Sv: Få honom engagerad?
Det verkar faktiskt inte så.
Jag är en fruktansvärt empatisk person
Det verkar faktiskt inte så.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är en fruktansvärt empatisk person
Du är inte ensam om att bli hårt åtsatt.
Jag har sett friktionen både på andra forum och upplevt irl.
Många människor har jättsvårt att ta till sig att en kvinna, mamma, brinner för något annat än sitt barn.
För att gå lite off t:
Jag umgås i kretsar där många känner stor passion inför sitt arbete och samtliga har smakat på den trångsynthet som gäller när karriärskvinnor får för sig att skaffa barn utan att tumma på jobbet.
Folk går i taket utan att fråga HUR de i familjen löser vardagen rent praktiskt (i många fall är det männen som tar lite större del).
Det föreligger en osund reaktion mot kvinnor som inte satsar fullt ut på att bara vara mammor.
Jag misstänker nog också att det är den normen som spökar i bakgrunden i många av trådens inlägg.
Jag tror att jag kanske lever i lite skyddad verkstad när det gäller just den frågan IRL, både på jobbet och bland vänner så tycker de flesta att jobbet är viktigt. Det upplevs inte som provocerande med den inställning till barn som jag har, utan snarare som självklart. Alltså har jag inte behövt lära mig att sticka under stol med vad jag tycker i frågan, men det blir ju uppenbarligen lite frontalkrock för en del här på buke, som har andra normer.
När han lärde sig säga nej sa han nej till allt. Jag tyckte att det var intressant. Jag tycker att det är otroligt fascinerande hur barn utvecklas och utvecklas och hur drivkraftiga de är. De vilar aldrig. De bara maler på och kämpar och kämpar. Det är ju jättehäftigt.
Det är roligt hur de utvecklar sitt jag och hanterar omvärlden.
*KL*
Jag tycker det är intressant (men skrämmande) att så många verkar tycka en mamma som börjar jobba när barnet är 4 månader "skiter i ungen". Att en annan användare stolt deklarerar att pappan till hennes barn bara tagit ut 10 föräldrardagar tycks ingen reagera på.
Inte många tycks ifrågasätter en sådan pappa, för man kan ju faktiskt umgås med barnet efter jobbet och på övrig ledig tid. Huvudansvaret delas visst lika och man kan ju faktiskt inte bara titta på hur föräldrarledigheten delas. Helt plötsligt verkar inte det där med föräldrarledighet vara så viktigt längre. Eller, hur skall ni ha det?
Själv tycker jag det verkar sorgligt att så många missunnar sina barn att få två, lika viktiga, primärföräldrar.
Varför antar du att andra inte anser sitt jobb som viktigt??
Nu skriver du om din inställning till barn, hur är den då?? Du skriver att du inte har någon speciellt inställning men samtidigt skriver du att du har det.
Så hur ser du på ditt kommande barn?
Jag misstänker nog också att det är den normen som spökar i bakgrunden i många av trådens inlägg.
Att skriva att en person som man vet väntar barn inte borde ha barn är inte bara oförskämt utan riktigt elakt. Vad vill man uppnå med det?
Varför är det mer upprörande än när hästägande gravida skriver att de längtar efter att kunna rida igen?
Att jag ser fram emot att forska igen innebär ju inte att jag inte också ser fram emot att få barn. Det är inget motsatsförhållande, det är ju möjligt att se fram emot två saker samtidigt.
Jo, det är rätt elakt att skriva till någon som väntar barn inom några veckor att den inte borde ha några barn. Det tror jag inte man måste vara jätteempatisk för att förstå.
Givet att du nu anser att jag är olämplig som förälder, vad tycker du jag borde göra i det här läget? Ge upp barnet för adoption?
Däremot har du rätt i att jag inte bryr mig så mycket om det du skrev, eftersom jag vet att du inte känner mig, och baserar dina åsikter om mig på saker som du tror att jag skrivit, men som jag de facto aldrig har sagt.
Men som jag försökte säga är det ju stor skillnad mellan att det är utvecklingspsykologiskt intressant att ungen säger nej till allting, och att en något mer vuxen person säger nej på sätt som betyder något helt annat än att den vuxne upptäckt ett nytt ord och prövar användningen av detta ord.
I fler tidigare inlägg där ditt yrke dragits upp har du varit väldigt tydlig med att det krävs en heltids full koncentration på forskningen under tiden du jobbar.
Ni omfattas inte heller av t.ex. föräldraförsäkringslagen och sånt som "alla andra" har ingen SGI osv.
Du kan inte avbryta ditt arbete mitt i bara för att byta en blöja, trösta eller amma. Har du ridning som yrke/hobby så får hästarna vackert vänta tills du är klar eller så får någon annan rida om det är kris. Hästen kan få stå en dag bara för det inte funkar med barnet den dagen. Men för dig kan du inte göra så utan barnet får anpassa sig efter ditt yrke.
Fast här tycker jag att uttrycket "var sak har sin tid" kan appliceras alldeles utmärkt.
Varje tid med barnet är intressant, fast på helt olika sätt.
Att ha en intellektuell diskussion är till exempel betydligt mer intressant med en 18-åring än en 2 åring.
Å andra sidan tycker iaf jag att småbarnsåren är ett rätt spännande kvitto på hur man förhåller sig till dessa små varelser som är beroende av en och hur mycket man faktiskt kan påverka dem genom sitt eget beteende. Vilket faktiskt går över med tiden rätt var det är så har man bara facit...
Vet du varför olgaklara stör sig så extremt på dig? Jag vet inget om era tidigare dispyter. Det som syns här är helt obegripligt. Det ni eventuellt tycker olika om (i den här tråden) är ju ganska små saker och jag förstår inte hur det kan uppröra så mycket...
Jag tycker det är intressant (men skrämmande) att så många verkar tycka en mamma som börjar jobba när barnet är 4 månader "skiter i ungen". Att en annan användare stolt deklarerar att pappan till hennes barn bara tagit ut 10 föräldrardagar tycks ingen reagera på.
Fast här tycker jag att uttrycket "var sak har sin tid" kan appliceras alldeles utmärkt.
Varje tid med barnet är intressant, fast på helt olika sätt.
Att ha en intellektuell diskussion är till exempel betydligt mer intressant med en 18-åring än en 2 åring.
Å andra sidan tycker iaf jag att småbarnsåren är ett rätt spännande kvitto på hur man förhåller sig till dessa små varelser som är beroende av en och hur mycket man faktiskt kan påverka dem genom sitt eget beteende. Vilket faktiskt går över med tiden rätt var det är så har man bara facit...