Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
En gul(gulbrun) måste den alltid ha en gul förälder för att få färgen? Eller kan färgen hoppa över någon generation?
Svar ja, det krävs en gul föräldern för att avkomman ska kunna bli gul. Det kan inte hoppa över någon generation.
(tyckte Gimlans svar var lite "otydligt")
 
Svar ja, det krävs en gul föräldern för att avkomman ska kunna bli gul. Det kan inte hoppa över någon generation.
(tyckte Gimlans svar var lite "otydligt")
Ok, tack!

Skrev tidigare i tråden om en gulbrun med skimmelföräldrar, så jag antar att någon av dom bör vara skimmel född gul av något slag. Tyvärr står det ju bara skimmel på de flesta och ingen grundfärg.
 
Ok, tack!

Skrev tidigare i tråden om en gulbrun med skimmelföräldrar, så jag antar att någon av dom bör vara skimmel född gul av något slag. Tyvärr står det ju bara skimmel på de flesta och ingen grundfärg.

Kolla bakåt i stammen om det går att hitta någon gul, borde finnas någon som inte skimlat av.

Inom halvblodsaveln fick gulbrune regulator 211 sin färg från pappa Likör 149, skimmel född gul. Tittar man i stamboken på Likörs mamma ser man att hon har fått åtminstone en avkomma som står som gul och inte skimmel, alltså var hon född gul.
Regulator är främst känd som morfar till P mpe 401 som först såg mörkbrun ut men sedan fick ett antal isabellavkommor så man förstod att han var mörkt gulbrun.
http://www.sporthorse-data.com/d?i=418375
 
Det här med färg blir man lite snurrig av.... jag har betäckt mitt sto och hon är konstatera dräktig. JIPPI. Hon är Konstantskimmel med svart man svans ben. Hennes mamma var skimmel och hennes pappa fux. Hon är betäckt med en Isabellafärgad hingst. Hans mamma var isabell och hanns pappa skimmel. Min fråga är såklart vad kan det bli för färg på fölet. Tack för hjälpen ❤
 
Det här med färg blir man lite snurrig av.... jag har betäckt mitt sto och hon är konstatera dräktig. JIPPI. Hon är Konstantskimmel med svart man svans ben. Hennes mamma var skimmel och hennes pappa fux. Hon är betäckt med en Isabellafärgad hingst. Hans mamma var isabell och hanns pappa skimmel. Min fråga är såklart vad kan det bli för färg på fölet. Tack för hjälpen ❤

Jag utgår från att stoet är svartskimmel, vilket det låter som utifrån din beskrivning.

Om hingsten inte har något dolt brunanlag kan färgerna bli;
Svart, fux, gulsvart, isabell, svartskimmel, rödskimmel, gulsvartskimmel eller isabellskimmel.

Om hingsten har ett dolt brunanlag kan färgerna dessutom bli;
Brun, gulbrun, brunskimmel och gulbrunskimmel.

Om hingsten har dubbla dolda brunanlag kan fölet inte bli svart, gulsvart, svartskimmel eller gulsvartskimmel.
 
Nån som vågar gissa hur denna kommer att se ut som vuxen? :)

Föräldrarna är fuxar bägge två.

1z6zlhf.jpg
 
Ja kombinationen av nästan smutsgrå man, väldigt mörk runt ögon, grådassiga ben.

Kommer hon att ljusna eller mörkna, få helt grå man som vissa ardenner-fuxar, bli mer åt en "normal" haflinger eller nåt helt annat?

(Bakgrundsinfo: jag räddade henne för slakt och anledningen att hon skulle slaktas var att färgen var fel.)

Inte för att det spelar någon roll men alltid roligt att gissa och spekulera, och titta tillbaka sen om några år. :)
 
@Kallblodsfreak Du är nog rätt ute! Blir högst troligt en mörkfux med flax av det där. Hon ser ut att sakna pangare och att vara av en mörkare nyans samt eventuellt vara sotad. Googla sooty haflinger! :)
 
Att hon inte ser ut som en vanlig Haflinger. :)
Stod ingenstans (so jag såg iaf) att det handlade om haflinger. Kan inte så mycket om dem, men googlade och där stod det på flera ställen att de får vara fux med ljus man och svans i alla nyanser, så det är nog bara en som råkat bli mörk. Gällande nyanser vet man inte den exakta nedärvningen (om jag inte missat något vill säga).
Pangare har jag ingen aning om vad det är - men det har säkert någon annan :)
 
@Duplo Ja blir det en sån som google-sökningen tycker jag ju bara att de är dubbelt idiotiska som vill slakta! :D

@Gimlan
Whoops!
Var säker att jag skrev Haflinger men missade tydligen det. Läste också att de fick vara vilken nyans som helst men tydligen skulle hon ju slaktas så nåt knas är det ju. Eller bara helt absurt!

Pangare är mjölmule och ljust i ljumskar, undersida.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 649
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 967
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 955
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 006
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp