Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
den bruna har tydligen brun+ skimmel som föräldrar. har
försökt gå igenom blup för att se vad det blivit för färger men det är väldigt många hästar att kolla upp, de första 15 jag kollade färg på föl+ sto så var alla bruna. sen gav jag upp lite :p.
men då blir det alltså alltid fux om det är fux på båda i första led även om andra led på båda har varit bruna

Skimmelanlaget finns inte om det inte syns.

Fux + fux blir alltid fux
 
Vad kan det komma för färger ur fux (Skovens Rafael) + ett mörkbrunt sto (u: mbr, e:skimmel)? Finns det "risk" att fölet kan bli skimmel?
:)
 
Haha...vad lättad jag blev! :o Skimmel är inte förstavalet om jag hade fått "önska färg" :p
skimmel är, liksom nästan alla andra "tilläggsanlag", dominant. Det betyder att det syns om det finns. En häst som har skimmelanlag är alltid skimmel. Och för att en avkomma ska kunna bli skimmel krävs att minst en av föräldrarna är skimmel. Det kan aldrig hoppa över en generation.

fux + mörkbrun kan generellt ge fux, brun/mörkbrun eller svart.
man behöver veta lite mer om föräldrarnas färganlag för att kunna ge bättre svar

(jag själv betäckte ett mbr sto med en fuxhingst och fick en svart avkomma, som sen i sin tur parades med en mörkbrun och avkomman blev fux... 25% chans på färgutfallet vid båda tillfällena...)
 
Jag måste bara får fråga......var så bombsäker på att jag skulle få ett skimmelföl e Cornet Obolensky, som är skimmel och mitt sto som också är skimmel.....men jag ser inget som tyder på att hon blir annat än brun med lite vita hår i pannan. Mamman är e brun hingst ue skimmel.
När jag kollar hos mammans avkommor bakåt så har hon blandat och gett lite olika, en avkomma e CO är mörkt fux och en annan är skimmel. En avkomma e Taloubet Z (som är mörkt brun) har blivit svettfux.....Förvirrande!
 
Jag måste bara får fråga......var så bombsäker på att jag skulle få ett skimmelföl e Cornet Obolensky, som är skimmel och mitt sto som också är skimmel.....men jag ser inget som tyder på att hon blir annat än brun med lite vita hår i pannan. Mamman är e brun hingst ue skimmel.
När jag kollar hos mammans avkommor bakåt så har hon blandat och gett lite olika, en avkomma e CO är mörkt fux och en annan är skimmel. En avkomma e Taloubet Z (som är mörkt brun) har blivit svettfux.....Förvirrande!

Nä det är inte förvirrande ;)

Om en skimmelhäst givit något annat än skimmel någon gång så är det 50/50 att den ger skimmel vidare. Och det gäller ju för bägge föräldrarna. Så den parningen ger alltid 25% chans på att slippa skimmel.
 
Jag måste bara får fråga......var så bombsäker på att jag skulle få ett skimmelföl e Cornet Obolensky, som är skimmel och mitt sto som också är skimmel.....men jag ser inget som tyder på att hon blir annat än brun med lite vita hår i pannan. Mamman är e brun hingst ue skimmel.
När jag kollar hos mammans avkommor bakåt så har hon blandat och gett lite olika, en avkomma e CO är mörkt fux och en annan är skimmel. En avkomma e Taloubet Z (som är mörkt brun) har blivit svettfux.....Förvirrande!
Inte svar på frågan kanske men en kompis har en gulbrun med skimmelföräldrar. Så det kan hända att det blir helfärgat trots skimmelföräldrar.
 
Och då måste en avf föräldrarna ha varit född gulbrun eftersom det anlaget inte heller kan ligga latent.

Ja precis, tyvärr vet jag inte vilken. Gissar på pappahäst baserat på namnet (mango):angel:
Mamma och pappa står som skimmelföräldrar överallt och de få bilder som finns lämnar inga ledtrådar..
 
Jag måste bara får fråga......var så bombsäker på att jag skulle få ett skimmelföl e Cornet Obolensky, som är skimmel och mitt sto som också är skimmel.....men jag ser inget som tyder på att hon blir annat än brun med lite vita hår i pannan. Mamman är e brun hingst ue skimmel.
När jag kollar hos mammans avkommor bakåt så har hon blandat och gett lite olika, en avkomma e CO är mörkt fux och en annan är skimmel. En avkomma e Taloubet Z (som är mörkt brun) har blivit svettfux.....Förvirrande!
En bekants häst är fux trots att bägge föräldrarna var skimlar. Hon betäcktes sedan med en skimmel och fölet blev skimmel. :) Inget konstigt alls.
 
Nä det är inte förvirrande ;)

Om en skimmelhäst givit något annat än skimmel någon gång så är det 50/50 att den ger skimmel vidare. Och det gäller ju för bägge föräldrarna. Så den parningen ger alltid 25% chans på att slippa skimmel.

Nu tillhör jag väl en skara som är lite ovanlig......ville ju så gärna ha ett skimmelsto :o....får väl fortsätta leta vita strån i den glansiga helbruna färgen:p
 
Om den är väldigt djup i färgen och har svarta ben så kanske du har fått en skimmel
Ja hon är väldigt ordentligt mörkt brun, har svarta ben förutom de vita kotor hon har bak.....men inte något tecken än på att bli skimmel-tänker på vitt runt ögonen som brukar komma relativt tidigt-hur länge kan det ta innan det visar sig annars?
 
Ja hon är väldigt ordentligt mörkt brun, har svarta ben förutom de vita kotor hon har bak.....men inte något tecken än på att bli skimmel-tänker på vitt runt ögonen som brukar komma relativt tidigt-hur länge kan det ta innan det visar sig annars?

Då är jag rätt så säker på att du har fått din önskan uppfylld :D
Det vita kan dröja, men just de kolsvarta benen tyder med all sannolikhet på skimmel. Dessutom så har jag noterat att de som skimlar har lite grövre och blankare päls.
 
Vad har Charlotte Dujardins Valegro för färg? Ibland ser han "dassigt brun" ut, ibland som svettfux. Har också sett film på honom där han nästan ser svart ut. Jag blir inte klok på det här.
 
Vad har Charlotte Dujardins Valegro för färg? Ibland ser han "dassigt brun" ut, ibland som svettfux. Har också sett film på honom där han nästan ser svart ut. Jag blir inte klok på det här.
Jag ser en vanlig brun.
Skillnaderna kan säkert bero på årstid och om/när han är klippt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 599
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 889
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 950
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 000
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp