Få ihop sin ekonomi vid sitt första barn

Sv: Få ihop sin ekonomi vid sitt första barn

Fast jag förstår inte, visst får man 80% av inkomsten i Sverige när man är föräldraledig? Är det verkligen så många par som inte klarar sig på 20% mindre lön? Trots att man slipper resor till och från jobb, luncher mm.

80 % om man tar ut föräldrapenning sju dagar i veckan ja. Men då måste som sagt barnet börja på dagis redan vi 1 års ålder.. :idea:

Allt är ju en planerande av föräldradagarna. Vill man inte att pyret ska börja tidigt på dagis då kan man inte ta ut lördag och söndag, utan får ta bara fem dagar i veckan. Tufft är det ju att få till ekonomin, men det är ju som det är. Tar man ut mer än 5 dagar då kan man ju ibland få mer än sin normala inkomst när man är föräldraledig.

3-5 blöjor? Hur gammal är den lille?

Sam ar 16 manader. Vi byter pa morgonen, efter han sovit middag (fore om den kanns full eller om han bajsat), sedan pa kvallen efter bad.

kl

Jag forstar anda inte, da lever de flesta sa att de inte skulle klara av att en person blev arbetslos? Eller om ni separerade och blev ensamma? Kan ni spara pengar? Har ni en buffert? Jag tycker inte jag ar sa hemskt gammal, men nog hade jag klarat mig pa 80% av min lon, och vi hade klarat oss pa bara en av vara loner ett tag ocksa. Vi har tva hastar, hundar, katter, tva bilar och ett nybyggt hus, och min sambo tjanar runt 20 000 i manaden, jag 8000 pa mitt halvtidsjobb.

My som är drygt tre månader förbrukar inte mer än 5-6 blöjor/dygn...
(vi byter inte på natten om hon inte bajsar, vilket hon oftast inte gör)

kl
Jag tycker inte alls att vi lever knapert, trots att min man arbetar som brandman och får ut kanske 16 000kr/mån och jag går på en fp där jag får ut ca 8000-8500kr i månaden om jag tar ut fem dagar i veckan (lite beroende på månad, feb var det ju t ex mindre). Detta ger oss alltså ca 24 000 -24 500kr/månaden (efter skatt), och för oss fungerar det jättebra. Vi är vana vid att leva snålt sen tidigare (vi har pluggat i omgångar och levt på bara en lön. Ingen av oss har tagit studielån), så därför känns det nästan som att vi har mer pengar nu än vad vi brukar ha, och jag tycker inte alls att vi behöver vända och vrida på pengarna. Jag tycker att vi ofta unnar oss något litet extra, detta trots att vi betalar för två hus, en häst, två bilar, ett hushåll, försäkringar osv. Dessutom brukar vi kunna spara några tusenlappar i månaden.

Biobesök och restaurangbesök har helt klart blivit färre sen vi blev föräldrar, så där spar man ju in lite (vi gick på bio en gång i veckan ett tag). Vi lagar alltid ordentlig mat (inte hel- eller halvfabrikat).

//Julia

Det förstår jag inte hur du får det gå ihop. Två hästar samt även hundar och katter och två bilar med nybyggt hus, det kostar ju skjortan värre. Bara hästarna äter ju din lön och lite till eller har jag fel?

Lilltösen är oerhört känslig! Hon när hon var yngre kunde inte ta att hon var det minsta fuktig eller smutsig, förrän hon larmade om blöjan även om det var bara några få droppar eller ytterst lite i blöjan. Efter ett tag lärde hon sig att hantera det lite bättre eller acceptera bättre.

Stämmer otroligt dåligt in på oss och på dom flesta vi umgås med faktiskt.
Vi behöver inte snåla ett dugg och vi kommer ändå inte låta Ella börja på dagis vid 1års ålder, vi kommer att vara hemma längre än så..

Ok, bra för er, men om ni började snåla kanske ni hade kunnat vara hemma ÄNNU längre än ni planerat :idea:.

Hastarna kostar i princip ingenting da jag har dem hemma pa egen mark pa losdrift. De ater vart eget ho, sa det kostar kanske 3000 kr om aret. Hundarna och katten kostar valdigt lite. Na jag kanner verkligen inte att vi ar fattiga, vi har alltid pengar till rakningar och allt som blir over gar till att fortsatta pa huset, med tradgard, dorrfoder, tavelramar och alla miljoner grejjer man vill gora nar man flyttat in. Vart hus kostar ungefar 7000 i manaden och varme vet vi inte riktigt an eftersom forra rakningen var "fel". Vi spenderar ungefar 1000-1500 kr per vecka pa mat och da raknar jag inte in vin och ol.

Sam kommer borja skolan nar han ar 4 och om vi tycker att det skulle gagna honom att ga pa dagis innan det sa kommer vi se till att han far en plats. Just nu ar han for liten och kommer inte ga pa dagis an pa lange.

Har läst igenom hela tråden, och jag har svårt att förstå hur vissa får det att gå ihop. Men jag är mycket imponerade av många av er som, trots inga "super-löner" får det att gå ihop, trots djur, barn, hus och ändå ha lite över varje månad.

Jag och min sambo bor i en relativt billig bostadsrätt, har en hund som inte kostar allt för mycket varje månad, två hästar som kostar 2000-3000 /månad, två bilar varav den ena helt avbetalad och den andre snart också.

Jag studerar med fullt studielån, min sambo har ut ca 13000 /månad och vi har det tight i emellanåt.. Ändå tycker inte jag att vi spenderar några väldiga summor varje månad, köper mat för kanske ca 3000 kr, sambon jobbar i andra änden av stan, jag pendlar till skolan med bil, 6 mil sammanlagt tur och retur (dock bara varannan eller var tredje vecka då jag kör tillsammans med kompisar).

Ville inte så mycket med mitt inlägg egentligen, bara mest säga hur imponerad jag är över hur vissa får ihop det, rent ekonomiskt!

Nej faktiskt inte :)

Att Ella ska få börja på dagis har inget alls med pengabrist att göra öht..

Samma här. Elina börjar dagis snart, men att vi jobbar har inte med pengabrist att göra egentligen ... Har många dagar kvar och kommer jobba deltid :)

Vad är superlöner? Mars månad klarade vi oss på 16.800kr + barnbidrag!

Precis.

Jag ser inte "dagis" som något nödvändigt ont, tvärtom tror jag att dagis är bra för barn :)

Efter en lång period hemma kan det vara skönt att få återgå till arbetet/studierna några timmar/dag, jag kommer jobba 50% till att börja med :)

Precis.

Jag ser inte "dagis" som något nödvändigt ont, tvärtom tror jag att dagis är bra för barn :)

Efter en lång period hemma kan det vara skönt att få återgå till arbetet/studierna några timmar/dag, jag kommer jobba 50% till att börja med :)

Absolut. Jag var dessutom sjukskriven halva graviditeten, så det extraskönt att jobba lite ;) Jag jobbar 50%.
När skall du / ni börja jobba?

Ella är ju bara 6 veckor så jag har ett tag kvar hemma ;)

Men vi kommer skola in Ella på dagis när hon är ca 2 år ( beroende på om hon är redo eller inte ) :)

Jag kommer vara hemma iaf 1 år nu så får vi se sedan om Ellas pappa tar över eller hur vi löser det då ..

Vad är superlöner? Mars månad klarade vi oss på 16.800kr + barnbidrag!

Jag vet inte riktigt vad jag definierar som "superlön" egentligen :D , men mer än vad vi har ut iaf och vi har sammanlagt ut ca 20 000/månad (sambons lön och mitt CSN, och vi tycker det är tufft...

tycker inte det är några problem att få ihop ekonomin.
jag studerar och är mammaledig(=ingen jätteinkomst), min man driver eget företag. vi har ca 25000 ut efter skatt varje månad+ barnbidrag.
allt vi äger är köpt kontant (inkl nuvarande hus+ nya bilen och MC+ 3 bilar till som vi egentligen inte ha något behov av..) = inga skulder.
vi sparar ca 3000/månad på hushållskonto+fondsparande till elias, och sedan sparar vi var o en. jag brukar på mitt csn kunna spara ca 500-2000/månad utöver de 1500 som gå till vårt hh-konto
elias kostar inte speciellt mkt varje månad.
de enda utgifter vi har är elen, försäkringar, hund, kläder och mat+blöjor
nu letar vi efter större hus/ mindre gård utanför stan och det kommer vi låna till, huspriserna här är inte speciellt höga, eller rättare sagt det finns hus/gårdar i alla prisklasser här från 200t-13,5milj.
huset vi bor i nu köpte min man ihop med sin pappa när de köpte firmalokalerna så det är inte aktuellt att sälja det nu.
vi har helt okej ekonomi trots att jag studerar men jag ska börja jobba för att komma hemifrån någon/några kvällar i vecka o det kommer ju dryga ut kassan ännu mera. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 019
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
11 222
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar