets kolasås (som man hade på glassen) typ. Och för det andra var hennes grundfärg i det närmaste ljusgul. Alltså inte som black, utan som riktigt gul vaniljglass om någon förstår (oj, nu blev det mycket glass-jämförelser! :p). Det jag undrar är om hon kan ha fötts som typ gulbrun, isabell, fux eller kanske t.om. black? För med tanke på hennes väldigt varma färgskala känns det konstigt om hon skulle ha fötts svart eller mörkbrun...
 
Ursäkta extremt korkad fråga nu men...
Att skimlar kan födas svarta och mörkbruna vet jag. Men kan de födas med andra färger också?
Kom att tänka på en av min barndoms favoritponny. Hon sas vara korsning connemara/fjording (men hade okända papper), och var flugskimlad skimmel. 147 cm i mkh. Dock var för det första "flugskimmelprickarna" riktigt kola-orangea. Tänk som 90-talets kolasås (som man hade på glassen) typ. Och för det andra var hennes grundfärg i det närmaste ljusgul. Alltså inte som black, utan som riktigt gul vaniljglass om någon förstår (oj, nu blev det mycket glass-jämförelser! :p). Det jag undrar är om hon kan ha fötts som typ gulbrun, isabell, fux eller kanske t.om. black? För med tanke på hennes väldigt varma färgskala känns det konstigt om hon skulle ha fötts svart eller mörkbrun...
De kan födas med alla färger, de kan även födas som skäckar. Skimmel lägger sig sas ovanpå grundfärgen.
 
Brukar de inte ha mörka ben om de är gulbruna? Men sen har den ju mörka örontoppar = gulbrun? Annars så blir den väl isabell xD haha antar att det återstår att se! Himmla söt iaf!
Ja han har lite gråsvart på öron tipparna. Hmm konstigt vi får se när han fäller hur han ser ut. Annars får man kanske färgtesta?
 
Ursäkta extremt korkad fråga nu men...
Att skimlar kan födas svarta och mörkbruna vet jag. Men kan de födas med andra färger också?
Kom att tänka på en av min barndoms favoritponny. Hon sas vara korsning connemara/fjording (men hade okända papper), och var flugskimlad skimmel. 147 cm i mkh. Dock var för det första "flugskimmelprickarna" riktigt kola-orangea. Tänk som 90-talets kolasås (som man hade på glassen) typ. Och för det andra var hennes grundfärg i det närmaste ljusgul. Alltså inte som black, utan som riktigt gul vaniljglass om någon förstår (oj, nu blev det mycket glass-jämförelser! :p). Det jag undrar är om hon kan ha fötts som typ gulbrun, isabell, fux eller kanske t.om. black? För med tanke på hennes väldigt varma färgskala känns det konstigt om hon skulle ha fötts svart eller mörkbrun...

Stämmer det att hon var hälften fjording var hon mest troligt född som black, jag tror alla fjordingar är homozygota för blackanlaget och eftersom det är ett dominant anlag får alla avkommor till en fjordförälder blackfärg. Sedan är det inte omöjligt att hon dessutom haft ett gulanlag som blekt ännu mer, både gulanlag och skimmelanlag är rel vanligt inom connemara.
 
Ja men konstigt med de svarta i svansen. Kanske försvinner? Mamma är ju gulbrun o pappan isabell.

Isabeller kan ha mörka strån i man och svans också, jag tycker dock inte det syns något mörkt i de bilderna du lagt ut så det kan inte vara så mycket då? Isåfall är jag mer fundersam över öronen, men svårt att se där också hur mkt som egentligen är annat pigment och hur mkt som bara är skuggor på kortet.
 
Stämmer det att hon var hälften fjording var hon mest troligt född som black, jag tror alla fjordingar är homozygota för blackanlaget och eftersom det är ett dominant anlag får alla avkommor till en fjordförälder blackfärg. Sedan är det inte omöjligt att hon dessutom haft ett gulanlag som blekt ännu mer, både gulanlag och skimmelanlag är rel vanligt inom connemara.

Jasså, black t.om.? Väldigt intressant teori! :) Tack för inlägget!
 
Stämmer det att hon var hälften fjording var hon mest troligt född som black, jag tror alla fjordingar är homozygota för blackanlaget och eftersom det är ett dominant anlag får alla avkommor till en fjordförälder blackfärg. Sedan är det inte omöjligt att hon dessutom haft ett gulanlag som blekt ännu mer, både gulanlag och skimmelanlag är rel vanligt inom connemara.

Man tror att alla fjordhästar är Homozygota. Men, jag har hört några fall där berättaren vet att den har en fjordförälder men där avkomman inte blivit black. Sanningshalten är dock att beakta men det kan ju faktiskt vara så att det finns några som inte är homozygota rent genmässigt, vad jag förstår. Men, det kanske någon annan kan försklara?
 
Ingen som vet om fölet är isabell eller gulbrun? Känns som han är båda. Manen är fortfarnade vit med lite grå strån och svansen är lite svart med silver/vit. Lite som en skunk svans
jag fattade inte att det var det som var din undran (läste kanske dåligt)
Den där är inget annat än isabell i mina ögon. Vad får dig att tro att den är gulbrun? De grå stråna i manen? Det är inget ovanligt att isabeller har gråaktigt tagel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 641
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 965
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 954
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 005
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp