Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du får väl fråga dom som säger sig ha testat precis som jag gjort.

jag VET vad silver har för effekt.
Svårt för oss att fråga då vi inte vet vem som gjort provet ;)
Men med tanke på fenotyp och stam känns det väldigt väldigt tveksamt om det kan stämma. Känns som större chans att du fått felaktig information eller att det blivit något fel med testet.
 
Länken jag la in påstår att även heterozygota har ögondeffekter.
Jo, det har de sagt i många år. Men de artiklar jag har läst har också sagt att de inte verkar påverka hästarna något. Har inte tid att leta igenom de artiklar jag har hemma för referenser just nu, men det finns ett antal vetenskapligt publicerade och de har gett mig den uppfattningen.
I den här sammanfattnigne/populärvetenskapliga framställningen säger de inte heller att heterozygoter har problem.
Har letat efter referenser till det som sade på hippocampusdagarna, men har ännu inte hittat något. Är mycket nyfiken på om Gabriella refererade till att heterozygoter blefv närsynta och homozygoter blinda. Allt jag sett hittills är att heterozygoter har förändringar (främst cystor så som länken Vingra referera till säger) men att de inte verkar påverka hästarna. Samt att homozygoter; som alla får MCOA syndromet, kan få alla möjliga problem, utåtbuktande ögonglob, retinaavlossning, problem att dilatera pupillen mm. Vissa av dessa blir därför blinda medan andra lär vara ytterst närsynta som unga, men att detta blir bättre när de är ett par år.

Ochoftast sägs att synen inte ändras med åren utan har de problem så märker man det tidigt. Vissa närsynta kan bli bättre just för att ögat växer. Möjligen kan de vara lite mer benägna att få andra ögonsjukdomar, som ju då så klart påverkar hästens syn.

Jag har inte ägt någon homozygot silver/haft nära kontakt med men inom min ras är det vanligt varför jag hör/ser om många hästar som är det. Vissa tävlar framgångsrikt medan andra har fått avlivas pga sina problem. Heterozygoterna däremot hör man inget om.
 
Vad tror ni om den här? Ser ut som någon typ av inverterad bloody shoulder. På översta bilden är han unghäst (3 el 4, framgick inte riktigt...) och på den undre ser man ju att fläcken blekts och verkar fungera lite som skimmelanlaget. Båda föräldrarna är bruna. Härstamning: http://www.sporthorse-data.com/d?i=10601669

980b00ea63b386615fea78ea76a8b1b1.jpg

edb53bc0e5eaf8d105ab65a794bb6f06.jpg
 
Jag funderade också på om det var en chimera. Men vad lustigt att fläcken blektes från kanterna in

Funderar på om det egentligen är så en skimmel skimlar men att det ju är över hela kroppen så man inte ser det på det viset?

Jag har ju sett skäckar (fjordkorsning med blacka fläckar på vit bakgrund) som sedan blivit skimlar när deras fläckfärg skimlat av sig under ett antal år.
Så det behöver ju inte vara chimera.

De man med största sannolikhet vet är det är väl brindle och skäckar med både svarta och bruna fläckar samt lite andra konstiga saker?
 
Är inte chimaera en individ som är en ihopväxt "tvilling"? Då borde någon av föräldrarna ändå vara skimmel.

Jag tror på en mutation, kanske samma som ger skimmelanlaget, som uppstått i en cell i fosterstadie. Så att alla celler som sedan härstammar från den cellen är "skimmelceller".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 574
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 887
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 950
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 994
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp