Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Duplo
Tack snälla för ditt svar! :D
Jag har misstänkt att det är något "knas" med min frökens färg, men visste inte om det fanns gulbrunskimmel, det stämmer in alldeles utmärkt på henne så som du beskriver med pälsbyte.

Jag tror inte att hingsten är testad för brunt anlag.
Det eventuella fölet (& förstås även min häst) har dessa färger hos mor- & farföräldrar:
Morfar: skimmel, avblekbar (renrasig lipizzaner).
Mormor: brun med vita tecken.
Farfar: mörkbrun.
Farmor: isabell? (länk till bild på farmor)

Fast då kan inte ditt sto vara brun konstantskimmel. Det anlaget måste ju komma någonstans ifrån och som jag tolkar det så är ditt stos föräldrar skimmel resp brun och jag är rätt så säker på att konstantskimmelanlaget inte ligger under det avblekbara hos lipizzanern
 
Fast då kan inte ditt sto vara brun konstantskimmel. Det anlaget måste ju komma någonstans ifrån och som jag tolkar det så är ditt stos föräldrar skimmel resp brun och jag är rätt så säker på att konstantskimmelanlaget inte ligger under det avblekbara hos lipizzanern


Lipizzanare kan vara nästan alla färger utom skäck.....
Med och utan skimmelanlag.
Fux har jag inte heller sett någon men det kanske finns.....

Dom kan även vara konstantskimlar, har sett foto på just en gulbrunkonstantskimmel lipizzanare....
 
@cirkus
Fölet som jag är nyfiken på vad det skulle kunna bli för färg kommer ha samma föräldrar som mitt sto :)
Mamman till mitt sto är reggad som brunskimmel, hon avbleks inte så borde vara konstantskimmel, alternativt någon annan spännande variant?
Pappan är gulbrun :)
Morfar står bara som skimmel, jag antog avblekbar då det är lipizzaner, det kan förstås vara fel av mig. Jag har bara sett bilder på honom där han är vuxen & helvit.
Mormor skulle kunna varit brunkonstantskimmel, men hon är reggad som brun, stj, snp, vtvfrf, vtvbf, på haststam.se, så ingen aning om hur tillförlitligt det är :)

@palle
Spännande!
Jag har försökt googla rätt på bilder på morfar som ung, hittills har jag bara hittat på honom som vuxen = vit.
Foto på Buke eller annan plats? Jag som så sent som idag insåg att gulbrunkonstantskimmel förstås finns & att jag eventuellt kanske har en sån? :o
 
@cirkus
Fölet som jag är nyfiken på vad det skulle kunna bli för färg kommer ha samma föräldrar som mitt sto :)
Mamman till mitt sto är reggad som brunskimmel, hon avbleks inte så borde vara konstantskimmel, alternativt någon annan spännande variant?
Pappan är gulbrun :)
Morfar står bara som skimmel, jag antog avblekbar då det är lipizzaner, det kan förstås vara fel av mig. Jag har bara sett bilder på honom där han är vuxen & helvit.
Mormor skulle kunna varit brunkonstantskimmel, men hon är reggad som brun, stj, snp, vtvfrf, vtvbf, på haststam.se, så ingen aning om hur tillförlitligt det är :)

@palle
Spännande!
Jag har försökt googla rätt på bilder på morfar som ung, hittills har jag bara hittat på honom som vuxen = vit.
Foto på Buke eller annan plats? Jag som så sent som idag insåg att gulbrunkonstantskimmel förstås finns & att jag eventuellt kanske har en sån? :o


Jag har en kompis som är med i flera utländska lipizzanergrupper på Facebook, och där finns flera som både bevarar andra färger i nutid och gillar att forska färger bakåt.

Att dom avblekbara skimlarna är vanligast beror på att dom var kejserliga och därför räddades först under ww1 och 2.....
Plus att den vita färgen täcker/döljer dom andra färgerna och är dominant så det försvårar aveln av andra färger.
Dom finns men sen måste slumpen göra så att fölet inte får ett skimmelanlag från någon av föräldrarna, däri ligger svårigheterna....
 
@cirkus
Fölet som jag är nyfiken på vad det skulle kunna bli för färg kommer ha samma föräldrar som mitt sto :)
Mamman till mitt sto är reggad som brunskimmel, hon avbleks inte så borde vara konstantskimmel, alternativt någon annan spännande variant?
Pappan är gulbrun :)
Morfar står bara som skimmel, jag antog avblekbar då det är lipizzaner, det kan förstås vara fel av mig. Jag har bara sett bilder på honom där han är vuxen & helvit.
Mormor skulle kunna varit brunkonstantskimmel, men hon är reggad som brun, stj, snp, vtvfrf, vtvbf, på haststam.se, så ingen aning om hur tillförlitligt det är :)

Anlaget kommer som sagt någonstans ifrån om det finns. Ditt sto kan inte ha blivit konstantskimmel utan att en av hennes föräldrar bär anlaget - lipizzanern gör det med största sannolikhet inte då bör det vara mormorn som är felreggad eller så är det inte en något konstantskimmelanlag inblandat alls, vill du veta säkert så måste du testa ditt sto
 
@palle Då är det helt klart trixigt att få till andra färger, spännande med släktforskning inriktat på färg :)

@ajdidodii Ja, precis, så har jag förstått det, försökte vara lite onödigt extra tydlig :)

@cirkus Kanske kan det vara någon form av tigrering eller rabicano? Mitt sto har nämligen vitt högst upp i svansen & ovanför svansroten (bland annat).

Det är spännande med färger & jag lär mig mycket här i tråden, tack! :)
 
@fjutten Brunskimmel är en brun konstantskimmel, skulle hon varit avblekbar skulle hon registrerats som skimmel född brun.
under förutsättning att korrekt färgbenämning är använd... :meh:

Det händer då och då att man ser en häst som påstås vara t.ex brunskimmel, när det är en skimmel född brun. (när man med säkerhet vet att konstantskimmelanlaget inte är teoretiskt möjligt)
 
@ameo Ja, svårt om det inte står rätt..
Mamman till mitt sto är född 2003 & inte avblekt, men hittade nu att hon står som brunskimmel på ett ställe & skimmel (född brun) på ett annat ställe.
Kan det vara så att mamman till mitt sto är brun med någon annan genotyp som ger vita stickelhår?
Bild på mitt stos mamma när hon var yngre där det syns tydligt att hon inte "bara" är brun :)
 
@ameo Ja, svårt om det inte står rätt..
Mamman till mitt sto är född 2003 & inte avblekt, men hittade nu att hon står som brunskimmel på ett ställe & skimmel (född brun) på ett annat ställe.
Kan det vara så att mamman till mitt sto är brun med någon annan genotyp som ger vita stickelhår?
Bild på mitt stos mamma när hon var yngre där det syns tydligt att hon inte "bara" är brun :)
det ser ut att vara en konstantskimmel, så just i det fallet är det säkert korrekt. Det är "mer än stickelhår" på henne..

min kommentar var mest allmän, eftersom man fortfarande ser en hel del felaktigheter trots att det är utbildade ID-kontrollanter som gör färgbestämningen... Man kan inte ta för givet att det är en brun konstantskimmel bara för att den är reggad som brunskimmel. Tyvärr.
(sen, för att fortsätta den allmänna diskussionen, så finns ju också de fall då hästen verkligen är brunskimmel när den föds, men där den råkar ha fått båda skimmelanlagen och därmed även är avblekbar och blir vit med åren...)
 
Å
Sv: Färgtråd II


Inte bara troligen...
Fjordingarna idag är homozygota för blackanlaget så fjordkorsningar är alltid blackar.
Det är en brunblackskäck och ja, det är en äkta ål :)



Har ingen aning hur jag lägger upp bilder eller gör ett vanligt inlägg, hittade inga knappar. Skulle verkligen vilja lägga upp en bild på min åring. Endast hoppstam. Hon är musblack! Tydlig ål gul i pälsen, mörkare huvud. Hur gick det till? Mamman mörkbrun pappan apelkastad grå skimmel.
 
Å




Har ingen aning hur jag lägger upp bilder eller gör ett vanligt inlägg, hittade inga knappar. Skulle verkligen vilja lägga upp en bild på min åring. Endast hoppstam. Hon är musblack! Tydlig ål gul i pälsen, mörkare huvud. Hur gick det till? Mamman mörkbrun pappan apelkastad grå skimmel.

Är den dna-testad? D v s är den verkligen musblack genetiskt? Har den rätt uppgivna föräldrar? Vilken färg är pappans grundfärg?
 
Är den dna-testad? D v s är den verkligen musblack genetiskt? Har den rätt uppgivna föräldrar? Vilken färg är pappans grundfärg?
Jag äger både mamman och pappan så är ganska säker på att det är rätt... Det är om det blivit blandat när vi tappade honom. Men det finns bara halvblod på den stationen. Pappan måste ha svart grundfärg. Va kolsvart som föl och unghäst först som 6 åring började skimmel håren synas. Måste kolla om han har en ål han också. Är det möjligt? Mamman är emilion legaat pappan corde la bryere carolus
 
Jag äger både mamman och pappan så är ganska säker på att det är rätt... Det är om det blivit blandat när vi tappade honom. Men det finns bara halvblod på den stationen. Pappan måste ha svart grundfärg. Va kolsvart som föl och unghäst först som 6 åring började skimmel håren synas. Måste kolla om han har en ål han också. Är det möjligt? Mamman är emilion legaat pappan corde la bryere carolus

Enda sätter att bli helt säkert är att dna-testa. Har hästen en färg som den inte borde kunna få med de föräldrar den har får man testa om föräldrarna verkligen är rätt och om färgen man tycker man ser är rätt. Testar man inte blir det ju bara spekulationer.

Stämmer testerna, att föräldrarna är rätt och färgen är rätt fast den genetiskt sett inte borde kunna ha den färgen, så har det skett en mutation.
 
Är inte så bra på färger skulle vilja skicka en bild. Kan jag bara länka en bild? Kan jag inte ladda upp från telefonen?

Du måste först lägga upp bilden i ett webalbum och därefter lägger du in länken i ikonen för bilder på raden här ovanför. Det är den till vänster om filmikonen.
 
Enda sätter att bli helt säkert är att dna-testa. Har hästen en färg som den inte borde kunna få med de föräldrar den har får man testa om föräldrarna verkligen är rätt och om färgen man tycker man ser är rätt. Testar man inte blir det ju bara spekulationer.

Stämmer testerna, att föräldrarna är rätt och färgen är rätt fast den genetiskt sett inte borde kunna ha den färgen, så har det skett en mutation.
Tack! Ska gör test på både fölet och hingsten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 591
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 889
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 950
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 998
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp