Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad tycker ni som kan? Är hon brun eller gulbrun?
(Bara nyfiken)
På vintern är hon lite mörkare över ryggen men har ändå kvar de ljusare partierna även om de "sjunkit några cm nedåt".
E652D83C-4AE4-440C-9FB7-E4F1A7C72AA1_zpsbsbgpcra.png
 
Tror inte det, pappan ser ju mörkbrun ut på de bilder jag sett och står att mamman är brun. Här är min hästs stam .
3CAAFDD8-2138-442B-872D-7375A0E5B760.png_zpsgsiapt5d.jpeg
Då kan den inte vara gul. Gulanlaget är synligt, har hästen inte färgen har den inte anlaget.

Har själv en häst som många trott är gulbrun då hon är gul om magen på sommaren, men hon har två bruna föräldrar och alltså inga gulanlag.
 
Då kan den inte vara gul. Gulanlaget är synligt, har hästen inte färgen har den inte anlaget.

Har själv en häst som många trott är gulbrun då hon är gul om magen på sommaren, men hon har två bruna föräldrar och alltså inga gulanlag.

Okej ! Tack för svar :) var just detdär att hon e så himla ljus som gjorde att jag undrade, men då vet jag .
 
Vad tycker ni som kan? Är hon brun eller gulbrun?
(Bara nyfiken)
På vintern är hon lite mörkare över ryggen men har ändå kvar de ljusare partierna även om de "sjunkit några cm nedåt".
E652D83C-4AE4-440C-9FB7-E4F1A7C72AA1_zpsbsbgpcra.png
Förstår dock att du tycker hon ser lite gul ut, även om det inte är fallet. Finns det ett speciellt " mjöl- anlag" hos nordisar/kallblod som ger sådär ljusa variationer? ( jag vet att inte ALLA med s.k. Mjölmule blir såhär ljusa men ändå). @Görel @Gabby_Ossi eller andra färgkunniga?
" mitt" fullblod som garanterat inte har gulanlag ser också gul ut årstidsvis
 
Nja, den ser visserligen lite gul ut på de ljusa partierna, men den är också väldigt tydligt "rödbrun" på mitten och jag tror inte jag sett någon gulbrun som har såpass röda toner i sig.
 
Förstår dock att du tycker hon ser lite gul ut, även om det inte är fallet. Finns det ett speciellt " mjöl- anlag" hos nordisar/kallblod som ger sådär ljusa variationer? ( jag vet att inte ALLA med s.k. Mjölmule blir såhär ljusa men ändå). @Görel @Gabby_Ossi eller andra färgkunniga?
" mitt" fullblod som garanterat inte har gulanlag ser också gul ut årstidsvis

Ja det finns det, s.k. pangaré-anlag. Har inte koll på exakt vilka raser det förekommer hos men fjording, nordsvensk och russ är några exempel.
 
Är det säkert att den varit gul då? Eller sägs det bara att den är född som isabell?

Det kan vara som så att uppfödaren rapporterade till ASVH när denne ansökte om registrering att hästen var gul. Sedan när det blev passtvång tyckte id-kontrollanten att den var brun. ID-kontrollanter har bara funnits i drygt tio år och hästen var född 1989. Innan dess var det uppfödaren själv som uppgav hästens färg när den ansökte om att få den registrerad.
 
Men de här benen? Bruna (och gulbruna) hästar har väl svarta ben?

Jag har sett fuxar, Isabeller och rödblacka genom åren med mycket mörka strån/partier i taglet. Vissa svettfuxar ser ju nästan svarta ut.
syns inget svart under än. Det andra fölet jag har är gulbrun. benen är mer grå gula på den
 
Aha, fluffig fölpäls visar inte ens antydningar? Drar mig plötsligt till minnes ardennerföl från barndomen som såg rätt ljusa ut trots att de var bruna. Blir intressant att se när pälsen försvinner.
Kan göra, men inte nödvändigt. Speciellt inte om hästen har något blekande anlag (t.ex gult). Fick ett brunt föl för några år sen, hon var svart på karlederna i princip, ljust grå på resten av benen. Hennes brunblacka syster hade ännu mindre svart.

Förra årets svartskäck hade visserligen vita ben, men på ett framben sträckte den svarta färgen sig ned över kotan - där det då var ljust grått. Inget svart på benen, trots att kroppen var det (bortsett från de vita partierna då). Efter nån månad var fölpälsen på benen ännu ljusare, men pälsen under helt svart.

Så de svarta benen kommer senare, dock varierar det något hur mycket svart de föds med, men hela ben är det inte utan benen är i regel grå. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 603
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 959
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 954
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 000
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp