Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Testade att bildgoogla själv och de flesta islandshästar som dök upp är silvergulsvarta och därmed ljusare då silveranlaget bleker svart färg. Stoet på bilden nedan är väl en ganska typisk gulsvart. @Asko

dsc-0101-2.jpg
 
Testade att bildgoogla själv och de flesta islandshästar som dök upp är silvergulsvarta och därmed ljusare då silveranlaget bleker svart färg. Stoet på bilden nedan är väl en ganska typisk gulsvart. @Asko

dsc-0101-2.jpg
Aha!
De islandshästar som dök upp i min sökning hade typ den här färgen:
argeisli2.jpg

Men det är alltså silvergulsvart? Makes sense, tack! :)

Edit: Jag tänkte på de svarta(mörkbruna?) som har bruna tendenser i sin päls och att det kan kanske vara svårt att skilja på dem. Men jag kom på att manen kan väl då vara ett sätt att skilja, för manen är väl isåfall svart till skillnad från den gulsvarta manen?
 
Edit: Jag tänkte på de svarta(mörkbruna?) som har bruna tendenser i sin päls och att det kan kanske vara svårt att skilja på dem. Men jag kom på att manen kan väl då vara ett sätt att skilja, för manen är väl isåfall svart till skillnad från den gulsvarta manen?
Tex denna:
mc3b6rkbrun.jpg

... fast manen ser ganska ljus ut på sina ställen. Äsch.
Men huvudet är ljusare, men är det så på alla mörkbruna hästar?

Nu hamnade jag på en sida som benämnde en häst bleksvart, är det gulsvart? Eller en helt annan färg?

.. Islandshästar är på en helt annan nivå va @Hedinn ? :rofl:
 
Tex denna:
mc3b6rkbrun.jpg

... fast manen ser ganska ljus ut på sina ställen. Äsch.
Men huvudet är ljusare, men är det så på alla mörkbruna hästar?

Nu hamnade jag på en sida som benämnde en häst bleksvart, är det gulsvart? Eller en helt annan färg?

.. Islandshästar är på en helt annan nivå va @Hedinn ? :rofl:
Haha japp! Den du visar här är ju (mörk)brun, och som du ser är det inte ett dugg vanligt med blekare man på dem heller, men den är ändå "bara" brun.

De svarta med brunt i pälsen är just svarta, rent genetiskt, men de ljusare kan betecknas just som bleksvarta ibland. Ungefär som om du benämner hästen på din bild brun eller mörkbrun, genetiskt är den ju brun, resten handlar om nyanser som inte är genetiskt kartlagda.

Manen hjälper inte ett dugg när man ska skilja en svart från en gulsvart, det är inte alls ovanligt att svarta hästar får röd- eller gulaktig man under vissa delar av året. Det säkraste är ögonen, en gulsvart häst har ljusare ögon.

Tror jag fick med alla frågor nu, va? :D Ska se om jag har några bilder som kan visa lite också.
 
Haha japp! Den du visar här är ju (mörk)brun, och som du ser är det inte ett dugg vanligt med blekare man på dem heller, men den är ändå "bara" brun.

De svarta med brunt i pälsen är just svarta, rent genetiskt, men de ljusare kan betecknas just som bleksvarta ibland. Ungefär som om du benämner hästen på din bild brun eller mörkbrun, genetiskt är den ju brun, resten handlar om nyanser som inte är genetiskt kartlagda.

Manen hjälper inte ett dugg när man ska skilja en svart från en gulsvart, det är inte alls ovanligt att svarta hästar får röd- eller gulaktig man under vissa delar av året. Det säkraste är ögonen, en gulsvart häst har ljusare ögon.

Tror jag fick med alla frågor nu, va? :D Ska se om jag har några bilder som kan visa lite också.
Man skulle egentligen färgtesta alla hästar :rofl::p

Ögonen! Intressant, menar du ögonfärgen eller runt ögonen? Jag hittade en bild på en fin gulsvart lusitano men den har väldigt mörka ögon, men möjligen är pälsfärgen runt ögonen lite ljusare..?
picante_1.jpg

Men å andra sidan är den bara två år här på bilden, fann en bild från när den är tre år och ögonfärgen verkar lite ljusare :rofl:
picante_16.jpg

Men inte så väldigt stor skillnad mot en vanlig brun hästs ögonfärg tycker jag?
Fast mulen och insidan av öronen verkar vara ljusare. Och när jag tittar på en annan gulsvart häst ...
carlito_9.jpg

Mulen är inte så mörk och insidan av öronen är också ljus här?

Detta är så intressant! :D
 
Ögonfärg är nog svårt att fånga på bild också eftersom det beror så mycket på var ljuset hamnar.
Exakt, ögonen är ju inte ljusa, bara ljusare och det är jättesvårt att se på bild.

@Asko Insidan av öronen kan vara ljusa även på en svart häst. Dock är i regel en gulsvart mer gultonad än en bleksvart, jättesvårt att förklara, men man kan lära sig se någorlunda om man är nog nördig och har nog många hästar att träna på. ;) Men aldrig riktigt fullt ut, då det finns de som luras nåt brutalt, men ögonen är en väldigt bra riktlinje.

Oavsett så är den mellersta bilden i ditt senaste inlägg ett typexempel på hur en ljusare gulsvart häst ser ut i riktat solljus (tänk typ skymningsljus). Jag ska ha en sån bild på samma gulsvarta som jag la in tidigare, kan försöka hitta den imorgon. Där syns även de ljusa ögonen tydligt (lite övertydligt egentligen).
 
På PRE/Lusitano är isabel inte samma som isabell. Isabel är dubbelgul på nått vis.
Isabell heter palomino på dessa raser.

Vi på fjordhästsidan har ju isabellblack vilket väl är dubbelgul. Eller är jag helt ute och cyklar (frågar rakt ut, inte specifikt till dig)?
 
Vi på fjordhästsidan har ju isabellblack vilket väl är dubbelgul. Eller är jag helt ute och cyklar (frågar rakt ut, inte specifikt till dig)?

"Dubbelgul" = blåögd gräddvit (cremello, perlino, smoky cream), beror på dubbla gulanlag

Mer allmänt om fjordingar:
Färgen är fullt möjlig på fjordingar eftersom gulanlaget finns i rasen i enkel uppsättning hos t.ex. isabellblackar. Däremot döljer "dubbelgult" blackfärgen och är icke-önskvärt/icke godkänt, därav rekommendationen att man ska vara försiktig med att betäcka musblack med isabell- eller vitblack (eller vice versa). Detta eftersom eventuellt gulanlag syns dåligt på musblacka hästar. Vid en sådan kombo finns alltså risken för att korsa två hästar med gulanlag = risk för blåögd gräddvit avkomma.
 
"Dubbelgul" = blåögd gräddvit (cremello, perlino, smoky cream), beror på dubbla gulanlag

Mer allmänt om fjordingar:
Färgen är fullt möjlig på fjordingar eftersom gulanlaget finns i rasen i enkel uppsättning hos t.ex. isabellblackar. Däremot döljer "dubbelgult" blackfärgen och är icke-önskvärt/icke godkänt, därav rekommendationen att man ska vara försiktig med att betäcka musblack med isabell- eller vitblack (eller vice versa). Detta eftersom eventuellt gulanlag syns dåligt på musblacka hästar. Vid en sådan kombo finns alltså risken för att korsa två hästar med gulanlag = risk för blåögd gräddvit avkomma.

Det värsta är att det var inte länge sedan (i september) jag läste om just detta och tyckte jag hade stenkoll. Jag är tyvärr en sådan där som glömmer så förbannat fort. Då har jag ju ändå haft fjordhäst i 32 år.
Hjärnan sparar däremot på massa annat onödigt.
 
Exakt, ögonen är ju inte ljusa, bara ljusare och det är jättesvårt att se på bild.

@Asko Insidan av öronen kan vara ljusa även på en svart häst. Dock är i regel en gulsvart mer gultonad än en bleksvart, jättesvårt att förklara, men man kan lära sig se någorlunda om man är nog nördig och har nog många hästar att träna på. ;) Men aldrig riktigt fullt ut, då det finns de som luras nåt brutalt, men ögonen är en väldigt bra riktlinje.

Oavsett så är den mellersta bilden i ditt senaste inlägg ett typexempel på hur en ljusare gulsvart häst ser ut i riktat solljus (tänk typ skymningsljus). Jag ska ha en sån bild på samma gulsvarta som jag la in tidigare, kan försöka hitta den imorgon. Där syns även de ljusa ögonen tydligt (lite övertydligt egentligen).
Hm. Nåväl, det är intressant ändå! Tack för alla förklaringar :D
Jag har sett bilder på hästar med ljust/ljusare bruna ögon och tyckt att de var väldigt vackra :love: kan man säga med en viss säkerhet att de har en lite speciell färg då?
 
Tack! Fast var får du black ifrån? En black har ju ljust i man och svans också. Däremot är han ju inte lika tydligt gul som vissa kan vara, precis som morfar Bernstein drar han ganska mycket år det bruna hållet.
Jag tänkte på brunblack, men de alla har alltså något ljust i man och svans? :o
 
@Asko Om den ska bli black måste ju någon av föräldrarna vara det och det är ovanligt bland halvbloden, så det känns inte spontant som något man tänker på i första hand. De fall jag sett har det rört sig om sådana som har t.ex. fjording/okänt någonstans i stammen. Det finns ingen godkänd halvblodshingst som varit black.
 
@Asko Om den ska bli black måste ju någon av föräldrarna vara det och det är ovanligt bland halvbloden, så det känns inte spontant som något man tänker på i första hand. De fall jag sett har det rört sig om sådana som har t.ex. fjording/okänt någonstans i stammen. Det finns ingen godkänd halvblodshingst som varit black.
Eh, jag tänkte på det :angel: men jag ligger på nivån under amatörnivå så jag tillåter mig själv dessa felaktiga svängar ;):D
Tack för infot! :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 586
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 889
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 950
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 997
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp