Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns blackanlaget hos dessa raser? Vet du det?
Jag försökte gräva lite i det, blev nyfiken. Det verkar inte finnas, hittade inget hos PRE åtminstone. Hos Lusitano blev det lite svårt, hittade ett par hästar som påstods vara blacka, tyvärr fanns det inga bilder. Men jag misstänker det handlar om felöversättningar, att hästarna borde vara gulbruna istället. Hittade inga påstått blacka hästar i stamtavlan på dem heller, antingen isabeller eller skimmelföräldrar. De med isabellföräldrar borde rimligtvis ha varit felöversättningar, skimmelföräldrar är ju lite knepigare då ett ev blackanlag kan ligga gömt. Men i slutänden handlade det om såpåss få hästar att jag mer tror på felöversättning helt enkelt.
 
Jag river mig i huvudet!

Vad ger en Cremello och en svart häst för färg? Visst kan de ge en gulbrun?

Beror på vad cremellon (alltså gulvit på svenska) har för anlag förutom rött. Den är -- ee ccrccr så avkomman får alltid ett litet e och ett gulanlag (ccr) ifrån den. Den svarta hästen ger alltid ett litet a, men om vi säger att gulvita är A- ee ccrccr så kan avkomman bli gulbrun (Aa Ee Cccr blir den då). :)
 
Jag river mig i huvudet!

Vad ger en Cremello och en svart häst för färg? Visst kan de ge en gulbrun?
Gulsvart, gulbrun eller isabell kan det bli. Störst chans för gulsvart eller gulbrun, lite mindre för isabell men det beror ju på vad cremellon har för anlag för rött, som tidigre sagts i tråden :)
 
Cremellon kan ha ett dolt agouti-anlag, det var det jag menade men var lite trasslig i min förklaring där :) därför kan man få en gulsvart eller gulbrun om man korsar den med en svart häst.
Fast du skrev att det beror på vad den har för anlag för rött. Är hästen cremello måste den ha två röda anlag - annars är det ingen cremello.
 
Fast du skrev att det beror på vad den har för anlag för rött. Är hästen cremello måste den ha två röda anlag - annars är det ingen cremello.
Nej det vet jag, men jag förklarade ju att jag skrev fel tidigare? Tappade ett "utom" i ordet förutom, skrev lite för snabbt och tänkte inte igenom min förklaring. Det kan bli fel när man har bråttom :) De möjliga färgerna blev ju rätt åtminstone.

I vilket fall som helst bra att nån reder upp mitt lilla trassel när jag råkade skriva fel. Mobilen är inte alltid på min sida tyvärr!
 
Senast ändrad:
På tal om något helt annat? Vet nån om det görs forskning ang mushroomanlaget som finns tex hos shettisar? Har en bekant som lät färgtesta sin shettis, den visade dig vara svart men har precis en sån nyans att den skulle kunna vara mushroom. Som väl egentligen inte ska synas på en svart ponny? Inte ens en expert i England hade sett något liknande. Ponnyn ifråga har mushroom från både far- och moderssidan åtminstone..
 
Blir tokig på min herre. Kan verkligen inte se honom som gulbrun :confused: Han blir bara mörkare och mörkare :p
PSX_20161008_140656_zpslvx50f3i.jpg

PSX_20161008_140823_zpsnulncnce.jpg

DSC_0200_zpsdzc45bjh.jpg
 
@urkella
Glömde visst halva inlägget :angel:

Tänkte på en vanlig svartbrun som ju brukar vars rätt svarta i sin hårrem men har tydliga bruna ljumskar och mule bla.
Men med ett gulanlag på då.

En svartbrun ser ju ändå lite annorlunda ut än en brun av vilken nyans som helst (rottweiler/dobermanfärg:D) och en svartbrun borde väl också gå att få gul?
 
Jag har sett en häst med en som jag tycker väldigt speciell färg. Hästen har okänd härstamning men är grov. Det är en liten storhäst. Hon är skäck med bläs. Men färgen på de färgade partierna är väldigt ljus, speciellt på bakdelen. Det är som om de färgade partierna är ombre (för att använda frisörtermer, haha!) med ljusbrun/mellanbrun på framdelen och beige på bakdelen. Som de första 3 bilderna här i länken fast mörkare på framdelen: https://www.google.se/search?q=ljus+skäck&espv=2&biw=1745&bih=885&tbm=isch&imgil=_qi1E0GvOXIyZM%3A%3BdpFni4Ymd2bhWM%3Bhttp%253A%252F%252Fponnytrav.ifokus.se%252Fdiscussions%252F4dbdb54ed4ebea2032000796-superstammad-skack-till-salu&source=iu&pf=m&fir=_qi1E0GvOXIyZM%3A%2CdpFni4Ymd2bhWM%2C_&usg=__aH0EDkwumVqMs6oCrWOD9-h3eNk=&ved=0ahUKEwjwsdyaxPXPAhXBCiwKHUqzB1QQyjcIJw&ei=LBcPWPDrD8GVsAHK5p6gBQ#imgrc=_

Jag har inte sett det innan att en häst kan vara mörkare på framdelen och ljusare på bakdelen. Ser annorlunda ut. Vad kallas det?
 
Jag har sett en häst med en som jag tycker väldigt speciell färg. Hästen har okänd härstamning men är grov. Det är en liten storhäst. Hon är skäck med bläs. Men färgen på de färgade partierna är väldigt ljus, speciellt på bakdelen. Det är som om de färgade partierna är ombre (för att använda frisörtermer, haha!) med ljusbrun/mellanbrun på framdelen och beige på bakdelen. Som de första 3 bilderna här i länken fast mörkare på framdelen: https://www.google.se/search?q=ljus+skäck&espv=2&biw=1745&bih=885&tbm=isch&imgil=_qi1E0GvOXIyZM%3A%3BdpFni4Ymd2bhWM%3Bhttp%253A%252F%252Fponnytrav.ifokus.se%252Fdiscussions%252F4dbdb54ed4ebea2032000796-superstammad-skack-till-salu&source=iu&pf=m&fir=_qi1E0GvOXIyZM%3A%2CdpFni4Ymd2bhWM%2C_&usg=__aH0EDkwumVqMs6oCrWOD9-h3eNk=&ved=0ahUKEwjwsdyaxPXPAhXBCiwKHUqzB1QQyjcIJw&ei=LBcPWPDrD8GVsAHK5p6gBQ#imgrc=_

Jag har inte sett det innan att en häst kan vara mörkare på framdelen och ljusare på bakdelen. Ser annorlunda ut. Vad kallas det?

Jättesvårt att säga utan att se bild :). Hästarna i googlesökningen har olika grundfärger, det enda de har gemensamt är att de är ljusa och skäck... dvs de har någolunda likartat utseende men olika färger genetiskt. De skiljer sig även en del i utseende om man tittar närmare.
 
På tal om något helt annat? Vet nån om det görs forskning ang mushroomanlaget som finns tex hos shettisar? Har en bekant som lät färgtesta sin shettis, den visade dig vara svart men har precis en sån nyans att den skulle kunna vara mushroom. Som väl egentligen inte ska synas på en svart ponny? Inte ens en expert i England hade sett något liknande. Ponnyn ifråga har mushroom från både far- och moderssidan åtminstone..
hade varit intressant att se en bild på den...
Och jo jag tror att det forskas lite på att hitta anlaget för det, som man tror finns.
 
Hej. Har en fråga ang skimmel färg. Har ett sto som fick föl i år och fölet har precis blivit chipmärkt osv för registrering (SWB). Har båda hästarna inackorderade ca 30 mil bort så stallägaren har skött allt omkring detta. Blev lite fundersam när jag såg vad chipmärkaren hade skrivit för färg på fölet, nämligen rödskimmel. Är det nåt nytt att skimmelföl skrivs så nuförtiden? exempelvis brunskimmel, rödskimmel osv?. Fölet föddes fux men har börjat få mer och mer grått nu. Mamma häst är skimmel född brun, men har ljusnat väldigt så hon måste ju vara avblekbar skimmel. Pappa häst är brun. Är det bara gammalt eller felaktigt tänk jag har vad gäller just rödskimmel? För jag tänker en häst som aldrig kommer bli helt vit utan behålla mkt av fuxfärgen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 585
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 889
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 950
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 997
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp