Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom man inte kan testa för sooty (och jag är osäker på om man nu kan testa för olika nyanser på brunt, det har funnits någon/?ett par stycken? som påstått att de har kunnat testa för de olika brunt-varianterna, men av vad jag har hört är det inte pålitligt) så huruvida en häst är sooty eller ej är en avgörningsfråga utifrån personlig bedömning och inte så vidare vetenskapligt konstaterande alls i dagsläget. Kanske det finns alleler/gener som påverkar till varianter som vi inte kartlagt och inte känner till idag och därför klumpar ihop tokigt...
För mig så är mörkbrun att det röda i pälsen inte är utbrett till stora delar alls, jag försöker följa definitionen på vad brunt är/vad agouti-anlaget gör (agouti gör att det blir en/flera ränder på hårstrået och beroende på vart det svarta/röda är på hårstrået, på katter pratar man mkt om det där med ränderna, jag är inte fullt så insatt i det & så påverkar agouti hur pass utbrett det svarta pigmentet blir i pälsen). Görels vinterbild är för mig på vad jag vill kalla mörkbruna hästar; de har bara rött i mkt begränsade partier.
Ifrån fåtal bilder, igen; bilder kan vara missvisande, så skulle jag inte säga att någon av de två hästarna ser mörkbruna ut, absolut inte sommarbilden på stoets mor.

Inte jätte bra bild, men jag försökte hitta egna bilder på bruna hästar i olika nyanser (eftersom man inte får lägga upp andras bilder här ;))... Fyra nyanser av brunt, för mig är endast den näst längst till höger i bild mörkbrun. Min längst till vänster i bild är ljusbrun med minimal sooty säsongsvis, de andra två är mörkare ljusbruna och det borde vara vad som kallas sooty som gör att de har mörkare strån/partier. (Id-kontrollanter har det till att (ifrån vänster): brun, svartbrun, brun, mörkbrun.)
20498639774_abab6274f6_b.jpg

(jämfört med svart häst till vänster i bild som saknar bruna partier i pälsen och bara har solblekning, i bakgrund ljusbrun, mörkbrun, ljusbrun, (ljus)gulbrun & i bakgrunden till (ljus)brun)

Jag skulle säga att alla utom den längst fram är mörkbruna. Sooty har jag aldrig hört att man använder på svenska alls, och på engelska knappt i kombination med något annat än palomino?
 
Jag skulle säga att alla utom den längst fram är mörkbruna. Sooty har jag aldrig hört att man använder på svenska alls, och på engelska knappt i kombination med något annat än palomino?
Om man ska göra det intressant; hur gör du då definitionen mörkbrun emot ljusbrun? Att tänka på är att det man genetiskt tror sig kommit fram till är att det bara finns ljusbrun, viltbrun och mörkbrun.
Vad gör att du säger att en häst är mörkbrun i detta fallet?

Oj, jag undrar vad du läser för något om färger där sooty inte används? I min värld med de färgentusiaster jag följer så är sooty allmänt accepterat, även om man hela tiden måste (precis som med alla nyanser) vara medveten om att det saknas bekräftelse på det.

Svenskan ligger efter i färger, så det förvånar väll inte att termer saknas helt/inte används kan jag tycka.. Vi har mkt missledande namn/uttryck som jag kan tycka försvårar.
 
Svartbrun är till att börja med ingen färg... Antinge svart eller brun, sedan finns det varianter på brun (ljus, mörk och vilt). Den som kallas svartbrun är alltså den näst längst till vänster i bild, inte den längst bak, den längst bak är reggad som brun.

Är det klart nu? Att det inte är en färg?
 
Är det klart nu? Att det inte är en färg?
Beror kanske på hur man ser det? men du har bara svart och sedan brunt om man är petig. Är du lite mindre petig finns det tre varianter på brunt (som alltså är lite iffigt med att bevisa fullt ut), men jag känner mig rätt säker på att korrekta namn på svenska blir ljusbrun, viltbrun och mörkbrun. Svartbrun som namn missleder.
Påverkar ju däremot inte hur det används och finns ju ingen som bestämmer rakt av vad som är okej eller inte, jag kan ju välja att kalla gulbrun häst bork fast de flesta nog är överens om att det är gulbrun som nu är korrektare.
 
Om man ska göra det intressant; hur gör du då definitionen mörkbrun emot ljusbrun? Att tänka på är att det man genetiskt tror sig kommit fram till är att det bara finns ljusbrun, viltbrun och mörkbrun.
Vad gör att du säger att en häst är mörkbrun i detta fallet?

Oj, jag undrar vad du läser för något om färger där sooty inte används? I min värld med de färgentusiaster jag följer så är sooty allmänt accepterat, även om man hela tiden måste (precis som med alla nyanser) vara medveten om att det saknas bekräftelse på det.

Svenskan ligger efter i färger, så det förvånar väll inte att termer saknas helt/inte används kan jag tycka.. Vi har mkt missledande namn/uttryck som jag kan tycka försvårar.

Brun= jämn ljus- eller rödbrun färg på i stort sett hela kroppen, mörkbrun = mycket mer skiftande mellan nästan svart och olika nyanser av mörkare brun, svartbrun = klart solid svart färg på nästan hela kroppen förutom ljumskar, runt nos etc. Nu pratar jag om fenotyperna. Jag har inte sett något säkerställt om hur olika nyanser på brun färg styrs genetiskt så tills det finns såpass säkert att det går att göra tester för det går jag på det. I mina ögon är det väldigt klar skillnad på de här tre typerna! Vad menar du med viltbrun? Pangrae?

Är sooty bara en benämning på något som är mörkt eller är en det en "gen" man faktiskt har hittat?
 
Jag har läst någonstans att de har hittat allelen för svartbrun, at. Om jag minns rätt så är den recessiv mot brun men jag kommer inte ihåg om den var dominant eller recessiv mot svart
 
Om man ska göra det intressant; hur gör du då definitionen mörkbrun emot ljusbrun? Att tänka på är att det man genetiskt tror sig kommit fram till är att det bara finns ljusbrun, viltbrun och mörkbrun.
Vad gör att du säger att en häst är mörkbrun i detta fallet?

Oj, jag undrar vad du läser för något om färger där sooty inte används? I min värld med de färgentusiaster jag följer så är sooty allmänt accepterat, även om man hela tiden måste (precis som med alla nyanser) vara medveten om att det saknas bekräftelse på det.

Svenskan ligger efter i färger, så det förvånar väll inte att termer saknas helt/inte används kan jag tycka.. Vi har mkt missledande namn/uttryck som jag kan tycka försvårar.
Jag skriver tydligen så långsamt på mobil att min ändring inte fick komma med.

Jag är egentligen mkt mer intresserad att ta det emot att man definierar skillnaden och inte bara avgör med ögat vilken nyans man uppfattar att det är. Jämför med agouti (dvs det vi kallar brun-anlaget på häst) på hund där det är mer bekräftat och syns tydligare hur agouti begränsar den svarta färgen till olika utbredningar, det är lättare då att jämföra med viltbrun, ljusbrun och mörkbrun och försöka se bortom färgtonen i det röda.
Eller se till randningen på hårstråna, vilket jag vet mindre om hur det fungerar på häst (för det verkar inte finnas lika mkt om det, har någon har bra så är jag jätte intresserad :)), men det skulle kunna vara allele till brun-anlaget som påverkar hårstrånas band som ger mer nyanser?

För jag tänker försöka fortsätta stå på mig om att agouti/brunt främst handlar om att styra utbredningen på svart och inte tonen på rött... Men ver någon mer information som säger annat än det är jag jätte intresserad ;)
 
Brun= jämn ljus- eller rödbrun färg på i stort sett hela kroppen, mörkbrun = mycket mer skiftande mellan nästan svart och olika nyanser av mörkare brun, svartbrun = klart solid svart färg på nästan hela kroppen förutom ljumskar, runt nos etc. Nu pratar jag om fenotyperna. Jag har inte sett något säkerställt om hur olika nyanser på brun färg styrs genetiskt så tills det finns såpass säkert att det går att göra tester för det går jag på det. I mina ögon är det väldigt klar skillnad på de här tre typerna! Vad menar du med viltbrun? Pangrae?

Är sooty bara en benämning på något som är mörkt eller är en det en "gen" man faktiskt har hittat?

Tack! Skönt att jag inte är ensam om hur jag ser på fenotypen för färger.
 
Jag har läst någonstans att de har hittat allelen för svartbrun, at. Om jag minns rätt så är den recessiv mot brun men jag kommer inte ihåg om den var dominant eller recessiv mot svart
Precis. Det verkar inte riktigt att gå så bra att testa för däremot. Men är alltså tre varianter på brunt man anser sig konstaterat.
 
Precis. Det verkar inte riktigt att gå så bra att testa för däremot. Men är alltså tre varianter på brunt man anser sig konstaterat.
Vad jag vet så ska den gå att testa för, men eftersom jag inte kommer ihåg var jag läst det (på flera olika ställen, orkar inte leta) så vet jag inte hur exakta de testerna är. Det är däremot bekräftat att svartbrun (seal brown) är en färg med en egen allel på A-locus.
 
Brun= jämn ljus- eller rödbrun färg på i stort sett hela kroppen, mörkbrun = mycket mer skiftande mellan nästan svart och olika nyanser av mörkare brun, svartbrun = klart solid svart färg på nästan hela kroppen förutom ljumskar, runt nos etc. Nu pratar jag om fenotyperna. Jag har inte sett något säkerställt om hur olika nyanser på brun färg styrs genetiskt så tills det finns såpass säkert att det går att göra tester för det går jag på det. I mina ögon är det väldigt klar skillnad på de här tre typerna! Vad menar du med viltbrun? Pangrae?

Är sooty bara en benämning på något som är mörkt eller är en det en "gen" man faktiskt har hittat?
Varför diskutera fenotyp? Skulle vi bara ta hur det ser ut på utsidan och namnge efter nyanser för ögat kan jag köpa det, men vore inte så bra för så mkt? Diskussionen startade med ärftligheten mellan ljus-mörkbrun...

Det är inte helt säkerställt och även om det iallafall funnits labb som tidigare testat för de olika varianterna på brunt så tror jag man slutade med det, kan finnas någon som fortfarande gör det. Men dominans mellan brun-varianterna har kartlagts av vad jag vet.

Viltbrun är brun färg där det svarta är ännu mindre än ljusbrun, dvs i stort inget svart på benen. Pangare är helt annan sak!

Sooty är inte bekräftad gen.
 
För jag tänker försöka fortsätta stå på mig om att agouti/brunt främst handlar om att styra utbredningen på svart och inte tonen på rött... Men ver någon mer information som säger annat än det är jag jätte intresserad

Jag håller med - men vill tillägga att jag aldrig har sett en brun häst som är så beige/gul - ickeröd i tonen som flera av de mörkbruna är (definitionen på vad jag anser mörkbrun är då det svarta är mer utbrett än bara ben, man och svans.
 
Men du säger ju att den inte ens finns?
du menar svartbrun nu? Namn, fenotyp o genotyp är ju olika saker och hänger inte alltid bra ihop... svartbrun som namn borde inte finnas, det är missledande emot svart färg för brunt anlag, men det är ju bara ett namn och det finns ingen standardisering på färgnamn. Genetiskt stöds bara tre bruna varianter, men visst man kan ju fortsätta kalla den mörkaste varianten svartbrun istället för mörkbrun som skulle förvirra mindre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 603
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 959
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 953
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 000
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp