Sv: Få honom engagerad?
Inte för jag vet vad årsinkomsten har att göra med hur närvarande en förälder är med sin barn men hursomhelst; Jag antar att inte han heller kan avbryta arbetet för att ta hand om sitt barn mitt i arbetet eller?
Ju mer arbetsinkomster, ju färre dagar med FP = längre ledighet med barnen.
Han kan avbryta sitt arbete på sekunden vid t.ex. VAB annars är det som alla andra att ansöka 2 månader innan han ska va ledig.
Kontentan är då att barnets far inte bryr sig om barnet? Eller åtminstonde kommer barnet bara i andra hand? För trots semester och inga klämdagar är det ju ändå ofantligt mycket mindre tid än t.ex. 4 månaders föräldrarledighet. Ändå påstår du att en blivande mamma som vill tillbaka till sitt jobb inom några månader inte bryr sig tillräckligt om sitt kommande barn
Tycker det är tragiskt alla som sätter jobb före barn och använde förskola som en förvaring under dagarna.
mabuse skrev:
Gör "man"? Gör din man det, t ex? Eller har han med ert barn till jobbet och tar hand om det samtidigt som han jobbar?
Våran son gick 5 timmar om dagen 4 dagar i veckan när vi båda jobbade heltid. Han började senare för att lämna sonen senare på morgonen så han inte behövde gå så länge tills jag hämtade på em. Eller så började han tidigare så han kunde åka tidigare och hämta.
Min make jobbar med skadliga kemikalier som kräver massa läkarundersökningar och bevis och sånt så där får inte barnen följa med. Inte ens jag.
mabuse skrev:
Jag är uppvuxen med två heltidsarbetande föräldrar som bägge hade jobb där de inte kunde ta hand om mig samtidigt, som dessutom jobbade heltid från det att jag var sex månader, så jag tycker inte det är lika självklart som du verkar göra att man måste jobba deltid/ha barnet med sig på jobbet.
Min mamma började jobba när jag var 16.....år
mabuse skrev:
Men vad är det du tycker är konstigt egentligen?
Att man prioriterar jobb före sitt egna barn. Oavsett den är 6 månader, 6 år eller 16 år.
Du skriver så mkt här på buke, lika så Minna86 så mina svar grundas på allt jag läst från er.
mabuse skrev:
Forskningen är väl i det hänseendet ovanligt lättanpassligt till småbarn, eftersom du kan jobba när och var du vill.
Så har du inte beskrivit ditt jobb i tidigare trådar. Då innan du gått ut med vad du arbetar inom och hur det ser ut för er med lön/stipendium.
mabuse skrev:
Men du sa ju att hans jobb inte tillät att han var hemma, utan att det istället blivit så att du hittills tagit ut i princip all föräldraledighet?
Han får vara föräldraledig hur mycket han vill och har tagit all VAB förutom en gång då jag ändå slutade när de ringde från förskolan.
Jag sa inte alls att han inte fick vara hemma. Där emot så gick han som lärling när vi fick första barnet och vi tog ett gemensamt beslut att han skulle fortsätta för att bli klar med sina timmar så fort som möjligt. I takt med att timmarna ökar ju mer ökar lönen och när första barnet närmade sig 1 år så gick han om mig i lön.
Att det blivit att jag tagit all föräldraledighet beror på att jag varslades när sonen blev 8 månader och inte hade något jobb att komma tillbaka till.
mabuse skrev:
Och en "massa dagar", är det så mycket kvar att ta ut nu när du varit hemma såpass mycket?
Man kan vara föräldraledig utan dagsersättning.
Mia_R skrev:
Jag tycker det är tragiskt att ngn som bara är 24 år ska ha så cementerade könsroller och en far till sitt barn som är så ointresserat av att ta ut sin föräldraledighet.
Vad är det som är tragiskt med att inte bränna alla Fp-dagar innan barnet fyllt 1 år?
Tragiskt är att sätta barnen heltid på förskola när de blir 1 år för man inte har råd att vara hemma.
Och vad är det som är ointressant att man väljer att tillbringa mycket tid med barnet och använda sin Fp i 8 år mot att tillbringa all tid i ca 6 månader och sen jobba heltid?
Minna86 skrev:
Det är ju jättebra att din man har ett så bra jobb men det sorgliga är att om situationerna hade varit omvända hade det inte setts som okej. Hade du som mamma tagit ut 8 pappadagar och sen jobbat hade många sett dig som en hemsk mamma oavsett hur mycket du träffat dina barn.
Fast varför ska antalet dagar med ersättning vara viktigare än antalet timmar man tillbringar med sitt barn?
Då är ju jag jätte hemsk som kan vara hemma med 0 dagar/månad.
Minna86 skrev:
Han är van vid att jag har koll på det mesta och han kan fråga mig men i detta ämnet tänker jag inte ha sån koll så han kan fråga utan han får helt enkelt lära sig, precis som du har lärt dig.
Fast jag har ju lärt mig av att fråga, fråga och fråga. Mina föräldrar, maken, kompisar, buke, bvc. Föräldratidningar osv.
Minna86 skrev:
Hur ofta ringer din man till sin/din mamma och frågar saker om barnen?
Först frågar han mig, sen ringer han. Är jag inte hemma så ringer han sin mamma. Gäller de matlagning ringer han min mamma.
Minna86 skrev:
Varför kan du inte acceptera hur eran indelning ser ut i ert förhållande och att jag helt enkelt vill ha det tvärt om. Eftersom din man är en så fantastisk pappa så borde ju jag bli en fantastisk mamma, eller?
Självklart om barn är ett gemensamt beslut och den andra inte kör över den andra. Du har tidigare skrivit flera gånger om ditt kontrollbehov. Har du läst något om det eller försökt göra något åt det? Har du läst berättelser från båda sidor?
Du kontrollerar ju allt, även din sambo. Kan han inte få tänka ifred när det gäller livets största beslut. Varför ska han prata och tänka för du vill?
havreflinga skrev:
Eller tappar folk sitt matematiska tänkande när de blir föräldrar?
Shit jag som ska plugga matte i höst
Minna86 skrev:
Det var det jag ville med tråden, om någon hade en tystlåten sambo som de lyckats få igång lite när det gäller barngrejen.
Min säger ingenting, varken bra eller dåligt. Spelar ingen roll om det är jag, hans mamma eller dom gånger jag dragit med honom till min psykolog.
När mitt barnsug kom och maken var helt ointresserad klaga jag här på buke och fick till svar något i stil med att sluta tjata och prata barn, låt de komma när det kommer. Kan jag inte vänta skaffa en annan karl som vill ha barn nu.