Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har pratat om vilken färg vår (förhoppningsvis) kommande fölunge kommer ha. Mamman http://www.blup.se/sv-SE/horses/111553-monette-swb Är betäckt med For Romance.

Båda hennes tidigare fölungar har varit fuxar, och pappan har fått några fuxar vad jag sett. Får vi välja tar vi gärna en mörkare nyans, men kan man veta hur oddsen ser ut då det inte är registrerat färger på släktingarna?
''

Hon är EeA* hon har ett fuxanlag och minst ett anlag för att begränsa svart till brunt. Har hon två anlag som begränsar svart till brunt (vilket borde teoretiskt vara möjligt) så kan hon inte ge svarta avkommor, har hon bara ett så kan hon ge svarta, bruna och fuxar.

Pappan ser antagligen likadan ut genetiskt sett. Så jag tror att fölungen kan bli svart, brun eller fux.

Chansen till fux är i allafall 25%.
Har hon (eller han) dubbla anlag för att begränsa det svarta så är det 75% chans på brun.

Har bägge föräldrarna genuppsättningen Aa (dvs ett anlag för begränsning och ett som inte begränsar) så minskar chansen för brunt men möjligheten finns också för svart. Det är alltid 25% att det blir en fux.
 
''

Hon är EeA* hon har ett fuxanlag och minst ett anlag för att begränsa svart till brunt. Har hon två anlag som begränsar svart till brunt (vilket borde teoretiskt vara möjligt) så kan hon inte ge svarta avkommor, har hon bara ett så kan hon ge svarta, bruna och fuxar.

Pappan ser antagligen likadan ut genetiskt sett. Så jag tror att fölungen kan bli svart, brun eller fux.

Chansen till fux är i allafall 25%.
Har hon (eller han) dubbla anlag för att begränsa det svarta så är det 75% chans på brun.

Har bägge föräldrarna genuppsättningen Aa (dvs ett anlag för begränsning och ett som inte begränsar) så minskar chansen för brunt men möjligheten finns också för svart. Det är alltid 25% att det blir en fux.
Tack @cirkus vilket toppensvar! Jag håller tummarna för ett friskt föl i en fin färg :)
 
''

Hon är EeA* hon har ett fuxanlag och minst ett anlag för att begränsa svart till brunt. Har hon två anlag som begränsar svart till brunt (vilket borde teoretiskt vara möjligt) så kan hon inte ge svarta avkommor, har hon bara ett så kan hon ge svarta, bruna och fuxar.

Pappan ser antagligen likadan ut genetiskt sett. Så jag tror att fölungen kan bli svart, brun eller fux.

Chansen till fux är i allafall 25%.
Har hon (eller han) dubbla anlag för att begränsa det svarta så är det 75% chans på brun.

Har bägge föräldrarna genuppsättningen Aa (dvs ett anlag för begränsning och ett som inte begränsar) så minskar chansen för brunt men möjligheten finns också för svart. Det är alltid 25% att det blir en fux.

Försöker hänga med och lära mig lite här. Om stoet har AA, betyder det att hon inte kan ge svarta avkommor, oavsett hingst?
 
Nyfiken fråga som jag inte tänkt på innan

Finns black bland halvblod (swb)?
Jag kände ett swb som var reg som gulblack men när hon stamboksfördes skrev de gulbrun ... Hon hade fått den gula färgen från Regulator 211.
Hon hade en diffus ål och lämnade en fuxavkomma med diffus ål.
 
Jag kände ett swb som var reg som gulblack men när hon stamboksfördes skrev de gulbrun ... Hon hade fått den gula färgen från Regulator 211.
Hon hade en diffus ål och lämnade en fuxavkomma med diffus ål.

Om hon fick sin färg från Regulator var det gulanlag och inte blackanlag (om inte hästen i fråga även fått blackanlag någon annanstans ifrån, men det är osannolikt)

Diffus "ål" är ganska vanligt framförallt på gulbruna hästar. Den kan vara mer eller mindre tydlig men är en s.k. falsk ål, och har ingenting att göra med blackanlaget. Blackfärgade hästar har ofta en mycket tydlig ål.
 
Om hon fick sin färg från Regulator var det gulanlag och inte blackanlag (om inte hästen i fråga även fått blackanlag någon annanstans ifrån, men det är osannolikt)

Diffus "ål" är ganska vanligt framförallt på gulbruna hästar. Den kan vara mer eller mindre tydlig men är en s.k. falsk ål, och har ingenting att göra med blackanlaget. Blackfärgade hästar har ofta en mycket tydlig ål.
Jo jag vet men den som skrev gulblack i reg beviset då på 80-talet kanske inte visste det. :)
Det finns inga blacka hästar i stammen, bara vanliga bruna, fuxar, skimmel, isabeller och gulbruna. Kanske nån svart också.
 
Jag kände ett swb som var reg som gulblack men när hon stamboksfördes skrev de gulbrun ... Hon hade fått den gula färgen från Regulator 211.
Hon hade en diffus ål och lämnade en fuxavkomma med diffus ål.

Förr i tiden kallades gulbrun ofta för gulblack, man hade inte koll på skillnaden. Regulator står som gulblack i stamboken.
 
det ser ut att vara en konstantskimmel, så just i det fallet är det säkert korrekt. Det är "mer än stickelhår" på henne..

min kommentar var mest allmän, eftersom man fortfarande ser en hel del felaktigheter trots att det är utbildade ID-kontrollanter som gör färgbestämningen... Man kan inte ta för givet att det är en brun konstantskimmel bara för att den är reggad som brunskimmel. Tyvärr.
(sen, för att fortsätta den allmänna diskussionen, så finns ju också de fall då hästen verkligen är brunskimmel när den föds, men där den råkar ha fått båda skimmelanlagen och därmed även är avblekbar och blir vit med åren...)
Håller med, min var reggad som brunskimmel. Han var en kritvit avblekbar skimmel som föddes brun. Jag tror brunskimmel och gråskimmel tidigare användes för att betäckna vilken färg de föddes som?
 
Årets unge är reggad som ljusbrun. Jag opponerade mig när id-kontrollanten var ute men hon hävdade bestämt ljusbrun... Vi kommer behöva ändra färgen så småningom men hur gör man? Ringer ut en ny id-kontrollant eller räcker det med att ringa SWB och så ändrar de?
 
Känner en som fick sin klart gulbruna reggad som brun? Hon fick ringa och få de ändrat som tur innan hon skickade in papperna. Men hur kan man ta fel på gulbrun och vanlig brun? Nu är hästen väldigt gul i ansiktet och gul på resten av kroppen :crazy:
 
Här är pappren redan inskickade och passet
färdigt.. Den ljusbruna fölungen är nu helt stickelhårig och kommer bli skimmel. Vi var förvisso tidiga med att chippa men redan när kontrollanten var ute så hade han grå strån i ansiktet och benen var kolsvarta, inte alls lik de bruna fölen på gården som föddes ungefär samtidigt.
 
Håller med, min var reggad som brunskimmel. Han var en kritvit avblekbar skimmel som föddes brun. Jag tror brunskimmel och gråskimmel tidigare användes för att betäckna vilken färg de föddes som?
Gråskimmel var nog den vanligaste tidigare benämningen på avblekbar skimmel, de blir ju alla gråa innan färgen bleks bort, i princip oavsett vad de har för grundfärg i botten.
Brunskimmel däremot var nog inte sällan använt på "skimmel född brun".
(sen finns ju det där undantaget, om hästen har båda skimmelanlagen, då är det ju en "skimmel född brunskimmel"...)
Årets unge är reggad som ljusbrun. Jag opponerade mig när id-kontrollanten var ute men hon hävdade bestämt ljusbrun... Vi kommer behöva ändra färgen så småningom men hur gör man? Ringer ut en ny id-kontrollant eller räcker det med att ringa SWB och så ändrar de?
Det brukar krävas en ny ID-kontroll.
 
Årets unge är reggad som ljusbrun. Jag opponerade mig när id-kontrollanten var ute men hon hävdade bestämt ljusbrun... Vi kommer behöva ändra färgen så småningom men hur gör man? Ringer ut en ny id-kontrollant eller räcker det med att ringa SWB och så ändrar de?

Ny id-kontroll och skicka in passet krävs. Här har två av tre avkommor till mitt SWB-sto blivit reggade med fel färg under protest :meh:
 
Ny id-kontroll och skicka in passet krävs. Här har två av tre avkommor till mitt SWB-sto blivit reggade med fel färg under protest :meh:
Det är ingen världskatastrof men lite irriterande kan jag tycka att det är, speciellt då det syntes grå strån redan när hon var ute. Bifogar bild på min ljusbruna unge månader gammal. Det är liksom inga tveksamheter om färgen längre iaf.:D
14409609_1573110146047991_120356915242064105_o.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 591
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 889
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 950
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 997
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp