Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan svarta hästar ha ljust i öronen?
12509729_10153398735827029_7371987448149140819_n.jpg

Som här, eller är hon inte helt svart?
 
jag fattade inte att det var det som var din undran (läste kanske dåligt)
Den där är inget annat än isabell i mina ögon. Vad får dig att tro att den är gulbrun? De grå stråna i manen? Det är inget ovanligt att isabeller har gråaktigt tagel.
nä manen känns isabell. Men om du tittar på bilderna på svansen och öronen så är finns det lite svart runt öron spetsarna och svart i svansen. Mina andra isabell föl har varit helt vita i svansen
 
Man tror att alla fjordhästar är Homozygota. Men, jag har hört några fall där berättaren vet att den har en fjordförälder men där avkomman inte blivit black. Sanningshalten är dock att beakta men det kan ju faktiskt vara så att det finns några som inte är homozygota rent genmässigt, vad jag förstår. Men, det kanske någon annan kan försklara?
Det är väl fullt möjligt att det finns heterozygota fjordingar, men det lär ju inte märkas eftersom det bara behövs ett blackanlag för att hästen ska bli black. Har läst nånstans att det förut fanns fjordingar som inte var blacka, men inte så många och de färgerna avlades bort eftersom blackfärgen var mera populär.
 
Man tror att alla fjordhästar är Homozygota. Men, jag har hört några fall där berättaren vet att den har en fjordförälder men där avkomman inte blivit black. Sanningshalten är dock att beakta men det kan ju faktiskt vara så att det finns några som inte är homozygota rent genmässigt, vad jag förstår. Men, det kanske någon annan kan försklara?


Nu är inte alla fjordingar ljusbrunblacka.
Dom kan vara vit-, grå-, röd- eller isabell-blacka.....
 
Det är väl fullt möjligt att det finns heterozygota fjordingar, men det lär ju inte märkas eftersom det bara behövs ett blackanlag för att hästen ska bli black. Har läst nånstans att det förut fanns fjordingar som inte var blacka, men inte så många och de färgerna avlades bort eftersom blackfärgen var mera populär.

Mmm, så menade jag.
 
Mmm, så menade jag.
Samma fenomen som finns hos lipizzanerhästar också. Nästan bara homozygota skimlar, men då och då föds det icke-skimlar i rasen så det finns en del heterozygoter där.

Det var i Bo Furugrens bok "Hästens färger" jag läste om ickeblacka fjordingar. Finns lite stamboksstatistik där. Mellan 1919-1928 fanns det 5,4% stamboksförda fjordingar med annan färg än black, 1931-1934 hade det gått ner till bara 1%. Intressant!
 
Samma fenomen som finns hos lipizzanerhästar också. Nästan bara homozygota skimlar, men då och då föds det icke-skimlar i rasen så det finns en del heterozygoter där.

Det var i Bo Furugrens bok "Hästens färger" jag läste om ickeblacka fjordingar. Finns lite stamboksstatistik där. Mellan 1919-1928 fanns det 5,4% stamboksförda fjordingar med annan färg än black, 1931-1934 hade det gått ner till bara 1%. Intressant!


Anledningen till att andra färger fanns då var att man under ww1 led stor brist på fjordhingstar att man då tog in Dölehästar i fjordaveln.

Men då det inte föll ut som man tänkt sej gjorde man sen allt man kunde för att avla bort det oönskade utfallet som exempelvis vita tecken på huvudet och på benen.

Tyvärr verkar man inte ha lärt sej av den läxan utan nu får inte längre fjordingar med vita tecken automatiskt avelsförbud.....
 
Jag vet. Hade det något med diskusionen att göra? Jag hänger inte med.

Har du sett korsningsavkomma mellan isabellblack fjording och fux eller isabell halvblod ?
Dom jag känner/kände var jättesnygga isabeller och ingen kunde ens gissa att dom hade fjording i sej.

T.o.m. BEC fjordingar korsade med halvblods skimlar ser allt annat än ut som fjordkorsningar med avseende på färgen, dom ser ut som vilken skimmel som helst.

Så jaa, att påstå att man DIREKT ser att det skulle vara ett blackanlag = fjording är som att påstå att om man korsar en svart katt med en vit blir avkomman svart-vit.....
Det kan vara så, men bara om man vet vilken färg/färger det vita döljer.....
 
Anledningen till att andra färger fanns då var att man under ww1 led stor brist på fjordhingstar att man då tog in Dölehästar i fjordaveln.

Men då det inte föll ut som man tänkt sej gjorde man sen allt man kunde för att avla bort det oönskade utfallet som exempelvis vita tecken på huvudet och på benen.

Tyvärr verkar man inte ha lärt sej av den läxan utan nu får inte längre fjordingar med vita tecken automatiskt avelsförbud.....
Hingstar med vita tecken får ju inte gå i avel sen några år.
 
När hände det här? Det är ju bara några år sen man tog redan godkända hingstar ur avel pga tex stjärn.
Och @palle
Enligt reglementet som gäller från 1jan iår (vet inte hur det varit tidigare, men ser att det verkarde ju gälla även fr.o.m. 2010) är vita tecken på hingstar och diplomston ej tillåtet.

På övriga fjordhästar är vita tecken icke önskvärda. (Men förekommer ju)
............
Såg nu att du redan hittat @Gimlan :)
 
Hingstar med små vita tecken och ston med alla storlekar på vita tecken får numera användas i avel.

Tidigare var det avelsförbud totalt för alla med vita tecken.

Nej, Hingstar får INTE ha vita tecken längre. De blir inte godkända OCH de som redan fanns med vita tecken fick gå ur aveln.

Ston får inte diplom om de har vita tecken men kan användas i avel och få diplompoäng.
 
Har du sett korsningsavkomma mellan isabellblack fjording och fux eller isabell halvblod ?
Dom jag känner/kände var jättesnygga isabeller och ingen kunde ens gissa att dom hade fjording i sej.

T.o.m. BEC fjordingar korsade med halvblods skimlar ser allt annat än ut som fjordkorsningar med avseende på färgen, dom ser ut som vilken skimmel som helst.

Så jaa, att påstå att man DIREKT ser att det skulle vara ett blackanlag = fjording är som att påstå att om man korsar en svart katt med en vit blir avkomman svart-vit.....
Det kan vara så, men bara om man vet vilken färg/färger det vita döljer.....

Fast jag har då inte påstått något alls. Sedan förstår jag inte varför någon skulle påstå att black = fjording. Det finns ju andra raser som är blacka.

De som påstått har haft andra färger än skimmel och isabeller.
 
Anledningen till att andra färger fanns då var att man under ww1 led stor brist på fjordhingstar att man då tog in Dölehästar i fjordaveln.

Men då det inte föll ut som man tänkt sej gjorde man sen allt man kunde för att avla bort det oönskade utfallet som exempelvis vita tecken på huvudet och på benen.

Tyvärr verkar man inte ha lärt sej av den läxan utan nu får inte längre fjordingar med vita tecken automatiskt avelsförbud.....

Detta är mig veterligen en gammal myt, det där med dölehästen.
Vita tecken finns i fjordhästen för att just vita tecken är svåra att kartlägga rent genetiskt, om det ens har med det att göra.

Man kan alltid minimera risken för vita tecken men man kan faktiskt aldrig bli av med den, har jag fått lära mig. Det är iallfall inget bevis för att det är döleblod i just den fjordhästen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 641
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 965
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 954
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 003
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp