Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du missförstod mig.
I de allra flesta fall kan man avgöra grundfärg och eventuellt tillägg (skimmel, skäck etc) med blotta ögat (och en kik på stammen, vilka färger som är genetiskt möjliga) med blotta ögat.
Men nu har diskussionen här gått över till anlag för olika nyanser. Och då tycker jag att gränsen är passerad för vad som är intressant att ha med i ID-beskrivningen.

Ja, det håller jag med om!
 
Skulle gärna vilja höra vad ni tycker om dom bruna, mörkt mörkbruna på vintern, som blir gulbruna på sommaren, antingen varmt gulbruna eller kallt gulbruna som nordsvensk folket kallat för bork.

Den varmt sommargulbruna hävdar dom IDkontrollanter och veterinrär som sett honom ska heta gulbrun/mörkbrun säsongsväxlare, står som brun i passet.

Den s.k borken har kallt gula/gulgrå färg på både kroppen och man och svans året runt blandat med svartbrun i en kall nyans.
Står också som bara brun i passet...
Inte ett ord om meleringen i man, svans eller på kroppen. Den syns tydligt även på vintern, dock inte lika mycket som på sommaren.

Ingen är islänning där säsongsvariationer är "godkända" färger.
 
Skulle gärna vilja höra vad ni tycker om dom bruna, mörkt mörkbruna på vintern, som blir gulbruna på sommaren, antingen varmt gulbruna eller kallt gulbruna som nordsvensk folket kallat för bork.

Den varmt sommargulbruna hävdar dom IDkontrollanter och veterinrär som sett honom ska heta gulbrun/mörkbrun säsongsväxlare, står som brun i passet.

Den s.k borken har kallt gula/gulgrå färg på både kroppen och man och svans året runt blandat med svartbrun i en kall nyans.
Står också som bara brun i passet...
Inte ett ord om meleringen i man, svans eller på kroppen. Den syns tydligt även på vintern, dock inte lika mycket som på sommaren.

Ingen är islänning där säsongsvariationer är "godkända" färger.

Alla hästar växlar ju nyans sommar mot vintertid, så egentligen förstår jag inte det där. Möjligtvis på konstantskimlar som kan vara nästan helt utan vita strån på vintern, men annars finns det ju knappt en häst som inte skiftar?
 
Den sommarvarmgulbruna vet jag att hans engelska morfar kallades " den gule" som föl och unghäst.
Tydligen ska han ha kommit från linje med många med samma färg.
Dock registrerades han som brun när han kom till Sverige på vintern.

Kallblodet har jag bara sett suddiga foton på föräldrarna och på dom kunde vi bara konstatera att föräldrarna kunde ha varit mörka, som allt från mörkfux/svettfux över mörkbrun/svartbrun till mörkt gulbrun...

Enligt färgexperten Furuberg finns det färgväxlare inom vissa färger, där gulsvart är vanligast.
Dom är helt svarta på sommaren och svarta med gula tippar på hårstråna på vintern.
Tittar man på vinterhårstråna är dom helt olika mellan en helsvart och en gulsvart.
Däremot ser sommarhårstråna exakt likadana ut.
Har själv sett det på olika islänningar och ett tiotal avkommor efter en halvblodshingst.
I vanligt mikroskop såg alla vinterhårstråna exakt likadana ut, islänningarna var registrerade som gulsvarta säsongsväxlare medans halvbloden var registrerade som svarta...
 
Fast du har fortfarande missat det två väsentliga punkterna;

För att en häst ska kunna vara genetiskt gul måste en förälder vara det. Det räcker inte med att det finns någon gul i stammen.
Min unghäst på bilderna ovan har en farfars farfars far som var gulbrun, men eftersom hennes farfars farfar var mörkbrun har anlaget försvunnit.

Det spelar ingen roll vilken färg som du uppfattar med ögat, hästen har samma genetiska färg året runt. Det är ju inte så att om avkomman tillverkas den del av året då förälderns päls är ljus så ärvs den ljusare färgen och om den tillverkas den del av året då pälsen är mörk så nedärvs den mörkare färgen.
 
Den sommarvarmgulbruna vet jag att hans engelska morfar kallades " den gule" som föl och unghäst.
Tydligen ska han ha kommit från linje med många med samma färg.
Dock registrerades han som brun när han kom till Sverige på vintern.

Kallblodet har jag bara sett suddiga foton på föräldrarna och på dom kunde vi bara konstatera att föräldrarna kunde ha varit mörka, som allt från mörkfux/svettfux över mörkbrun/svartbrun till mörkt gulbrun...

Enligt färgexperten Furuberg finns det färgväxlare inom vissa färger, där gulsvart är vanligast.
Dom är helt svarta på sommaren och svarta med gula tippar på hårstråna på vintern.
Tittar man på vinterhårstråna är dom helt olika mellan en helsvart och en gulsvart.
Däremot ser sommarhårstråna exakt likadana ut.
Har själv sett det på olika islänningar och ett tiotal avkommor efter en halvblodshingst.
I vanligt mikroskop såg alla vinterhårstråna exakt likadana ut, islänningarna var registrerade som gulsvarta säsongsväxlare medans halvbloden var registrerade som svarta...

Det är inte färgväxlare i den genetiska bemärkelsen (dvs det som utanför islandvärlden kallas konstantskimmel eller roan) - många hästar ändrar färg på sommar respektive vinter, men de är inte färgväxlare för det.
 
Fast du har fortfarande missat det två väsentliga punkterna;

För att en häst ska kunna vara genetiskt gul måste en förälder vara det. Det räcker inte med att det finns någon gul i stammen.
Min unghäst på bilderna ovan har en farfars farfars far som var gulbrun, men eftersom hennes farfars farfar var mörkbrun har anlaget försvunnit.

Det spelar ingen roll vilken färg som du uppfattar med ögat, hästen har samma genetiska färg året runt. Det är ju inte så att om avkomman tillverkas den del av året då förälderns päls är ljus så ärvs den ljusare färgen och om den tillverkas den del av året då pälsen är mörk så nedärvs den mörkare färgen.

Jag har aldrig träffat någon av hästarnas föräldrar eller sett bra färgfoton på dom.

Det enda jag sett och träffat är den enas morfar för +30 år sedan och flera andra av hans avkommor, både i england och här.
Och alla har sett likadana ut i färgen, enda skillnaden är att dom svenska är registrerade som bruna medans dom engelska är registrerade som gulbruna.

Då jag från kattavelns sida sett skillnaden i exakt samma färg genetiskt sett beroende på om man färgavlat = man avlar samma färg med samma färg i generationer eller om man avlar alla färger med varandra och hoppas på turen för att få den färg man önskar.

Men tydligen får man bara fråga något här om man har 10 generationers färgfoton att visa som bevis, men var inte oroliga jag ska inte fråga något mer......

Vem vet, ni kanske en dag inser att bara för att det som nu kallas för en färg, inom en snar framtid kommer delas upp i flera helt olika....
Eller tvärtom som gjorts med BEC/BÖG, där minst 3 helt olika färger slagits ihop till en....
 
Jag har aldrig träffat någon av hästarnas föräldrar eller sett bra färgfoton på dom.

Det enda jag sett och träffat är den enas morfar för +30 år sedan och flera andra av hans avkommor, både i england och här.
Och alla har sett likadana ut i färgen, enda skillnaden är att dom svenska är registrerade som bruna medans dom engelska är registrerade som gulbruna.

Då jag från kattavelns sida sett skillnaden i exakt samma färg genetiskt sett beroende på om man färgavlat = man avlar samma färg med samma färg i generationer eller om man avlar alla färger med varandra och hoppas på turen för att få den färg man önskar.

Men tydligen får man bara fråga något här om man har 10 generationers färgfoton att visa som bevis, men var inte oroliga jag ska inte fråga något mer......

Vem vet, ni kanske en dag inser att bara för att det som nu kallas för en färg, inom en snar framtid kommer delas upp i flera helt olika....
Eller tvärtom som gjorts med BEC/BÖG, där minst 3 helt olika färger slagits ihop till en....

Nu fattar jag inte riktigt vad du menar med sista stycket, men en gulbrun är en brun med gulanlag. Att den ev fått fel färg av id-kontrollanten gör den ju inte till en annan färg genetiskt? Många hästar är registrerade med fel färg.
 
Jag måste hålla med övriga om att det man kallar gul är ett genetiskt anlag. Och där är stammen ett väldigt bra redskap för att se om det kan vara möjligt.

Sedan betyder det ju inte att man missat något när de hästar du berättar om färgbestämdes så att de haft gult på detta sätt i flera generationer men ingen någonsin testat och det inte har dykt upp så många som så tydligt varit gula att man kan spåra gulanlaget.

Eller så är det någon annan faktor som påverkar. Det finns ju färger eller modifierar som man ännu inte känner den genetiska bakgrunden till. T.ex. det som kallas "sooty" eller mealy/pangare/mjölmule anlaget. Det senare syns oftast tydligt och har ett namn men man känner inte till genen bakom för något av analgen. Så, det finns ju möjlighet att det finns liknande anlag bakom som får pälsen att se gulaktig ut.

Ett exempel är väll den nyupptäckta genen för black. Samtidigt med den hittade man en annan gen som gav vissa blackliknande tecken och lätt förväxlas med black. Men inte är det black för det.

Färgväxlare är ju något helt annat man brukar mena. Min silvergulbruna skulle förvisso göra mer skäl för namnet än min svartskimmel, men det är han som bör kallas så (och som också skiftar i färg).

Tror det luriga här är vad man kallar olika saker, säger man gul tänker jag genast på cremeanlaget, det som ger gulbrun, isabell och gulsvart tex. Avlar man på det i generationer bör man få ett visst antal icke-gula men också ett antal perlino/cremello/smokey creme (blåögd gräddvit). För just så fungerar den genen.

Vem vet, kanske är det en "ny" färggen du pratar om, bara att ingen insett det och börjat utreda det ordenligt.
 
Är helt lost på färger och vad som nedärvs. Om jag betäcker det här stoet http://www.blup.se/sv-SE/horses/252248-jazzdance-swb

Med den här hingsten
http://www.blup.se/sv-SE/horses/254549-tolegro

Vad är då sannolikheten procentuellt för att fölet blir 1.Fux? 2.Brun? 3.Svart?

Det beror på om mamman har noll, ett eller två anlag för att begränsa svart färg (går inte att se på henne om något sådant anlag finns eftersom hon är fux). Tolegro verkar vara homozygot svart, vilket medför att fölet enbart kan bli brunt eller svart. Närmare än så går inte att säga :)
 
Min häst är registrerad som mörkbrun. Min har en konstant färg över hela kroppen, men på sommaren ser man att benen är svartare än resten av kroppen när håret bleks i solen. De andra bilderna ni lagt upp på mörkbruna hästar har ju i stort sett alla varit ljusare vid mulen/ljumsken. Så det verkar ju variera mycket hur en mörkbrun häst ser ut, om min nu verkligen är mörkbrun :rofl:

2vxm6qb.jpg

5vn0hk.jpg

jacpqr.jpg


Som föl (det ljusa på mulen är bara solen):
imo7bo.jpg
 
Min häst är registrerad som mörkbrun. Min har en konstant färg över hela kroppen, men på sommaren ser man att benen är svartare än resten av kroppen när håret bleks i solen. De andra bilderna ni lagt upp på mörkbruna hästar har ju i stort sett alla varit ljusare vid mulen/ljumsken. Så det verkar ju variera mycket hur en mörkbrun häst ser ut, om min nu verkligen är mörkbrun :rofl:

2vxm6qb.jpg

5vn0hk.jpg

jacpqr.jpg


Som föl (det ljusa på mulen är bara solen):
imo7bo.jpg
Till och med jag skulle kalla den svart och jag är nor rätt gnällig med skillnaden mörkbrun/svartbrun och svart.
 
Till och med jag skulle kalla den svart och jag är nor rätt gnällig med skillnaden mörkbrun/svartbrun och svart.
Är det så? Jag har alltid tyckt att han är svart "egentligen". Men de flesta av mina hästintresserade vänner säger att han absolut inte är svart för att han blir såpass ljus på sommaren. Finns ju som sagt ingen ljusare nyans varken på mulen eller i ljumskarna, så han kanske är svart egentligen :)
 
Är det så? Jag har alltid tyckt att han är svart "egentligen". Men de flesta av mina hästintresserade vänner säger att han absolut inte är svart för att han blir såpass ljus på sommaren. Finns ju som sagt ingen ljusare nyans varken på mulen eller i ljumskarna, så han kanske är svart egentligen :)
Jag skulle också säga svart. Att de bleks på sommaren är inget ovanligt alls och behöver absolut inte betyda att hästen har brunt anlag. En mörkbrun brukar ha fler nyansskillnader över kroppen än vad en blekt svart har, kan vara ett ganska enkelt verktyg att använda när man avgör.

På fölbilden skulle jag för övrigt påstå att det är tydligt att det handlar om en svart häst och inte en brun.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 599
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 959
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 953
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 000
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp