Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Anledningen till att andra färger fanns då var att man under ww1 led stor brist på fjordhingstar att man då tog in Dölehästar i fjordaveln.

Men då det inte föll ut som man tänkt sej gjorde man sen allt man kunde för att avla bort det oönskade utfallet som exempelvis vita tecken på huvudet och på benen.

Tyvärr verkar man inte ha lärt sej av den läxan utan nu får inte längre fjordingar med vita tecken automatiskt avelsförbud.....
Enligt den version jag har läst på flera ställen (t ex A.M Bakkens Fjordhesten från 1985) kom döle-inslaget betydligt tidigare. Det var medveten avel under senare delen av 1800-talet för att göra fjordhästen större och tyngre och mer passande för det dåtida jordbruket. Det var en generell trend. I Sverige avlades en hel del gamla lantraser bort på detta sätt och Norge var i union med Sverige.

När fjordhästen räddades kom räddningen i mångt och mycket genom hingsten Njål som var brunblack. Tills dess hade fjordhästar ofta varit blacka, men många andra färger fanns. I C.G. Wrangels Handbok för hästvänner som gavs ut 1876 nämner han flera färger. Vid förra sekelskiftet var det tufft för lantraserna. De ansågs av statsmakten vara ej renrasiga och skulle ersättas med mer lämpliga djur. Homogent utseende ansågs vara tecken på renrasighet. Min teori är att man därför kom att avla fjordhästen ännu mer Njål-lik, för att det var enklare att få acceptans då. I Sverige är fjällkon ett parallellexempel. De har inte alltid varit enbart vita med svarta öron och fläckar (mer om detta i H. Hallander Svenska lantraser).
 
nä manen känns isabell. Men om du tittar på bilderna på svansen och öronen så är finns det lite svart runt öron spetsarna och svart i svansen. Mina andra isabell föl har varit helt vita i svansen

Jag tror att han är gulbrun faktiskt.
Jag baserar det på nyföddbilderna när han har mörka eyeliners och mörk nos (där bläsen inte är) en isabell brukar vara mer brunaktig eller rent av rosa - plus att jag tycker öronspetsarna ser mörka ut.
 
Jag tror att han är gulbrun faktiskt.
Jag baserar det på nyföddbilderna när han har mörka eyeliners och mörk nos (där bläsen inte är) en isabell brukar vara mer brunaktig eller rent av rosa - plus att jag tycker öronspetsarna ser mörka ut.
Ja vi får se om manen blir svart
 
nä manen känns isabell. Men om du tittar på bilderna på svansen och öronen så är finns det lite svart runt öron spetsarna och svart i svansen. Mina andra isabell föl har varit helt vita i svansen

På nya bilden ser jag också det du menar med svansen, ser lite mysko ut med en svart "fläck" mitt i svansen, jag tänkte mer lite mörkare hårstrån jämt fördelat här och där i svansen...
 
På nya bilden ser jag också det du menar med svansen, ser lite mysko ut med en svart "fläck" mitt i svansen, jag tänkte mer lite mörkare hårstrån jämt fördelat här och där i svansen...
Ja de är skumt. Det andra fölet jag fick är ju helt klart gulbrun. bailando är verkligen både isabell o gulbrun. Man får nog se när man och svans växer vilket det blir. Svart eller vitt :laugh:
 
Jag såg henne inte som föl men Isabelly (e Pascal 656 u Isabella 16885) sades vara född isabell, och blev mörkbrun.
 
Jag såg henne inte som föl men Isabelly (e Pascal 656 u Isabella 16885) sades vara född isabell, och blev mörkbrun.
Mystiskt! :eek:
Jag kollade på blup och hennes mor Isabella saknar färg där men har fått två isabeller och en gulbrun e ickegula hingstar, så hon måste varit gul iallafall.
 
Mycket mystiskt. Om jag minns rätt så hade uppfödaren (?) skrivit "gul" och i registreringsbeviset stod isabell.
 
Isabeller kan ha mörka strån i man och svans också, jag tycker dock inte det syns något mörkt i de bilderna du lagt ut så det kan inte vara så mycket då? Isåfall är jag mer fundersam över öronen, men svårt att se där också hur mkt som egentligen är annat pigment och hur mkt som bara är skuggor på kortet.

En fråga; vad menar du med "mörka strån"? Läste i Bo Furugrens att isabell är fuxgrund på. Då kan de iallafall inte ha svarta strån.

Anledningen till att jag frågar är att jag vet en fjordhäst på ett känt stuteri som var antingen rödblack eller isabellblack (vit pannlugg, inga bruna vilttecken) som hade grå ål i manen. Vilket alltid förbryllade oss.
 
En fråga; vad menar du med "mörka strån"? Läste i Bo Furugrens att isabell är fuxgrund på. Då kan de iallafall inte ha svarta strån.

Anledningen till att jag frågar är att jag vet en fjordhäst på ett känt stuteri som var antingen rödblack eller isabellblack (vit pannlugg, inga bruna vilttecken) som hade grå ål i manen. Vilket alltid förbryllade oss.
Rött kan se svart ut om pigmentet är koncentrerat.
 
Gulbruna föl brukar man kunna se på benen om de är svarta. Men inte han de är ljusa som på en isabell

Jag skulle säga att fölet är gulbrun baserat på de mörka örontopparna och svansen.
Det är inte helt ovanligt att vanliga bruna föl har helt ljusa ben och även ljus man och svans, även utan gulanlag.
Det som även talar emot isabell är att huden ofta är ljus när dom föds (inte alltid) vilket inte denna verkar ha, och att öronen och svansen just har svarta hår. Koncentrerad röd färg i all ära men inte så mörkt på en med gulanlag skulle jag säga :)
Men ett solklart fall är det inte, det finns ju isabeller med grå man o svans, även om jag upplever att dom ofta föds med vit, och får grå senare i så fall.
 
fölet är efter cashmercashmere ( isabell) ( ej registrerad stam) undan Petra maegaard. ( gulbrun) hittar mest skimmlar i mammans stam.. Troligvis födda gula på pappans sida men senare skimmlat. Lägger upp foto på fölet

Här tycker jag även att man kan se hur benen och resten av kroppen har olika toner, kroppen går i gult medan benen drar mot grått (vilket ju även kan vara ljuset i bilden) vilket talar för gulbrun, Isabeller har i regel samma ton över hela kroppen.
 
Jag skulle säga att fölet är gulbrun baserat på de mörka örontopparna och svansen.
Det är inte helt ovanligt att vanliga bruna föl har helt ljusa ben och även ljus man och svans, även utan gulanlag.
Det som även talar emot isabell är att huden ofta är ljus när dom föds (inte alltid) vilket inte denna verkar ha, och att öronen och svansen just har svarta hår. Koncentrerad röd färg i all ära men inte så mörkt på en med gulanlag skulle jag säga :)
Men ett solklart fall är det inte, det finns ju isabeller med grå man o svans, även om jag upplever att dom ofta föds med vit, och får grå senare i så fall.
manen var vit när han föddes. Men svansen vit grå svart. Nu är manen grå vit men inga svarta strån. Tycker hans ben är ljusa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 641
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 965
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 954
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 003
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp