Få honom engagerad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Få honom engagerad?

Min dotter har mkt bestämda åsikter om världen och samhället och har så haft i flera år (är 6 år nu). Sedan är det självklart på ett barns nivå, men otroligt mkt mer avancerat än vad du kan tro. Jag tror de flesta barn är ungefär som hon. Vilka kläder hon vill ha och inte vill ha är också en debatt som förs, men knappast bara...

Som exempel så ska hon rädda världen när hon blir stor. Hon har gett alla på dagis en uppgift i sitt "projekt" och det har hon gjort utifrån vad hon tycker att de är bra på. Hon ska tex bygga ett hus med ett island i eftersom isen smälter för isbjörnarna och att de håller på att försvinna, vilket jag vi inte har pratat med henne om. Hon har extremt mkt åsikter om detta, hur det ska gå till mm.

Hon älskar att använda google (med viss hjälp) för att ta reda på saker och se bilder på olika djurarter mm mm.

Du måste nog ta en bukefika med min son nästa gång vi är i sthlm :D

Varför det? Som sagt är jag inte särskilt road av småbarn, även om de kan sjunga blinka lilla stjärna. ;) Man måste nog vara förälder till barnet eller allmänt förtjust i småbarn för att uppskatta det, och jag är varken eller.

Min dotter har mkt bestämda åsikter om världen och samhället och har så haft i flera år (är 6 år nu). Sedan är det självklart på ett barns nivå, men otroligt mkt mer avancerat än vad du kan tro. Jag tror de flesta barn är ungefär som hon. Vilka kläder hon vill ha och inte vill ha är också en debatt som förs, men knappast bara...

Som exempel så ska hon rädda världen när hon blir stor. Hon har gett alla på dagis en uppgift i sitt "projekt" och det har hon gjort utifrån vad hon tycker att de är bra på. Hon ska tex bygga ett hus med ett island i eftersom isen smälter för isbjörnarna och att de håller på att försvinna, vilket jag vi inte har pratat med henne om. Hon har extremt mkt åsikter om detta, hur det ska gå till mm.

Hon älskar att använda google (med viss hjälp) för att ta reda på saker och se bilder på olika djurarter mm mm.

Om din dotter är sex är hon ju knappast ett småbarn längre.

För örigt är det klart det är gulligt med små barn som vill rädda världen, men ännu mer intressant när de blir äldre och blir lite mer verklighetsnära och kunniga i sina planer. Ett hus med ett island i är ju knappast ett realistiskt förslag för att rädda isbjörnarna.

Alltså, jag förstår att ni är många som tycker det är fantastiskt med små barn, men varför måste jag tycka det också? :confused:

Oj, din man måste ha blivit väldigt besviken att han inte kunde vara hemma mer än så, utan att du lade beslag på i princip hela föräldraledigheten själv.:( Jag skulle nog inte tyckt det var ok om min man hade gjort som du, och då tycker jag till skillnad från er inte att småbarnstiden är den bästa tiden.

Hur lyckades du övertala honom till det, om ni var överens om att barnen är intressantast som små?

Övertalade honom inte alls, utan han har helt enkelt mkt bättre arbetstider och arbetsvillkor än jag har haft så han har fått otroligt mkt tid med barnen ändå eftersom han kommit hem så tidigt och har många långa helger och betalda lediga dagar under året.

När han jobbar fixar jag allt tråkigt hemma, lagar mat, städar, tvättar, är i stallet (är väl de ända roliga if) och sen när han kommer hem är allt klart så kan vi tillbringa all tid fram till sängdags (ca 4-6 timmar) med bara barnen. Under dagen så skickar jag bara i dom mat och byter blöjor mellan jag far runt med dammsugare, tvätt, inköpslistor och blommor och vad de nu kan vara för nått ;)

Nej, och jag kommer inte heller att börja jobba för att jag tror barnet kommer vara tråkigt. Men jag tror att barnet kommer vara betydligt mer intressant när det är lite äldre, har ett mer utvecklat språk, osv. Dvs börjar utvecklas mer som individ - sånt som jerseyko räknade upp att hennes son kan är ju sånt som hör till varje normalbegåvad individs utveckling, knappast specifikt för just det barnet.

Varför är det så provocerande att tycka att småbarnstiden inte är den mest intressanta? Det är ju helt ok om man själv tycker att småbarnstiden är den roligaste tiden, men måste alla andra tycka det också? :confused:

Med egna intressen menar jag vilken litteratur man gillar, vilka yrken man tycker är intressanta, vilka sporter man vill utöva, vilka skolämnen man tycker är roligast. Knappast sådant som tvååringar har särskilt mycket åsikter om.

Du är inte provocerande överhuvudtaget tycker jag. Men det är väldigt intressant att någon som inte har egna barn har en så bestämd åsikt om hur det är att ha egna småbarn och hur man tycker om det.
Sedan är det fortfarande ingen som har sagt att det är den roligaste tiden, bara att den inte är tråkig eller ointressant när det gäller ens egna barn....

Men om han har lika mycket tid med barnen fast han jobbar kunde väl du jobbat likaväl? Hade det varit ok för dig om din man bestämt att du inte fick vara hemma alls?

Varför det? Som sagt är jag inte särskilt road av småbarn, även om de kan sjunga blinka lilla stjärna. ;) Man måste nog vara förälder till barnet eller allmänt förtjust i småbarn för att uppskatta det, och jag är varken eller.

Blinka lilla stjärna sjunger han bara för mig och pappa.
Tänkte mer på att diskutera och hans åsikter ;)

Men jag tycker inte att andras småbarn är särskilt intressanta att diskutera med, jag är helt enkelt inte särskilt intresserad av hans åsikter, eftersom de är på småbarnsnivå.

Självkart är det inte realistiskt, hon är ett barn, men hon har iallafall en åsikt och en plan. Hon är 6 nu men började med detta när hon var 4.

Jag tog det bara som ett exempel, inte för att jag tyckte det var gulligt.

Jag hoppas för ditt barns skull att du kommer tycka att han/hon faktiskt är intressant oavsett ålder och hur utvecklingen går framåt för just ditt barn.

Du är inte provocerande överhuvudtaget tycker jag. Men det är väldigt intressant att någon som inte har egna barn har en så bestämd åsikt om hur det är att ha egna småbarn och hur man tycker om det.
Sedan är det fortfarande ingen som har sagt att det är den roligaste tiden, bara att den inte är tråkig eller ointressant när det gäller ens egna barn....

Jodå:

Barn är små en väldigt kort tid, för kort tid! Varför inte stanna upp den korta tiden och följa barnet istället för att hålla på med en massa annat?

Svaret på den frågan är alltså för min del: barn är inte alls små för kort tid, tvärtom så blir de roligare ju äldre de blir. Således ingen anledning att stanna upp och släppa allt annat just den perioden, eftersom det är den minst intressanta.

Självkart är det inte realistiskt, hon är ett barn, men hon har iallafall en åsikt och en plan. Hon är 6 nu men började med detta när hon var 4.

Jag tog det bara som ett exempel, inte för att jag tyckte det var gulligt.

Jag hoppas för ditt barns skull att du kommer tycka att han/hon faktiskt är intressant oavsett ålder och hur utvecklingen går framåt för just ditt barn.

Ja, men jag kommer förmodligen tycka att mitt barn blir intressantare ju äldre det blir. Ser mycket mer fram emot att ha en sjuåring än en tvååring. Så jag ser ingen anledning till varför jag ska vara särskilt noga med att ta tillvara just småbarnsåren, när åren som kommer efteråt är mycket mer intressanta. Det är väl dom man vill ta vara på i så fall.

Men jag tycker inte att andras småbarn är särskilt intressanta att diskutera med, jag är helt enkelt inte särskilt intresserad av hans åsikter, eftersom de är på småbarnsnivå.

Det ska bli otroligt intressant att följa dej och några till under de kommaande åren här på föräldraforumet. Om någon skulle referera till ditt barn så som du gör här ovan så tror jag faktiskt att du hade blivit irriterad. Du kanske missade Jersyko smilysar?? Du vet, hon skojar med dej....

Jag har inte skrivit det där som du refererar till sist.
Jag skrev bara att du inte är provocerande för mej på det sätt som du verkar tro (vilja?). Har bar svårt när man uttalar sig med bestämdhet om saker som de inte vet ett dugg om, oavsett ämne. Och, nej du vet ingenting om att ha egna barn, än.

Men varför tror du ditt barn kommer bli lika tråkigt som alla andras barn är för dig? Du kommer t.om. tycka de är gulligt när h*n bajsar!!

Vi valde att göra såhär med föräldraledigheten. Det är det som passat barnen bäst. Vi får ekonomin att gå runt och massor av tid tillsammans med barnen. Jag hade mkt väl accepterat om han ville att jag skulle jobba med sonen då jag tjänade mkt mer än honom.
Jobbade heltid 5 månader förra sommaren. Det trivdes ingen av oss med.

Självklart kommer jag tycka mitt eget barn är mer intressant än t ex jerseykos son jag aldrig har träffat. Men jag kommer förmodligen tycka att mitt eget barn är mer intressant som femåring än som femmånadersbebis. Visst kommer mitt eget barns utveckling att vara intressant, men framförallt när h*n börjar skolan, utvecklar egna åsikter och egna intressen, kort sagt börjar bli en egen person. Den utvecklingen tycker jag personligen är mer intressant än att lära sig räkna till fem eller hantera en gaffel.

Alla tycker helt enkelt inte att småbarnstiden är den intressantaste i en människas liv, eller att en människa är som mest intressant som småbarn.

Jag förstår hur du menar, jag har alltid tyckt likadant - jag blir utmattad av att umgås med små barn, men större barn ger energi. Så kände jag. När Elina föddes läste jag mycket om utvecklingen och fascinerades över saker hon lärde sig, fascinerades av hur människans hjärna fungerar helt enkelt. Jag tyckte det var mysigt med bebis men inte så himla KUL. Nu är hon just fyllda 2 år och periodvis jobbig men ofta väldigt fascinerande och faktiskt ganska kul. Men jag sticker inte under stol med att jag tycker att det blir roligare och roligare, och jag längtar till skolåldern och alla frågor det kommer innebära. Jag längtar efter att höra hennes åsikter, hur hennes person kommer utvecklas, vad hon kommer tycka om, hur hon kommer tänka. Jag vill veta om hon är en konstnärssjäl eller en logisk tråkmåns som jag :D.

Jag tycker det blir roligare och intressantare ju äldre hon blir. Det betyder inte att jag inte är en bra mamma nu, att jag inte tycker om att umgås med henne eller att jag inte älskar henne galet. Men jag är glad att jag jobbar och får vara vuxen samtidigt faktiskt :o

Hur kan du då uttala dig om småbarnstiden???

Det kan man inte fören man verkligen är där. Jag gillade inte heller småbarn speciellt mycket men nu med min egen älskar jag allt med det och önskade att den inte var så kort.

Tycker faktiskt inte att man kan vara så svartvit i sina uttalanden när man inte har erfarenheten av det.

Ja, det finns väl andra barn? Jag har ju träffat småbarn även om jag inte har något eget än, och jag tycker helt enkelt att äldre barn är mer intressanta än småbarn.

Nej, inte för dig som verkar gilla småbarn.:) Men för mig är inte småbarn särskilt intressanta, det har jag aldrig tyckt. Det är ju olika vad man tycker är intressant.

Jag förstår att du tycker det är kul att din son kan säga att han har ätit korv när han har ätit kyckling, men för egen del låter det kanske inte som det roligaste skämt jag hört. Eller att det är särdeles fascinerande att någon kan dricka ur glas och sjunga imse vimse spindel.

Tycker det är så tråkigt att läsa dina svar när det gäller barn :( Tycker synd om ditt kommande barn om du inte ändrar din inställning. Förstår inte varför du eg skaffar barn när du eg inte vill ta hand om den?

Oj, din man måste ha blivit väldigt besviken att han inte kunde vara hemma mer än så, utan att du lade beslag på i princip hela föräldraledigheten själv.:( Jag skulle nog inte tyckt det var ok om min man hade gjort som du, och då tycker jag till skillnad från er inte att småbarnstiden är den bästa tiden.

Hur lyckades du övertala honom till det, om ni var överens om att barnen är intressantast som små?

Så har även vi gjort :angel:

Och nej han tyckte faktiskt att barnet behövde sin mamma i vart fall de första 6 månaderna..

Jag har skrivit till dig innan vad jag tycker om ditt sätt att se på småbarn och att du skall tillbaka till jobbet så fort du kan men det hör kanske inte hit i denna tråden.

Men som sagt personligen tycker jag att gå iväg och jobba som mamma när barnet bara är 4 månader är alldeles för tidigt, självklart min åsikt men så hade det varit här i vart fall..

Men du skriver ju att du bara skall vara hemma 4 månader skall du ta ut mer sedan då? Med tanke på att barnet måste vara 12 mån innan det börjar på förskola

Om din dotter är sex är hon ju knappast ett småbarn längre.

För örigt är det klart det är gulligt med små barn som vill rädda världen, men ännu mer intressant när de blir äldre och blir lite mer verklighetsnära och kunniga i sina planer. Ett hus med ett island i är ju knappast ett realistiskt förslag för att rädda isbjörnarna.

Alltså, jag förstår att ni är många som tycker det är fantastiskt med små barn, men varför måste jag tycka det också? :confused:

:grin:

Men allvarligt är du så känslolös som du vill påskina här i dina svar på buke??

Och ärligt har du så lite förståelse för andra och ffa små barns åsikter?? Har du ingen humor??

Nej jag tycker nog inte heller att du skulle skaffa barn faktiskt med tanke på det du också skriver här och i andra trådar..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 633
Senast: Cissi_ma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: soom
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
11 329
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar