Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Valegro är mörkfux. Kan vara knivigt att se, men de ickesvarta benen (eller benet, det är ju egentligen vara ett av tre som är intressant här eftersom de andra är vita) avslöjar honom. ;)
09bd35daf2c00b026fa305760bace485.jpg

Charlotte-Dujardin-Valegro-9T5U9969-600x524.jpg
 
Har ett fuxföl i år. Är inte hemma på fuxar- alla mina hästar är/har varit skimlar eller bruna i olika nyanser (araber). Nu undrar jag: har ett fuxföl ofta mörk päls under fölpälsen? Den här lille knatten har nämligen det, betydligt mörkare än den färg han föddes med, nästan mörkbrun.
 
Har ett fuxföl i år. Är inte hemma på fuxar- alla mina hästar är/har varit skimlar eller bruna i olika nyanser (araber). Nu undrar jag: har ett fuxföl ofta mörk päls under fölpälsen? Den här lille knatten har nämligen det, betydligt mörkare än den färg han föddes med, nästan mörkbrun.

Ja det är inte helt ovanligt att när de fäller ser de svettfuxiga ut, ofta ljusnar de igen dock efter nästa pälsbyte. I min erfarenhet har de som verkligen blir svettfuxar en lite annan röd ton än de som blir kopparfuxar eller guldfuxar. Fast det kan vara svårt att veta ibland.
 
Vad skulle ni säga att min nya häst har för färg. Vet i tusan om jag tror på vad som står i passet O_o Han skiftar en del.
Föl:
FB_IMG_1469462611437_zps9kfnwkf1.jpg

Åring:
FB_IMG_1469461505299_zps8pan3ys7.jpg

Vinterpäls:
PSX_20160725_180524_zpsxct2xetu.jpg

Nu som 2 åring:
PSX_20160717_144112_zpsx5y4femy.jpg

PSX_20160713_102731_zpsmy3nb8lg.jpg
 
Vad har föräldrarna för färg? Är gulsvart en möjlighet skulle jag tippa på det.
Gulsvart kan jag tänka mig att han kan vara med. Hans mamma är brun och pappan har nog samma färg som honom. Både han och pappan är reggade som gulbrun vilket han känns för mörk för att vara. Pappan har lämnat gula föl så han bär på anlaget iaf. Ligger inte solen på så ser han nästan helt svart ut :love:
IMG_20160721_212000_zpshghg8mqy.jpg


Så här ser hans pappa ut :)
PSX_20160725_185556_zps67al2vy4.jpg
 
Vilket fräsigt täcke han har!

Jag funderade också på gulsvart, ffa pga bilden med gul ljumske. Fölbilden säger svart. Hur ser ögonen ut? Är de ljusare brunt än normalt?

Jag tror på svart eller gulsvart - gulbrun - näää
 
Gulsvart kan jag tänka mig att han kan vara med. Hans mamma är brun och pappan har nog samma färg som honom. Både han och pappan är reggade som gulbrun vilket han känns för mörk för att vara. Pappan har lämnat gula föl så han bär på anlaget iaf. Ligger inte solen på så ser han nästan helt svart ut :love:
IMG_20160721_212000_zpshghg8mqy.jpg


Så här ser hans pappa ut :)
PSX_20160725_185556_zps67al2vy4.jpg
Min första tanke var gulbrun för både fölet och pappan. Mörkt, mörkt gulbrun.
 
Då planen är att han ska behållas som hingst så blir det säkrast att skicka iväg tagel på färgtest så man vet :D så man får veta om han är svart eller brun :p
Här var han hos förra ägaren med sin fd bästis den är gulsvart och mycket ljusare än honom :rofl:
PSX_20160726_191530_zpskcs3mtwf.jpg
 
Ursäktar på förhand för långt och rörigt inlägg men...

Hela mitt liv har varit en lögn...Är Valegro brun?!?! :eek: :eek: :arghh: :arghh:
Har alltid trott att han varit mörk fux.......................

-----------
Appropå diskussionen om svart: En av mina barndoms favorithästar var så vitt jag känner till, reggad som mörkbrun. Men hon sas vara frieserkorsning, och såg ut som en också, fast med höga vita strumpor och strimbläs. Som om inte det var konstigt nog; Hon såg verkligen svart ut. I vissa ljus, liksom om man fotade med blixt, blänkte hon i blått. (Fotar man en mörkbrun häst med blixt brukar den blänka i gult, gulbrunt eller bara brunt, är min erfarenhet). På sommaren tyckte jag inte att hon bleknade så mycket, och om man motförmodan såg någon liten skillnad var det mot det gråa hållet isf. Detta till trots var hon reggad som mörkbrun alltså. Hur kan det komma sig, tror ni färgexperter? Kan tillägga att hon hade okänd stam, så vet inte vilka färger som ligger bakom.
 
@Dressyrtjejen_97
Det finns nån fånig myt om att svarta hästar inte finns eller åtminstone är enormt ovanligt, jag tror helt enkelt att det är vad som hänt med din barndoms favorithäst.

Oj, vilken konstig myt! :eek: Har aldrig hört talas om den förrän nyss...
Har inte så mycket gamla bilder på denna dator, men lyckades faktiskt hitta 2 st med henne. Dålig kvalité, men bilderna har ett antal år på nacken. Jag står iaf fast vid att hon är svart ;)

13873210_909621799161153_5224260280737212957_n.jpg


13731674_909621772494489_5842162713552584918_n.jpg
 
Ang valegro står han som (dark) bay även på Charlottes sida.
Att han ser mörkfuxig ut kan nog vara tonen i pälsen och särskilt om han är klippt.
Min häst är solklart brun men har inte mycket svart på benen, lindar man eller om haft vita strumpor är det inte säkert det svarta hade synts.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 594
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 889
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 950
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 000
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp