Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur vet man om en skimmel har gulanlag? Har förstått att det har med födelsefärg att göra, men inte vilka färger.

Gulanlaget är synligt, så är hästen inte född gul har den inte anlaget. För att få anlaget måste en förälder ha det, det kan inte ligga latent. Likadant med skimmel och skäck.
 
Fast då syns det inte att den är skimmel - fråga @lil-sis - (visst var din gräddvita skimmel?)
Det har du i och för sig rätt i. Jag tänkte inte på det.

Ja det var hon.

Tittade man på gamla och nya bilder så ser man att hon blev ljusare med åren. Så det syntes men hon blev ju inte vit utan ljust ljust gul (troligen perlino men såg ut som cremello).
Har du någon bild på henne? Det skulle vara intressant att se.
 
Om jag betäcker min bruna häst, bruna föräldrar, med en gul eller skimmel, vad är sannolikheten att jag kan få en gul eller skimmel fölis då?
 
Om jag betäcker min bruna häst, bruna föräldrar, med en gul eller skimmel, vad är sannolikheten att jag kan få en gul eller skimmel fölis då?

50 % chans för skimmel om inte hingsten har dubbla skimmelanlag i så fall blir alla avkommor skimmel.
Om hingsten är gulsvart,gulbrun eller isabell är det 50% chans att avkomman får ett gulanlag med sig.
 
Beror på om skimmeln är homozygot eller ej och vad det är grundfärg på skimmeln med. Så jätte svårt att säga något utan mer information. Har du stam/färger på mer släktingar kan det gå att ge lite iallafall :)

Stoet (skimmeln) är efter Cascavelle (skimmel) och undan Katania (troligtvis skimmel) som i sin tur är efter Kolibri (skimmel). Hingsten (isabelle) är den nygodkände Zafferano.
 
Senast ändrad:
Stoet (skimmeln) är efter Cascavelle (skimmel) och undan Katania (troligtvis skimmel) som i sin tur är efter Kolibri (skimmel). Hingsten (isabelle) är den nygodkände Zafferano.

Du har 50% chans att den får gulanlag, antingen 50% eller 100% att den får skimmelanlag beroende på om stoet har fått skimmelanlag från båda eller bara en av föräldrarna.

Om du inte vet vilken färg mamman föddes med är det troligast att det är antingen brun, svart eller fux.

Möjliga färger blir då: brun, svart, fux, gulbrun, gulsvart, isabell. Och sedan ev att färgen skimlar av.
 
Enligt horsetelex är mamman Katarina fux, stämmer det så har ditt sto endast ett skimmelanlag och minst ett fuxanlag vilket betyder att det är 50% chans att fölet får röd gundfärg (fux eller isabell) och det finns 50% chans att den kommer ha kvar sin färg och inte bli skimmel.
 
I mitt stall föddes härom dagen en avkomma till Fango in Blue x som ser ut som den allra brokigaste Ganesco-avkomma man kan tänka sig. Han har bläs över ena öga, strumpor över knäna, bukfläck och även en vit fläck på rumpan. Eftersom det inte är min häst lägger jag inte ut bild eller full stam. På mödernet var morfars farfar den enda som mig veterligen lämnat ättlingar med mycket vitt. Det mesta övriga är bruna fullblod med små vita tecken.

Jag vet att fadern gett avkommor med mycket vitt, men inte så här mycket. Någon som har bra koll på fädernet och hur mycket vitt det har lämnat?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 603
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 959
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 954
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 000
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp