Men jag förstår inte varför det blir så känsligt för dig? Man gör ju olika val. Jag tror ni gör ett hästjobb just nu, och jag tror alla förstår att det är överjävligt slitigt, men att någon som desperat längtar efter det du har uttrycker sig som krönikören gjorde, eller att påstå att det är enklare med ett barn är ju inte personlig kritik mot dig.
Sen kanske man är olika på andra sätt också, jag ska också ha middag på julafton men har knappt lagt en tanke på det (annat än att beställa skaldjur, sill och lax) idag är jag hemma och vabbar och hade tänkt handla ost, sista julklapparna och glögg på lunchen och har under julen ingen annan förälder hemma men jag är ändå inte stressad, det blir vad det blir, kanske blir det inga gäster alls om vi blir sjuka, kanske får vi klara oss utan ost, men det blir bra ändå. Jag hade aldrig provlagat en julmiddag innan med två barn under två så jag tror det är värt att reflektera över hur mycket press man sätter på sig själv med.
Jag känner att jag bara upprepar mig. Om och om i tråden. Du får läsa det jag har skrivit tidigare helt enkelt.
Julmiddagen är absolut noll stressig. Jag skrev om årets stressigaste vecka utifrån ett generellt perspektiv, inte mitt eget.