Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej. Har en fråga ang skimmel färg. Har ett sto som fick föl i år och fölet har precis blivit chipmärkt osv för registrering (SWB). Har båda hästarna inackorderade ca 30 mil bort så stallägaren har skött allt omkring detta. Blev lite fundersam när jag såg vad chipmärkaren hade skrivit för färg på fölet, nämligen rödskimmel. Är det nåt nytt att skimmelföl skrivs så nuförtiden? exempelvis brunskimmel, rödskimmel osv?. Fölet föddes fux men har börjat få mer och mer grått nu. Mamma häst är skimmel född brun, men har ljusnat väldigt så hon måste ju vara avblekbar skimmel. Pappa häst är brun. Är det bara gammalt eller felaktigt tänk jag har vad gäller just rödskimmel? För jag tänker en häst som aldrig kommer bli helt vit utan behålla mkt av fuxfärgen.
Du har rätt, benämningen rödskimmel syftar på en konstantskimmel, vilket är ett helt annat anlag. Chipmärkaren skrev fel.
 
Tack för svar. Hur vet man om ett föl blir rödskimmel (konstantskimmel)? Vad gör jag i detta läget om nu chipmärkaren har skrivit fel färg? Alla papper är redan inskickade.
 
Tack för svar. Hur vet man om ett föl blir rödskimmel (konstantskimmel)? Vad gör jag i detta läget om nu chipmärkaren har skrivit fel färg? Alla papper är redan inskickade.

Kontakta förbundet som hästen ska registretas i och hör med dem.
 
hade varit intressant att se en bild på den...
Och jo jag tror att det forskas lite på att hitta anlaget för det, som man tror finns.
Har ingen egen bild men kan skicka länk via pm om du vill? Pappan är rödblack och mamman svart.

Hade varit intressant att veta mer om hur mushroom nedärvs!
 
Min ena arab står som brunskimmel ( född brun) nästan vit nu.

Just det, jag har märkt att många araber av någon anledning har blivit felregistrerade som t.ex. brun- eller rödskimmel. Särskilt märkligt eftersom konstantskimlar inte ens förekommer i rasen och sålunda inte är möjliga som det ändå kan vara i andra raser. Jag tycker att ID-kontrollanter borde ha ett större kunnande om färger än så...
 
Jag har ett skimmelsto vars pappa och morfar båda är skimlar. Stoet har fått två föl och jag vet att den ena blev skimmel (ingen aning om vad den andra fick för färg). Om jag skulle betäcka henne med en svart hingst vars pappa och farfar är svarta, mamma brun. Vad skulle fölet bli för färg? Är skimmelanlaget dominant över svart och brunt?
 
Jag har ett skimmelsto vars pappa och morfar båda är skimlar. Stoet har fått två föl och jag vet att den ena blev skimmel (ingen aning om vad den andra fick för färg). Om jag skulle betäcka henne med en svart hingst vars pappa och farfar är svarta, mamma brun. Vad skulle fölet bli för färg? Är skimmelanlaget dominant över svart och brunt?
Mamman till stoet är inte skimmel alltså? :) isf stämmer det @MattiZ skriver
 
Skimmel är dominant, så är din häst homozygot skimmel kommer du ju aldrig få något annat än skimlar oavsett vad du betäcker med. Bara olika grundfärg, och andra sidan är det kanske inte färgen man tänker på främst när man avlar :p
 
Hur vet man om hon har dubbla anlag? Mig spelar det ingen som helst roll vad en eventuell avkomma får för färg, jag älskar skimlar så det är bara plus i kanten om det skulle bli en skimmel :D
Jag gissar att det finns dna test som visar om den är enkel eller dubbel. Hade det varit ett mindre djur, som en kanin så kan man avla tills man vet :p Lite, lite omständligare med hästar :rofl:
 
Haha okej :D Det blir en spännande överraskning helt enkelt :up:
Om första avkomman INTE blir skimmel vet du att hon har endast ett skimmelanlag, men även om hon får tio föl och alla är skimlar behöver det inte betyda att hon har två anlag. Jag hade inte kunnat låta bli att testa. :D

Hade testat mitt sto bara för nyfikenhets skull om det inte varit så uppenbart vilka anlag hon har. Jag är nästan besviken... :o
 
Om första avkomman INTE blir skimmel vet du att hon har endast ett skimmelanlag, men även om hon får tio föl och alla är skimlar behöver det inte betyda att hon har två anlag. Jag hade inte kunnat låta bli att testa. :D

Hade testat mitt sto bara för nyfikenhets skull om det inte varit så uppenbart vilka anlag hon har. Jag är nästan besviken... :o

Du kan få låna min häst och testa :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 578
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 888
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 950
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 997
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp