Sv: Få honom engagerad?
hmm... massor av män resonerar som ts och blir inte minsta ifrågasatta.
Jag säger inte att det är rätt, men visst är det märkligt att en kvinna inte anses riktigt normal om hon resonerar som många män. Hur många killar får kritik för att ha en osund inställning till barnen när de lämnar största (ibland hela!) ansvaret för babyn till mamman?
Exakt och visst är det intressant?
Det finns troligen två triggande faktorer:
1. TS är kvinna.
2. TS sätter tabun i pränt.
Jag tycker inte det är fel att ifrågasätta ts inställning, jag önskar bara att män i barnskaffartagen, som uttrycker ointresse/tveksamhet och svag entusiasm, ifrågasattes oftare.
Det hela får mig att minnas när mitt x tjatade om att skaffa ny hund.
Jag kände att visst kunde det vara kul med hund men jag ansåg mig inte ha varken tiden eller intresse nog att vara med och axla ansvaret.
Kompromissen blev att jag sa ja till hund men poängterade att den blev hans huvudansvar där mitt engagemang helt skulle vara på mina villkor.
Så blev det.
Hade det gällt barn hade jag aldrig kompromissat, vill jag tillägga.
När min pappa träffade en yngre barnlös kvinna kom så småningom hennes önskan om barn upp till ytan.
Han menade att han hade gått igenom det där, han avskydde dessutom småbarnsåren, nu ville han satsa helhjärtat på företaget och känna sig fri.
Hon föreslog då själv att hon skulle ta all fp, vab osv och han skulle bara behöva delta i de "roliga" bitarna.
Den kompromissen köpte han.
Så hade de en deal.
Det blev dock inga barn, naturen ville annorlunda.
Ts.
Det är inte så att du färgas av din sambos vilja och den genetiskt implementerade normen att barn är meningen med livet?
Man behöver inte skaffa barn, det är nya tider nu
Man kan fylla livet med en mängd meningsfullhet som inte har med barn att göra.
Jag har själv funderat många resor runt detta, just för att jag träffade min barnlängtande drömprins.
Nu hade jag även annan faktor att ta hänsyn till men på resans gång kom jag iaf fram till att:
- oavsett hur perfekt ens partner är så ska man skaffa barn för sin
egen skull,
för att man primärt vill ha barn, inte för att "rädda" sin relation.
Känns det inte rätt i övertygelse, oavsett anledning, så avstår iaf jag - för att ge mig själv de bästa förutsättningar till ett inte alltför komplicerat liv.
Vad skulle du känna om din partner skulle säga att han kommit fram till att han gärna avstår, att det inte är så viktigt för honom längre? Att det räcker med er två och kanske något husdjur i hans familjebild?
Synd och sorg? Kris och katastrof? Lycka och lättnad?