Kan man ens göra rätt längre?

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de torrfoder från märket carnilove och färskfoder mush (den gula). Att jag valde just färskfoder va pga att min hund åt de och mådde toppen. Nu har jag, kanske dumt, börjat googla färskfoder och de står både de ena och de andra om att de inte är bra. Problemet nu är att katterna vägrar äta någon annan blötmat än just barf/färskfoder. Veterinären har också negativ till att jag ger mush och säger att katterna inte ska ha de? Hur vet jag om jag gör rätt eller fel?
 
Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de torrfoder från märket carnilove och färskfoder mush (den gula). Att jag valde just färskfoder va pga att min hund åt de och mådde toppen. Nu har jag, kanske dumt, börjat googla färskfoder och de står både de ena och de andra om att de inte är bra. Problemet nu är att katterna vägrar äta någon annan blötmat än just barf/färskfoder. Veterinären har också negativ till att jag ger mush och säger att katterna inte ska ha de? Hur vet jag om jag gör rätt eller fel?
Var och en är ju salig i sin tro så att säga, men jag har faktiskt aldrig hört någon vara negativ till färskfoder till just katt? Så länge det är anpassat till specifikt katter.
 
Var och en är ju salig i sin tro så att säga, men jag har faktiskt aldrig hört någon vara negativ till färskfoder till just katt? Så länge det är anpassat till specifikt katter.

Det har tyvärr jag. (Även träffat det som uttrycker sig negativt om färskfoder till hund, iofs.) Inte helt sällan folk som också tycker att det bästa fodret är torrfoder. En del menar t.ex att benbitar (vilket det åtminstone var i Mush när jag gav det, det är några år sen nu.) orsakar förstoppning och att råa benbitar är alldeles för hårda för katten att tugga..
 
Det har tyvärr jag. (Även träffat det som uttrycker sig negativt om färskfoder till hund, iofs.) Inte helt sällan folk som också tycker att det bästa fodret är torrfoder. En del menar t.ex att benbitar (vilket det åtminstone var i Mush när jag gav det, det är några år sen nu.) orsakar förstoppning och att råa benbitar är alldeles för hårda för katten att tugga..
Synd!
Några veterinärer av "den gamla skolan" har jag hört ha negativa åsikter via andra kanaler, men jag brukar inte lyssna på dem särskilt mycket när det kommer till näringslära. Annars brukar det mest vara folk som oroar sig för bakterier och "tänk om hunden slickar mina barn".
Benbitarna är anpassade till djurslaget tänker jag, även om Kim tycker mycket om tuggmoståndet när han då och då får äta av hundens mat där bitarna är större. Generellt tycker jag dock att folk verkar ha lättare att acceptera att det är naturligt för katten att äta rått kött än de har att det skulle vara det för hunden. :)
 
Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de torrfoder från märket carnilove och färskfoder mush (den gula). Att jag valde just färskfoder va pga att min hund åt de och mådde toppen. Nu har jag, kanske dumt, börjat googla färskfoder och de står både de ena och de andra om att de inte är bra. Problemet nu är att katterna vägrar äta någon annan blötmat än just barf/färskfoder. Veterinären har också negativ till att jag ger mush och säger att katterna inte ska ha de? Hur vet jag om jag gör rätt eller fel?
Om dina katter mår bra, äter med god aptit, växer och är blanka och fina i pälsen gör du generellt rätt. :) Du har dessutom läst på och gjort efterforskningar vilket är mer än många gör.
Dina katter, ditt val. Jag skulle faktiskt bli rätt sur om veterinären la sig i hur jag fodrade mina katter om de inte hade några problem och det fanns fog för det, eller om jag frågade om råd förstås.
Att de äter någon typ av färsk/blötfoder alls är bra!
 
Var och en är ju salig i sin tro så att säga, men jag har faktiskt aldrig hört någon vara negativ till färskfoder till just katt? Så länge det är anpassat till specifikt katter.
Det jag kunnat läsa mig till är bakterier i maten då de inte är värmebehandlat. Att katterna kan bli multiresistenta och även vi människor. Den maten våra katter får är för katter och kattungar.
 
Det har tyvärr jag. (Även träffat det som uttrycker sig negativt om färskfoder till hund, iofs.) Inte helt sällan folk som också tycker att det bästa fodret är torrfoder. En del menar t.ex att benbitar (vilket det åtminstone var i Mush när jag gav det, det är några år sen nu.) orsakar förstoppning och att råa benbitar är alldeles för hårda för katten att tugga..
Ja benbitarna är problemet enligt veterinären och att den har för hög halt fosfor.
 
Vad har veterinären för argument för att färskfoder inte är bra?

Min veterinär tycker inte att man ska ge det om katten inte är helt frisk (med argumentet att det inte är säkert att det blir bra med den ökade risken för bakterier, oklart om det finns något belägg bakom det eller inte), men "det är inte bra" hade jag inte köpt som argument om man inte kan förklara varför...

Ah, nu var jag sen på bollen. Just benbitarna har jag svårt att se som ett problem om katten inte blir hård i magen av det?
 
Om dina katter mår bra, äter med god aptit, växer och är blanka och fina i pälsen gör du generellt rätt. :) Du har dessutom läst på och gjort efterforskningar vilket är mer än många gör.
Dina katter, ditt val. Jag skulle faktiskt bli rätt sur om veterinären la sig i hur jag fodrade mina katter om de inte hade några problem och det fanns fog för det, eller om jag frågade om råd förstås.
Att de äter någon typ av färsk/blötfoder alls är bra!
Den ena är blank och fin, älskar maten. Den andra är inte lika blank i pälsen men båda vägrar äta något annat. Den andra (svårt att benämna hans färg då han varken är gul, orange eller beige) är kall i färgen och svårare att avgöra om hans päls är blank.

Tack för positiv feedback. Vill att katterna ska må bra.
 
Vad har veterinären för argument för att färskfoder inte är bra?

Min veterinär tycker inte att man ska ge det om katten inte är helt frisk (med argumentet att det inte är säkert att det blir bra med den ökade risken för bakterier, oklart om det finns något belägg bakom det eller inte), men "det är inte bra" hade jag inte köpt som argument om man inte kan förklara varför...

Ah, nu var jag sen på bollen. Just benbitarna har jag svårt att se som ett problem om katten inte blir hård i magen av det?

Ena katten kräktes troligvis pga förstoppning men då minskade jag bara hans intag av mush (han hetsäter och får äta en mindre del i ett annat rum) och då va problemet löst.

Halten av fortfor är de andra som veterinären avråder ifrån. Färskfoder har enligt hen en större halt fosfor än deras mat/annan mat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 308
Senast: Bison
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
1 960
Senast: Lager
·
Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 651
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 217
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp