Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar lite på hur vanligt det är med ål, ränder på benen och tecken på skuldran när det är en vanlig brun häst? Min har nämligen det, lusitano/kallblodstravare, mamman är svart och pappan gul med svarta ben, svart man och svans och ål.
Tror aldrig jag har sett det på bruna hästar innan denna, någon annan som har? Skulle vara jättekul att veta.
Benränderna och ålen är inte så tydliga året runt och det över manken ser mest ut som en stor mörk/svart fläck. :) Han måste ju ärvt det av pappan men tycker ändå det är lite konstigt då han annars ser ut som en vanlig brun.
 
Jag funderar lite över min häst som helt plötsligt har fått massa vita strån i pälsen. Han är gentestad med följande "resultat"

wp_20150519_16_11_01_pro_555c3cc29606ee1847842124.jpg


Pappan är svart. Mamman är "buckskin"

Tråkig bild men hästens mamma. Gissar dubbla gulanlag på enkelt brunt (eftersom hennes pappa var brun och mamma gul)

regina_55abda49ddf2b3449728598f.jpg


Men.. Vart kan de här vita håren på min häst komma ifrån? Känner att jag har noll koll på hur "stickelhår" fungerar.. :idea:
 
Funderar lite på hur vanligt det är med ål, ränder på benen och tecken på skuldran när det är en vanlig brun häst? Min har nämligen det, lusitano/kallblodstravare, mamman är svart och pappan gul med svarta ben, svart man och svans och ål.
Tror aldrig jag har sett det på bruna hästar innan denna, någon annan som har? Skulle vara jättekul att veta.
Benränderna och ålen är inte så tydliga året runt och det över manken ser mest ut som en stor mörk/svart fläck. :) Han måste ju ärvt det av pappan men tycker ändå det är lite konstigt då han annars ser ut som en vanlig brun.
Min kompis har en new forest som är en helt vanlig brun ponny med en tydlig ål. Har tyvärr ingen bild där den syns men jag har sett flera bruna hästar med ål, så det borde inte vara så ovanligt ändå :)
 
Jag funderar lite över min häst som helt plötsligt har fått massa vita strån i pälsen. Han är gentestad med följande "resultat"

wp_20150519_16_11_01_pro_555c3cc29606ee1847842124.jpg


Pappan är svart. Mamman är "buckskin"

Tråkig bild men hästens mamma. Gissar dubbla gulanlag på enkelt brunt (eftersom hennes pappa var brun och mamma gul)

regina_55abda49ddf2b3449728598f.jpg


Men.. Vart kan de här vita håren på min häst komma ifrån? Känner att jag har noll koll på hur "stickelhår" fungerar.. :idea:
Mamman ser ut att vara en vanlig gulbrun, hon kan inte vara dubbelgul ifall pappan är brun (om jag förstod dej rätt?). Hur gammal är din häst? Stickelhår kan uppkomma också hos hästar som inte är så gamla. Inget konstigt där.. :) har inte koll på hur det är med stickelhår och ärftlighet riktigt, måste kolla upp det. Min kompis hade en fuxvalack med mycket stickelhår, hans föräldrar var bägge helt vanliga fuxar.
 
Mamman ser ut att vara en vanlig gulbrun, hon kan inte vara dubbelgul ifall pappan är brun (om jag förstod dej rätt?). Hur gammal är din häst? Stickelhår kan uppkomma också hos hästar som inte är så gamla. Inget konstigt där.. :) har inte koll på hur det är med stickelhår och ärftlighet riktigt, måste kolla upp det. Min kompis hade en fuxvalack med mycket stickelhår, hans föräldrar var bägge helt vanliga fuxar.

Oklart om pappan är "vanlig" brun, han har guld-färgen som lätt döljer gulanlag på brunt. Har inget gentest för mamman heller men visst kan hon vara vanlig gulbrun också :)
Hästen är fyra så kanske inget konstigt att det dyker upp, men jag är så nyfiken på varför :p
 
Min kompis har en new forest som är en helt vanlig brun ponny med en tydlig ål. Har tyvärr ingen bild där den syns men jag har sett flera bruna hästar med ål, så det borde inte vara så ovanligt ändå :)
Vad kul att det finns fler! :) Jag tror aldrig jag har sett någon brun med såna tecken innan min, det är ju lite häftigt när det ploppar fram en ål helt oväntat :D Det gjorde mig lite förvirrad när han fällde första gången hemma!
 
Jag har inte heller riktig koll, men jag har ett 26-årigt sto efter Ceylon 454 som alltid har stickelhår i sommarpälsen men inte i vinterpälsen. Hennes två döttrar (e Szkopul 929 respektive Lambourghini 1028) har det också. Den förtsnämnda lite diskret precis som mamman men den sistnämnda ser ut som att hon ska skimla av när hon byter till sommarpäls, sen blir stickelhåren färre igen.
 
Jag funderar lite över min häst som helt plötsligt har fått massa vita strån i pälsen. Han är gentestad med följande "resultat"

wp_20150519_16_11_01_pro_555c3cc29606ee1847842124.jpg


Pappan är svart. Mamman är "buckskin"

Tråkig bild men hästens mamma. Gissar dubbla gulanlag på enkelt brunt (eftersom hennes pappa var brun och mamma gul)

regina_55abda49ddf2b3449728598f.jpg


Men.. Vart kan de här vita håren på min häst komma ifrån? Känner att jag har noll koll på hur "stickelhår" fungerar.. :idea:
Mamman har inte dubbla gulanlag, om det var vad du menade. Gulanlaget är i princip det enda som ser olika ut i enkel eller dubbel uppsättning och i dubbel blir hästen "blue eyed cream". Hästen på bilden är gulbrun, alltså har den endast ett gulanlag.
 
Mamman har inte dubbla gulanlag, om det var vad du menade. Gulanlaget är i princip det enda som ser olika ut i enkel eller dubbel uppsättning och i dubbel blir hästen "blue eyed cream". Hästen på bilden är gulbrun, alltså har den endast ett gulanlag.

ah, okej :) tycker det är så stor skillnad bara, ibland är de så ljusa som hon är med ett gulanlag och ibland mycket mörkare. Men det kanske bara är så :p

Varifrån kommer vita hår då?
 
Min gamla märr har stickelhår och dom blir bara fler för vart år som går. Hennes mamma hade likadant. Hennes dotter har åxå lite. Några strån i manen men det lär sprida sig för det gjorde det på mamma. Dottern fick första strået vid två eller tre år. Mamma hade flera strån när jag köpte henne vid sex års ålder. Hon hade även nått enstaka i pälsen. Nu är hon tjugofyra och har massor.
 
ah, okej :) tycker det är så stor skillnad bara, ibland är de så ljusa som hon är med ett gulanlag och ibland mycket mörkare. Men det kanske bara är så :p

Varifrån kommer vita hår då?
Ja, den färgvariationen är ju mer som ljusbrun - mörkbrun. Nyanser, helt enkelt. :) En gulbrun kan ju vara alltifrån nästintill vit i pälsen till näst intill svart. Men så länge man och svans är svarta och ögonen mörka så är hästen gulbrun, med ett gulanlag.

Gällande stickelhår är min erfarenhet att det är lite som vita tecken, dvs ärftligt till viss del, men kan även dyka upp lite hursom. Sen är det väl få som registreras som stickelhåriga även om de har lite vita strån här och var, så det kan vara svårt att veta om det finns bakåt också.

Men det är som sagt min erfarenhet, vet inte om det finns någon form av forskning på det.
 
Jag funderar lite över min häst som helt plötsligt har fått massa vita strån i pälsen. Han är gentestad med följande "resultat"

wp_20150519_16_11_01_pro_555c3cc29606ee1847842124.jpg


Pappan är svart. Mamman är "buckskin"

Tråkig bild men hästens mamma. Gissar dubbla gulanlag på enkelt brunt (eftersom hennes pappa var brun och mamma gul)

regina_55abda49ddf2b3449728598f.jpg


Men.. Vart kan de här vita håren på min häst komma ifrån? Känner att jag har noll koll på hur "stickelhår" fungerar.. :idea:

Fölungen är gulsvart - stickelhåren är antaligen något sånt som kommer och går när han byter päls
 
Vi har pratat om vilken färg vår (förhoppningsvis) kommande fölunge kommer ha. Mamman http://www.blup.se/sv-SE/horses/111553-monette-swb Är betäckt med For Romance.

Båda hennes tidigare fölungar har varit fuxar, och pappan har fått några fuxar vad jag sett. Får vi välja tar vi gärna en mörkare nyans, men kan man veta hur oddsen ser ut då det inte är registrerat färger på släktingarna?
 
Färgerna är registrerade, de är bara inte inlagda där. De finns i stamböckerna.

Har tyvärr inte tid att kolla just nu, någon annan med stamböcker kan kanske hjälpa dig om du talar om vilka hästar du undrar över.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 591
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 889
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 950
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 998
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp