Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
15025630_1646296482062690_1471123291626615593_o.jpg
Det här är min eh, ljusbruna unge... Att han kommer bli skimmel är jag helt övertygad om; men vilken typ av skimmel? Pappan är skimmel född brun, mamman är brun enbart. Har tänkt brunskimmel på denna också men nu börjar han bli väldigt mörk runt framför allt ögonen, han ser stålgrå ut under...? Är det så de brukar se ut?
 
15025630_1646296482062690_1471123291626615593_o.jpg
Det här är min eh, ljusbruna unge... Att han kommer bli skimmel är jag helt övertygad om; men vilken typ av skimmel? Pappan är skimmel född brun, mamman är brun enbart. Har tänkt brunskimmel på denna också men nu börjar han bli väldigt mörk runt framför allt ögonen, han ser stålgrå ut under...? Är det så de brukar se ut?
Hur menar du med vilken typ? Ingen av föräldrarna är väl konstantskimmel ("färgväxlare", för att beskriva färgen bättre) så då är det omöjligt. En konstantskimmel blir heller inte vit på huvudet, så ditt föl kommer antagligen att skimla av, är då avblekbar skimmel och ska benämnas skimmel född brun, som sin pappa. :)
 
Hur menar du med vilken typ? Ingen av föräldrarna är väl konstantskimmel ("färgväxlare", för att beskriva färgen bättre) så då är det omöjligt. En konstantskimmel blir heller inte vit på huvudet, så ditt föl kommer antagligen att skimla av, är då avblekbar skimmel och ska benämnas skimmel född brun, som sin pappa. :)
Ah ok då är jag med. :) Det där med färggenetik är inte min starka sida, och jag har aldrig haft skimmel förut, men då var det som jag trott från början då, blev bara lite konfunderad när jag såg de mörka partierna runt ögonen. :)
 
@Görel @Hedinn Jag har bilder på henne när hon är 5-6 år och då är hon mörkt mörkt grå, entuellt med inslag av brunt.

I Danmark står hon registrerad som brun så det borde hon ju varit, importerades dit som 2 eller 3-åring.
 
Har tänkt brunskimmel på denna också men nu börjar han bli väldigt mörk runt framför allt ögonen, han ser stålgrå ut under...? Är det så de brukar se ut?
*klipper ut din fråga*
en brunskimmel är en konstantskimmel med brun grundfärg. Konstantskimlar har alltid kvar grundfärgen på huvud, ben och tagel.
här är en brunskimmel
79143565fa-polis_eriksmala2016.jpg

Konstantskimmeln växlar färg flera gånger om året. Det beror mest på att det är olika färg på de olika pälslagren. De är ofta nästan vita på våren innan sista vinterpälsen faller av (det är därför det syns ganska mycket vitt på denna - underullen är vit) och inte sällan knappt synligt skimlar på vintern.
Så här såg samma ponny ut på sommaren samma år:
13453170_10153731553667404_1361038205_o.jpg

(och inte var det nån bra bild på ponnyn, men det är en annan femma :p )

Det är olyckligt att skimmel används som benämning för två helt olika färger
 
Hur avlar man fram en perlino?
först måste man ha klart för sig att en perlino, som på svenska heter pärlvit, är en häst som är brun med två gula anlag.
och det är ett stort lotteri att få fram en sådan, enda helt säkra sättet är om du har två dubbelgula varav minst den ena har dubbel uppsättning av anlag för brunt (svart + aguti)
Du måste alltså både se till att den blir brun i grundfärgen och att den får gult i dubbel uppsättning.
 
Såg Malin Baryards häst Cue Channa på tv. En skimmel med vit svans och ett stort svart eller mörkgrått parti i manen. Varför blir det så? Borde inte man och svans vara i samma färg? Är det något speciellt anlag?
 
Såg Malin Baryards häst Cue Channa på tv. En skimmel med vit svans och ett stort svart eller mörkgrått parti i manen. Varför blir det så? Borde inte man och svans vara i samma färg? Är det något speciellt anlag?
Det är ganska vanligt att det ser ut sådär medan skimlar bleknar.
Min egen welshponny nedan, det går att se att svansen är rätt ljus i mitten och manen väldigt mörk, även om bilden är rätt kass...
95699e4dec-hastar-DSC04313a.jpg
 
Det är ganska vanligt att det ser ut sådär medan skimlar bleknar.
Min egen welshponny nedan, det går att se att svansen är rätt ljus i mitten och manen väldigt mörk, även om bilden är rätt kass...
95699e4dec-hastar-DSC04313a.jpg


Min irländare var vit hela hon utom i mitten av svansen, där var hon svart ända tills hon gick bort 22 år gammal....
 
2017 mest korkade fråga hittills - men jag lovar, min hjärna är i behåll och fungerar! :angel:

Pappan: Med 99% säkerhet svartskäck. Antagligen mest skäckar i släkten.
Mamman: Skimmel. Okänt vilka andra färger som ligger bakom.
Avkomman: Skimmel, men född fux. Kan skimlar verkligen födas som fuxar? :eek: :confused:
 
2017 mest korkade fråga hittills - men jag lovar, min hjärna är i behåll och fungerar! :angel:

Pappan: Med 99% säkerhet svartskäck. Antagligen mest skäckar i släkten.
Mamman: Skimmel. Okänt vilka andra färger som ligger bakom.
Avkomman: Skimmel, men född fux. Kan skimlar verkligen födas som fuxar? :eek: :confused:

Det korta och enkla svaret är ja.

Skimlar får färg och tecken som alla andra hästar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 578
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 888
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 950
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 997
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp