Få ihop sin ekonomi vid sitt första barn

F

Funderaren

Skriver under anonymt namn då jag o min man har pratat om skaffa barn under en period nu. Något som jag grubblar på är hur så många par har råd att bygga nytt hus, ny bil osv och samtidigt skaffa barn? Vi har själv inget nybyggt, men ändå oroar jag mig för hur det ska fungera rent ekonomiskt. Vi har båda två fast jobb med bra inkomst och bor i hus som vi har renoverat en del i,men ändå går jag o funderar en massa. Min man säger att det inte är några problem, men jag kan ändå inte släppa tanken. Hur funderade ni innan ni skaffade? Jag förstår ju att det kommer innebära att man får desto mindre pengar som föräldraledig, men man kanske kan försöka spara ihop lite innan. Hur har ni andra gjort? Tips o råd mottages gärna ;)

Sv: Få ihop sin ekonomi vid sitt första barn

Ja du... Vi bygger hus nu (flyttar in i veckan, jippie!!!) samtidigt som vi bor i ett annat hus, och det är klart att det kostar att ha två hus! Nu har vi precis lagt om bygglånet till ett vanligt bolån eftersom vi fått vårt nybygge värderat nu, och då blev det betydligt bättre.

Jag är mammaledig nu med vår dotter på drygt tre månader. Jag blev precis färdig med min utbildning innan hon kom, så jag har inget fast jobb. Däremot baseras min fp på det jag tjänade innan jag började plugga, vilket ger mig en helt okej fp. Min man jobbar heltid som brandman.

Jag har häst också.

Visst kostar det att leva som vi gör, men man får försöka spara in på så mycket det går och prioritera vad man vill lägga pengarna på. Vårt nya hus kommer i princip inte ha några energikostnader och vi kommer bo billigare än vad vi gör nu, även fast huset nästan är dubbelt så stort som det vi bor i nu!

Vår dotter kostar ju inte så mycket nu när hon är så liten, så än så länge går det jättebra! Jag tror inte att det kommer att bli några problem längre fram heller faktiskt.

Jag lägger undan lite pengar på ett sparkonto, samt att vi har ett konto för vår dotter. Vi hade inte mycket större "buffert" när hon kom som vi haft tidigare, men en liten, och dessutom har jag under en längre tid lagt undan så mkt pengar som möjligt på mitt hästkonto.

//Julia

Vi har sparade pengar att ta till om det kniper. Vi renoverar just nu och skulle inte haft råd med det med vår föräldrapenning.

Ny bil hade jag aldrig kunnat eller velat skaffa men vi bygger också hus. Det är inte dyrare än att köpa ett hus, eller det beror såklart på vilket hus man köper.

Jag tycker inte Sam kostar så mycket, just nu äter han väl en tiondel av vad jag gör + ammar, använder kanske 3-5 blöjor om dagen. Leksaker köper jag inga för tillfället, allt han vill är att vara ute! Kläder är ju klart man får köpa lite då och då men det handlar inte om många hundralappar i månaden. Klart ni klarar det!

Dom flesta måste snåla som fanken när barnet kommer. Dom du ser som köper ny bil, reser utomlands, forstätter shoppa o.s.v. är oftast sådana som sätter barnet på dagis redan när ungen fyller 1 "för att dom inte råd att vara hemma längre" (tro fanken det) :angel:. Ska man vara föräldraledig ett par-tre år så visst får man leva snålt, om man inte har haft en väääldans bra buffert och framförhållning! Vi shoppar nästan inga kläder, storhandlar billigt på Willys, försöker att inte använda telefonerna så mkt, har gjort oss av med alla onödiga kostnader (tidningsprenumerationer, extra tv-kanaler, utemat m.m.), listan kan göras lång. Men man vänjer sig vid att tänka snålt :).

Jag tycker inte Sam kostar så mycket, just nu äter han väl en tiondel av vad jag gör + ammar, använder kanske 3-5 blöjor om dagen.

Fast problemet är ju inte att barnen är dyra i drift. Sånt täcker barnbidraget.. Problemet är lönebortfallet, att man ska klara av dom vardagliga räkningarna för kanske halva lönen (eller hur man nu väljer att nyttja sina föräldradagar). Jag tyckte det var rena chocken ekonomiskt att bli förälder, inte van att behöva tänka så mycket på vad man gör med sina pengar. Men nyttigt samtidigt :).

Ända sen vi flyttade hemifrån har vi tänkt att vi aldrig ska skaffa fler utgifter än intäckterna från en av oss täcker det. Vad som helst kan ju hända och då vill vi verkligen inte sälja allt. Som nu t.ex. har jag varit utan inkomst i 3 månader pga lång handläggningstid hos a-kassan!

Bilen köpte vi innan jag blev gravid, men kommer köpa en ny bil nu när vi kommer få ett till barn, vi har amorterat väldigt mkt på vårt billån och billånet är idag på hälften av vad bilen är värd. Så när vi säljer kommer vi få 25-35.000kr att lägga på antingen en begagnad äldre bil eller som kontantinsats på en nyare bil med billån.

När vi fått in extra pengar har vi köpt extra fina saker. Som ny tv och ny barnvagn.

Våran son fick tyvärr börja hos dagmamma redan när han var 12½ månad gammal. Men det berodde inte alls på ekonomin utan att jag blev varslad och inte fick förlänga min föräldraledighet, för som sagt, när jag hade jobbat mina 3 månader så har jag gått hemma 3 månader med 0:- i inkomst.

Inför nästa barn kommer jag sälja min häst (hon är ingen häst för en som har småbarn för hon behöver vara nummer 1) och i och med att hennes utgifter försvinner varje månad så kommer jag kunna ta ut ännu färre dagar med föräldrapenning = vara hemma längre.

Ursäkta dum fråga (jag har inga barn) men är det ens möjligt att vara hemma så länge som 3 år? Vad lever man på då för man får väl inte fp så länge?

Man har rätt att ta ut föräldrapenning ända tills barnet börjar skolan :idea:. Man väljer själv hur man vill fördela dagarna/pengarna. Tar man ut föräldrapenning sju dagar i veckan räcker dom inte långt, ungefär tills barnet är 11-12 månader. Själv har jag tagit ut tre-fyra dagar i veckan, då räcker dagarna så klart längre..

Jo om man har dagar kvar :idea:
Där emot nollas ens SGI när barnet blir 1 år om man inte tar ut 5 dagar i veckan. Skulle man då bli sjukskriven (eller om man blir gravid igen och ska få havandeskapspenning) så får man inte en krona eftersom föräldrapenning inte är en arbetsinkomst.

Dom flesta måste snåla som fanken när barnet kommer. Dom du ser som köper ny bil, reser utomlands, forstätter shoppa o.s.v. är oftast sådana som sätter barnet på dagis redan när ungen fyller 1 "för att dom inte råd att vara hemma längre" (tro fanken det) :angel:

Skulle det vara fel, menar du? Det såg ut som om du la en värdering i det.

Något som jag grubblar på är hur så många par har råd att bygga nytt hus, ny bil osv och samtidigt skaffa barn?

"Alla" har inte råd är den bistra sanningen. :crazy: Vissa förköper sig.

Och; är det så många som skaffar nybyggt hus och ny bil samtidigt som de får barn? :confused:

Vi har hyfsat bra inkomster (mellan 25 och 30tusen vardera per månad) och bor billigt (kring 5000 i månadsavgift; hushållsel tillkommer). Vi bor alltså i lägenhet. Eftersom vi valt att bo kvar ännu ett tag (men vi drömmer om hus som så många andra) så har vi kunnat valt tid istället; vi drar ut på föräldraledigheten så att vi kan vara hemma med barnet tills han är 1 år o 9 månader. Vi har också unnat oss lyxen att ha varsin bil (INTE nya) och friheten som detta innebär. Vi kan också unna oss att leva ungefär så som vi gjorde innan vi fick sonen (än så länge) vad gäller köpemat, hobbys, shoppa möbler/kläder osv. Och vi kan ändå unna oss att köpa de saker vi önskar också gällande barngrejer. Vill/behöver vi en ny sulky, en dyr barnstol, onödigt dyra barnskor osv så kan vi köpa det direkt utan att behöva fundera igenom det hela först.

Ny bil hade jag aldrig kunnat eller velat skaffa men vi bygger också hus. Det är inte dyrare än att köpa ett hus, eller det beror såklart på vilket hus man köper.

Framförallt VAR man köper! Här är det mycket dyrare att bygga nytt än att köpa ett i någorlunda motsvarande standard som är lite äldre.

Stämmer otroligt dåligt in på oss och på dom flesta vi umgås med faktiskt.

Vi behöver inte snåla ett dugg och vi kommer ändå inte låta Ella börja på dagis vid 1års ålder, vi kommer att vara hemma längre än så..

Ja det också såklart. Skulle vi köpt en liknande setup närmre en stor stad är det klart att det blivit mycket dyrare. Men att köpa ett hus och mark nära t ex Malmö skulle vara omöjligt för de pengarna vi har betalt för vårt nybyggda hus.

kl

Angående lönebortfall så har vi löst det så att sambon jobbar natt (har alltid gjort) och jag jobbar 3 dagar i veckan (när han inte jobbar) så han är hemma när jag jobbar, Sam går inte på dagis, så vi sparar in på den kostnaden.

Fast jag förstår inte, visst får man 80% av inkomsten i Sverige när man är föräldraledig? Är det verkligen så många par som inte klarar sig på 20% mindre lön? Trots att man slipper resor till och från jobb, luncher mm.

Vi delar hus med min mormor, min mamma äger huset och kort sagt kommer vi väldigt billigt undan.
Jag har pluggat innan och inte jobbat tillräckligt för att höja min sgi, jag går mao på lägstabeloppet á 180 pengar om dagen före skatt. Detta visste vi ju självklart om när vi planerade barn!
Innan nästa barn måste jag dock ha jobbat så jag får bättre föräldrapenning för att vi inte ska behöva vrida och vända på kronorna. Vi skulle antagligen klara oss även med två barn men ingen av oss vill behöva neka barnen en glass för att det är knapert i kassan...
Just nu tar jag ut 5 dagar/vecka. Egentligen mer än jag vill men det minsta jag klarar av att försörja hästarna på.
Sambon har skaplig lön och får en dålig månad ut 19-20000, en bra månad några tusen till beroende på hur helgerna ligger. I vinter har han byggt bil för en hel massa pengar men vi har utan problem klarat oss ändå.
Vi åker gamla bilar men har varsin och bor som sagt billigt. Tack vare detta klarar vi oss på "bara" en lön nu.

I dagsläget skulle vi nog inte fixa både billån och bolån men om jag oxå hade en inkomst skulle det nog inte vara några större problem.
Jag har någon liten förhoppning om att få ett timjobb till hösten när Sebastian är halvåret eller så, då skulle jag kunna jobba ett par tre dagar när sambon har frivecka och på så vis få in lite extra pengar samtidigt som vi kan spara lite dagar.
Det är lite surt nu när alla mina pengar mer eller mindre går åt att hålla hästarna "boende" och jag inte kan "unna" mig, eller hästarna snarare, någonting. Men klarar oss, det gör vi utan problem.

Senast ändrad:

Inte riktigt 80%, ens sgi är väl 97% av årsinkomsten och på de 97% är det 80% man får i fp. Tycker oxå de är konstigt om man inte klarar det bortfallet, vad händer om man skulle bli sjukskriven (samma ersättning) eller arbetslös och då kanske man får ännu mindre!

Bygga nytt och vara föräldraledig är ju inte så dumt. Då kan man ju fixa mycket själv, man kanske inte kan måla 8 timmar i streck och ha hand om en bebis men små pyssla och göra större saker när de sover. Är man hemma finns oxå mer tid för matlagning och man spar pengar på att laga allt från grunden istället för att köpa halvfabrikat.

Fast jag förstår inte, visst får man 80% av inkomsten i Sverige när man är föräldraledig? Är det verkligen så många par som inte klarar sig på 20% mindre lön? Trots att man slipper resor till och från jobb, luncher mm.

Ca 80% lön om man tar ut 7 dagar i veckan :idea: = kan vara hemma ca 1 år. Så minskar det ju såklart proportionellt beroende på hur många dagar man väljer att ta ut.

TS: Vi tjänar ganska bra, men bor i Storstadsregion så boendepriser etc är där efter, och har höga studielån efter långa utbildningar. Vi har dock valt ett "billigare" alternativ genom att köpa vår bostadsrätt längre ut från stan osv (även om det dessvärre är dyrt jämfört med andra delar av landet, kostar som en villa någon annanstans :crazy: ). Dock är vi inga spenderare för övrigt, har en bra bil som kanske inte är helt optimal som barnbil (ingen kombi tex) men som vi betalat av lånen på och därmed är billig att ha trots att den är "fin", så den blir kvar sålänge det fungerar, vi äter inte ute på kvällarna mer än om vi skall lyxa till det och fira något eller så, och är ganska ekonomiska för övrigt.

Vi räknar med att dela föräldraledigheten och vara hemma totalt minst 18 månader (och sedan jobba deltid), dvs ta ut max 5 dagar i veckan med föräldrapenning.

Vi kommer att kunna ha samma standard som nu (bebisen har inte kommit ännu) förutom att jag kommer att låna ut en av hästarna och drar ner rejält på kostnaderna runt dem, samt att vi plockar bort amorteringen på lägenheten under föräldraledigheten och sparar på annat sätt istället så de pengarna finns mer "tillgängliga" under den här perioden.

Kanske gör det att vi kan ta ut ännu färre dagar, troligen gör det det. Det visar sig när vi "kommer igång" :)

Senast ändrad:

Jag tycker inte Sam kostar så mycket, just nu äter han väl en tiondel av vad jag gör + ammar, använder kanske 3-5 blöjor om dagen. Leksaker köper jag inga för tillfället, allt han vill är att vara ute! Kläder är ju klart man får köpa lite då och då men det handlar inte om många hundralappar i månaden. Klart ni klarar det!
3-5 blöjor? Hur gammal är den lille? Första fyra månaderna gick det för oss 8-14 blöjor om dagen, sedan kom hon ner till 6-12 blöjor, nu är det 6-8 blöjor om dagen. Lilltösen är 9½ månad.

Vi har inte skaffat hus än. Min föräldrapenning är inte tillräcklig för det. Vi har en hyfsad ny bil.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 019
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
11 222
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar