Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, vilken konstig myt! :eek: Har aldrig hört talas om den förrän nyss...
Har inte så mycket gamla bilder på denna dator, men lyckades faktiskt hitta 2 st med henne. Dålig kvalité, men bilderna har ett antal år på nacken. Jag står iaf fast vid att hon är svart ;)

13873210_909621799161153_5224260280737212957_n.jpg


13731674_909621772494489_5842162713552584918_n.jpg
Om inte den hästen är svart så vet jag inte vad den skulle ha för färg ;)
 
Jag hamnade i diskussion med en person en gång. Den personen hade fått lära sig, och var övertygad om, att en svart häst var tvungen att vara helt enfärgat svart. Så om man hade en svart med vitt på sig, även om hästen verkligen var kolsvart, så var den mörkbrun, punkt!
 
Jag hamnade i diskussion med en person en gång. Den personen hade fått lära sig, och var övertygad om, att en svart häst var tvungen att vara helt enfärgat svart. Så om man hade en svart med vitt på sig, även om hästen verkligen var kolsvart, så var den mörkbrun, punkt!

När jag var barn på 70-talet var det ett vanligt påstående.Sen såg jag bild på den godkände hingsten Ganesco 503, som hade stor bläs och höga strumpor och ändå stod som svart i stamboken och då insåg jag att påståendet inte kunde stämma.
 
När jag var barn på 70-talet var det ett vanligt påstående.Sen såg jag bild på den godkände hingsten Ganesco 503, som hade stor bläs och höga strumpor och ändå stod som svart i stamboken och då insåg jag att påståendet inte kunde stämma.
Nej, precis. Det är ju inte bara en viss fenotyp man kan gå efter. Tex tigrerade svarta kan i extrema fall bli brungula, men även om fenotypen är brungul så är ju hästen fortfarande genetiskt svart
 
Oj, vilken konstig myt! :eek: Har aldrig hört talas om den förrän nyss...
Har inte så mycket gamla bilder på denna dator, men lyckades faktiskt hitta 2 st med henne. Dålig kvalité, men bilderna har ett antal år på nacken. Jag står iaf fast vid att hon är svart ;)

13873210_909621799161153_5224260280737212957_n.jpg


13731674_909621772494489_5842162713552584918_n.jpg
Henne känner jag ju! Hon var (är?) definitivt svart, och inte är hon frieserkorsning heller utan snarare irish cob/tinker (ev korsning). :)
 
Jag hamnade i diskussion med en person en gång. Den personen hade fått lära sig, och var övertygad om, att en svart häst var tvungen att vara helt enfärgat svart. Så om man hade en svart med vitt på sig, även om hästen verkligen var kolsvart, så var den mörkbrun, punkt!
Den där myten har jag däremot hört! Bland annat i sammanhang kring ovan nämnda häst...
 
Henne känner jag ju! Hon var (är?) definitivt svart, och inte är hon frieserkorsning heller utan snarare irish cob/tinker (ev korsning). :)

Hahaha tänkte precis att du skulle skriva något i den stilen! :D
Tinker?! :eek: Jag har hört att hon skulle vara imp. Holland....:confused: Men å andra sidan stod det ju att hon var född 1991 på TDB, och 1993 i Blå Basen, eller om det var tvärtom...Så det var väl lite si och så med uppgifterna :grin: Hon är dock t.om. reggad som mörkbrun, på TDB iaf! :eek:
 
En annan "rolig" sak jag kom i diskussion om. En person hade fått ett föl som h*n absolut hävdade hade fötts av två fuxföräldrar men den var inte fux. Jag menade på att det gick inte och om det var så så borde de kolla så att rätt hingst varit framme. Frågade vilken färg fölet var och fick svar: skimmel. Jag sa att då måste den ena föräldern vara skimmel och om båda föräldrarna var fux så var det fel hingst som fått till det. Men nej, hingsten var skimmel så det var han som var pappa, det visste h*n. Jag sa då att ja men då är det ju inte två fuxar som har fått en helt annan färg utan det är en fux och en skimmel född fux som har fått en skimmel född fux. Men nej, där hade jag fel! För det var minsann två fuxar som hade fått ett föl i en helt annan färg :banghead::arghh::meh:

Lite OT
Samma person avlade dessutom schäfrar utan stamtavla för h*n tyckte att schäfern höll på att förstöras och ville därför rädda rasen genom att avla på friska, vilket nog kan diskuteras om man går efter handlovarna på valpen jag såg, (gigantiska och långhåriga naturligvis. Varför har folk fått för sig att det var så den ursprungliga schäfern såg ut när alla gamla bilder säger mindre och korthårig?) schäfrar utan stamtavla. Snarare så förstör man ju rasen ännu mer genom att avla på oreggade hundar. Om nu h*ns hundar var sååå braaa så skulle de ju kunnat användas för att förbättra den riktiga schäfern :grin:
 
Hahaha tänkte precis att du skulle skriva något i den stilen! :D
Tinker?! :eek: Jag har hört att hon skulle vara imp. Holland....:confused: Men å andra sidan stod det ju att hon var född 1991 på TDB, och 1993 i Blå Basen, eller om det var tvärtom...Så det var väl lite si och så med uppgifterna :grin: Hon är dock t.om. reggad som mörkbrun, på TDB iaf! :eek:
:D

Hon har ju okänd stam, så det är inte så konstigt att det är lite oklart runt henne. Hon både rör sig och ser ut som någon form av cob dock, tror att frieseridén bara kommer av att hon råkar vara just... svart. :)
 
Hahaha tänkte precis att du skulle skriva något i den stilen! :D
Tinker?! :eek: Jag har hört att hon skulle vara imp. Holland....:confused: Men å andra sidan stod det ju att hon var född 1991 på TDB, och 1993 i Blå Basen, eller om det var tvärtom...Så det var väl lite si och så med uppgifterna :grin: Hon är dock t.om. reggad som mörkbrun, på TDB iaf! :eek:
B importerades ifrån England samtidigt som de importerade rätt mkt cobbar. Rätt liten chans för något frisierblod (ser inte ut som det heller) och rätt säkerligen IC.
Absolut svart! Jag har dock sett henne bleka mot det bruna hållet till på sommaren, men även svart kan solblekas :)
 
B importerades ifrån England samtidigt som de importerade rätt mkt cobbar. Rätt liten chans för något frisierblod (ser inte ut som det heller) och rätt säkerligen IC.
Absolut svart! Jag har dock sett henne bleka mot det bruna hållet till på sommaren, men även svart kan solblekas :)

Aha, visste jag inte! :eek:
Nej, hon var ju en av de "gamla rävarna" redan när jag red där.
 
13937821_1178988842122838_2095644358078770129_o.jpg
13920336_1178988898789499_3446808213036701537_o.jpg
13557926_1156635041024885_9015708464168703015_n.jpg
13680489_1165775913444131_429927913150319438_o.jpg

Kan fölet bli svart eller blir hon mörkbrun tro? Farfar är svart (De Niro) annars är det mest mörkbruna och fuxar i släkten. Mulen och runt ögonen och under magen och bak så är pälsen så gott som svart.
 
Hon är brun, det avslöjas tydligt på de två första bilderna. En svart häst föds grå.
Tack blev nämligen fundersam när hon föddes viltfärgad och nu är hon mer brun med gula inslag (de första 2 bilderna är från igår ) och släpper igenom svar färg på flera ställen på kroppen.
 
Jag har fått det glädjande beskedet att mamma & pappa till mitt sto nu går tillsammans & kanske blir det ett till helsyskon, som om det blir ett sto gärna skulle få bo hos mig.

Färgen är inte avgörande, men jag är nyfiken & kan inte speciellt mycket om färger, men det vore väldigt roligt att veta vilka möjligheter som finns & det vore supersnällt om det är någon som är kunnig & har lite tid & ork över att fundera :)

Sto: Brunskimmel (som synes inte speciellt mycket vitt, desto mer som ung, nu mest på rumpa/rygg, men kommer man nära så syns det att hon inte är "vanligt" brun)
13667803_10154360558849283_3796927691090751468_o.jpg


Hingst: Gulbrun (på vintern är han väldigt gul på mule & mer gul på hela kroppen, här är han mest lerig & härlig :love:)
13735658_10154360558899283_118987874755452758_o.jpg


Föl 1 (mitt sto): Gulbrun.
1 år
IMG_0656.jpg


4 år (har nu på sensommaren i & med början på pälsbyte börjat få vita hår vid svansroten & på fler ställen på kroppen, det vita i man & svans försvinner däremot mer & mer, har däremot kvar bruna slingor i manen).
IMG_2129.jpg



Föl 2: mörkbrun, utan vita tecken (har tyvärr ingen bild som jag fotat)

Föl 3: ??
 
@KickiH Ja precis, mamman ska vara brun konstantskimmel, eller hur man förtydligar det? & nu har jag lärt mig att brunskimmel kan vara både konstant & avblekbar :D men sen blir det knepigare när jag ska försöka lista ut vilka olika möjliga färger som fölet kan tänkas bli :o
Hade jag haft färg-genotyperna hade jag med hjälp av min ynkliga kunskap i genetik kunnat lista ut det, men jag förlitar mig istället på Bukes fantastiska ögon & hjärnor! :D
 
@KickiH Ja precis, mamman ska vara brun konstantskimmel, eller hur man förtydligar det? & nu har jag lärt mig att brunskimmel kan vara både konstant & avblekbar :D men sen blir det knepigare när jag ska försöka lista ut vilka olika möjliga färger som fölet kan tänkas bli :o
Hade jag haft färg-genotyperna hade jag med hjälp av min ynkliga kunskap i genetik kunnat lista ut det, men jag förlitar mig istället på Bukes fantastiska ögon & hjärnor! :D

Ditt sto ser ut att vara gulbrunskimmel. En konstantskimmel blir bara vit kring pälsbyte, vissa behåller stickelhår i sin sommarpäls och vinterpäls, men vissa kan man inte ana att de är konstantskimlar annat än vid just pälsbytet. :) Typiskt för dessa är att ben och huvud inte blir vita vid pälsbytet. Syns tydligt på den första bilden på din häst att halsen är betydligt ljusare än ganaschen = ett typiskt tecken på att en häst är konstantskimmel.

Möjliga färger på avkomman:

Brun
Brunskimmel
Gulbrun
Gulbrunskimmel

Eventuellt (beroende på om föräldrarna är homozygota eller heterozygota för brunt).
Svart
Svartskimmel
Gulsvart
Gulsvartskimmel

Eventuellt (beroende på om föräldrarna är homozygota eller heterozygota för svart).
Fux
Rödskimmel
Isabell
Isabellskimmel

Vet du vilka färger mor- och farföräldrar har? Är fadern testad för brunt anlag?
 
@Duplo
Tack snälla för ditt svar! :D
Jag har misstänkt att det är något "knas" med min frökens färg, men visste inte om det fanns gulbrunskimmel, det stämmer in alldeles utmärkt på henne så som du beskriver med pälsbyte.

Jag tror inte att hingsten är testad för brunt anlag.
Det eventuella fölet (& förstås även min häst) har dessa färger hos mor- & farföräldrar:
Morfar: skimmel, avblekbar (renrasig lipizzaner).
Mormor: brun med vita tecken.
Farfar: mörkbrun.
Farmor: isabell? (länk till bild på farmor)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 594
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 889
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 950
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 000
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp