Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Görel @nightcrawler
Tack så mycket för svar! :)
Att de kanske i teorin kunde födas med vilken färg som helst, det "visste" jag. Men trodde typ 99% av alla skimlar föddes som mörkbruna eller svarta utan tecken? :eek:
Nej då. Det färger och tecken varierar precis som på vilken häst som helst. Tråkigt när man får en unge med fina tecken och ovanligare färg och så går hästkraken och blir skimmel :meh:
 
@Dressyrtjejen_97 skimlar föds med vilken färg som helst, det finns alltså inget samband mellan skimmelfärgen och grundfärgen. De kan födas som skäckar, tigrerade, blacka, dubbelgula...allt hänger ju på föräldrarnas anlag. Skimmelfärgen påverkar själva pigmenteringen så att hårstråna tillslut är vita, men genetiskt har hästen kvar sin grundfärg. Man kan likna skimmelfärgen vid ett täcke som lägger sig på grundfärgen och döljer den, men det finns som sagt inget som binder skimmel till en viss grundfärg och gör det vanligare med en viss grundfärg. Varför skulle det vara vanligare med hästar utan tecken eller bruna och svarta? :)
 
@Dressyrtjejen_97 skimlar föds med vilken färg som helst, det finns alltså inget samband mellan skimmelfärgen och grundfärgen. De kan födas som skäckar, tigrerade, blacka, dubbelgula...allt hänger ju på föräldrarnas anlag. Skimmelfärgen påverkar själva pigmenteringen så att hårstråna tillslut är vita, men genetiskt har hästen kvar sin grundfärg. Man kan likna skimmelfärgen vid ett täcke som lägger sig på grundfärgen och döljer den, men det finns som sagt inget som binder skimmel till en viss grundfärg och gör det vanligare med en viss grundfärg. Varför skulle det vara vanligare med hästar utan tecken eller bruna och svarta? :)

Intressant! Tack för förklaringen :up:
Nä, jag tänkte bara för att man oftast hör om skimlar som är svarta eller mörkbruna i grunden, så tänkte jag att de flesta var det :p
 
En häst som är skimmel (född svart) och har föräldrar som är:

Mamma: skimmel (ingen aning om grundfärgen men hennes föräldrars färger är skimmel och brun)
Pappa: Brun

Är den då: E/? a/a G/g med frågetecknet eftersom man med denna info inte vet om mamman gett E eller e? Eller tänker jag fel? Kan man lista ut vad ? är?

En annan fråga: En svart häst har en svart förälder och en mörkfux. Är den: E/e a/a eller kan den vara nåt annat?
 
En häst som är skimmel (född svart) och har föräldrar som är:

Mamma: skimmel (ingen aning om grundfärgen men hennes föräldrars färger är skimmel och brun)
Pappa: Brun

Är den då: E/? a/a G/g med frågetecknet eftersom man med denna info inte vet om mamman gett E eller e? Eller tänker jag fel? Kan man lista ut vad ? är?

En annan fråga: En svart häst har en svart förälder och en mörkfux. Är den: E/e a/a eller kan den vara nåt annat?
det ser ut som att du har tänkt rätt
 
En häst som är skimmel (född svart) och har föräldrar som är:

Mamma: skimmel (ingen aning om grundfärgen men hennes föräldrars färger är skimmel och brun)
Pappa: Brun

Är den då: E/? a/a G/g med frågetecknet eftersom man med denna info inte vet om mamman gett E eller e? Eller tänker jag fel? Kan man lista ut vad ? är?

En annan fråga: En svart häst har en svart förälder och en mörkfux. Är den: E/e a/a eller kan den vara nåt annat?

Ang sista frågan kan den nog vara A/a också eftersom fuxen kan ha antingen a/a A/a eller A/A.
 
På tal om att skimmla av sig, vissa knabstruppar kan ju bli vitare och vitare men samtidigt så "tappar " även mulen färg och blir rosa. Det gör ju inte vanliga skimmlar. Har dom kvar sin grundfärg när dom melerar? :) Tänkte eftersom dom kan tappa färg på huden också.
 
Har hamnat i en diskussion där en tjej påstår att hennes häst har den ovanliga färgen lila dilution. Hästen är solklart silvergulsvart (och har silverpappa och gul morsa). Denne vill ha det till att hästfärger är så outforskade jämfört med hund och katt. Är det så? Dilution verkar ju vara blekande gener, men är de som silver eller gulgeneb? Nån som har koll?
 
Har hamnat i en diskussion där en tjej påstår att hennes häst har den ovanliga färgen lila dilution. Hästen är solklart silvergulsvart (och har silverpappa och gul morsa). Denne vill ha det till att hästfärger är så outforskade jämfört med hund och katt. Är det så? Dilution verkar ju vara blekande gener, men är de som silver eller gulgeneb? Nån som har koll?
genetiskt sett så finns det väll ingen färg som kallas lila, men jag vet att man på engelska använder lilac för att beskriva vissa nyanser ibland, det kan inte vara det hon menar?

Dilution är engelska för alla anlagen som bleker,så typ gul, silver, black och så ja :)
 
genetiskt sett så finns det väll ingen färg som kallas lila, men jag vet att man på engelska använder lilac för att beskriva vissa nyanser ibland, det kan inte vara det hon menar?

Dilution är engelska för alla anlagen som bleker,så typ gul, silver, black och så ja :)

Dilutionsanlag på katt är dock recessivt. Så det skiljer mot häst där alla (?) dilutionsanlag verkar vara dominanta.
 
Dilutionsanlag på katt är dock recessivt. Så det skiljer mot häst där alla (?) dilutionsanlag verkar vara dominanta.
Jag är lite osäker på om man inte räknar pearl som recessive?
Vet inte om man konstaterat något kring mushroom? Vet att jag läst tankar om att den är resesiv, för den verkar inte vara helt dominant iallafall av vad jag förstått?
 
genetiskt sett så finns det väll ingen färg som kallas lila, men jag vet att man på engelska använder lilac för att beskriva vissa nyanser ibland, det kan inte vara det hon menar?

Dilution är engelska för alla anlagen som bleker,så typ gul, silver, black och så ja :)
Aha! Låter rimligt :)
 
Enligt hippson ska det ha varit med en silvergulsvart (fast de skriver gulsilversvart) häst på Patrik Kittels clinic i Umeå. Den hette Don Cazerez.

Nån som vet stam och om färgen stämmer?
 
Fö (kanske lite ot?) såg jag på sändningen från hippocampus-dagarna och blev lite ledsen över forskningen som visar att heterozygota silverhästar blir närsynta på äldre dar. :(

Varför ska det vara sjukdomar kopplade till bägge färgerna jag gillar lite extra (skimmel och silver). :down:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 577
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 888
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 950
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 997
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp