Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Sv: Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Hahahaha så himla roligt!

Du skulle bara veta.

Jag skall göra ett försök.
Litet korta bogar lång rygg och kort kors.
Utmärkt manke, bra hals och av vad jag kan se goda benvinklar.

Gissningsvis 5-gångare med mycket pass.
De korta bogarna kan göra att han får en tendens till att binda sig i tölten.
Kan också ha svårt för traven.

Jag gillar vinklarna i bäcken, knän och hasor.
Det ser lättsamlat och lättridet ut.

Jag står över denna.
Jag vet för mycket om den hästen.

Hälsningar
En "Hemlig" Beundrare.

Såg att jag skrev lite konstigt. Menade att jag vet inte om det var mkt jobb innan gångarterna var på plats men att resultatet nog är bra

Senast ändrad av en moderator:

Irpa Snirpa->
Inte helt lätta bilder att gissa på! Helhetsintrycktet är att det är en snygging! Jag tror att han är femgångare, fin överlinje, men inte min "drömöverlinje" han är nog lite lång? Jag tror att han kommer att få bra pass. (Det är väl mitt undermedvetna som tycker att han är lik Thor från Kalvsvik ;) och Hrammur frá Akureyri)

Jag håller inte med om att han inte ser viktbärande ut. Jag tycker att han ser ut att vara rejält byggd, även om han är smal på korten. Korset är ganska normalsluttande, åt det platta hållet snarare än branta. Bogarna har jag lite svårt att bedöma hur de ser ut, på mittbilden ser de tokbranta ut, men på den översta ser de ganska liggande ut. De ser bra ut bestämmer jag. Jag tror att detta är en häst med power och påskjut i steget men har svårare att verkligen bära sig. Samling kanske inte är hans starka sida med den långa ryggen, det ganska plana korset och halsen som ser lite tung ut, men jag tror att han kan vara en trevlig ridhäst.

Tror att han tar långa kliv i skritten. Galoppen& traven har jag svårare att gissa på. Lite flack galopp, eller åtminstone lågtflygande kanske och inte så mycket sväv i traven?

Det här blev väldigt mycket gissningar och inte så många solklarheter. :) Skall bli kul att höra hur han är.

Senast ändrad:

Åh kan du inte gissa på Kurt också? :D Även om du säkert vet en del om honom så kan det vara roligt att se vad hans exteriör säger om honom :D

kurto.jpg

Bilden är från i våras, men har ingen nyare som är bra.

*KL*

*vinkar försynt och undrar om jag får vara med :) *
Spaenir9mn.jpg

Åsa

Klart du får vara med! Såhär små hästar har jag svårt att gissa på men jag kör ändå. Vilken fin utstrålning! Jag tycker att han (var det väl? :o) är väldigt proportionerlig för att vara så liten. Jag tror att det är en fyrgångare med stora rörelser.

Det baserar jag på de ganska liggande bogarna, (om jag ser rätt genom lurvet) den stolta hållningen, den mjuka fina rygglinjen och det ganska branta korset, plus att bakbenen ser lagom vinklade ut. kanske lite väl raka, men det är svårt att se, svansen skymmer dem lite.

Hela hästen ser spänstig ut tycker jag.

Det enda som kan vara lite negativt (enligt mina fördomar) är att hans långa vackra hals även kan komma att vara till last, vissa som är sådär härligt välresta har lätt att spänna underhalsen och gå med alldeles för hög hållning med ryttare på och liksom knäcka av överlinjen vid manken om du förstår hur jag menar. Men det behöver inte bli så. Det beror ju mycket på ryttaren också.

Senast ändrad:

*KL*

*vinkar försynt och undrar om jag får vara med :) *

Vad tror ni att jag har och vänta mig av denna lilla kille?
På bilden är han 9 månader.
(Ljuset är inte det bästa men bilden var bäst)

Han ser likadan ut i dag men han är inte överbyggd - vi har mätt.

Spaenir9mn.jpg

Åsa

Jag tycker om den här hästen och tror att den kan utvecklas till något fint. Han hänger ihop på något vis.

Men allt är ju bara funderingar, stooooor nypa salt.

OA

*knapplån*

Vill också vara med! :) Denna då??

fruma%20står_visning.JPG

Den här gillar jag. Skulle tippa på en femgångare med ganska så fina gångarter. På kortet står hon kanske en aning överbyggt, men jag vet inte riktigt. Tycker i vart fall om!

OA

Vilken rolig tråd :)
Hoppas att det går bra att jag också faller in på ett hörn?!
4578652.jpg

Klura på!

Senast ändrad av en moderator:

Inte_Ung och Moli

Det här är min herr Odinn.
Han är nyss inriden.

Tydligen fyrgångare (med två femgångs föräldrar).

Här kommer ett citat som är hämtat ur det mail jag fått från honom som rider in Odinn.

Odinn har bra rörelser och taktsäkra grundgångarter. Han har en väldigt bra naturlig överlinje och bra manke och har lätt för att bära sig korrekt. Fortfarande är största frågetäcket viljan, för att trots att han springer nu när han ska springa, då har han själv inget sug framåt. Han är en ren fyrgångare, och har inte naturligt för att tölta, dvs. han behöver lära sig att tölta från grunden. Tack vare hans korrekta exteriör tror jag inte att han har så jätte svårt för det, men då är det först och främst brist på vilja som gör det svårare.

Eftersom han som rider in honom är en typisk islänning, lång med massa muskler (blir ju en del vikt även om dom är smala) så håller inte jag heller med om att han inte skulle vara viktbärande.

Vad jag personligen tycker så är det att halsen kanske är lite lågt ansatt, men det problemet har även hans mamma, men rids hon rätt så är inte det något problem för henne, där är istället längden på halsen ett problem.

Jag är bara lite fundersam över detta med att han är fyrgångare, men kanske hittar han passen senare, vi vet ju inte riktigt.. :crazy:
Jag hoppas i alla fall på femgångare..

En film på traven (fritt i hagen): Detta är första gången han är ute i en hage på tre veckor, där han stod på hingstbete hade dom ingen möjlighet att släppa ut honom sen han lärde sig att strömmen inte var så farlig och drog igenom när dom gick förbi med ett brunstigt sto.
http://s66.photobucket.com/albums/h249/Yrpa/?action=view&current=Odinn115mov.flv

Senast ändrad:

Irpa Snirpa->
Inte helt lätta bilder att gissa på! Helhetsintrycktet är att det är en snygging! Jag tror att han är femgångare, fin överlinje, men inte min "drömöverlinje" han är nog lite lång? Jag tror att han kommer att få bra pass. (Det är väl mitt undermedvetna som tycker att han är lik Thor från Kalvsvik ;) och Hrammur frá Akureyri)

Jag håller inte med om att han inte ser viktbärande ut. Jag tycker att han ser ut att vara rejält byggd, även om han är smal på korten. Korset är ganska normalsluttande, åt det platta hållet snarare än branta. Bogarna har jag lite svårt att bedöma hur de ser ut, på mittbilden ser de tokbranta ut, men på den översta ser de ganska liggande ut. De ser bra ut bestämmer jag. Jag tror att detta är en häst med power och påskjut i steget men har svårare att verkligen bära sig. Samling kanske inte är hans starka sida med den långa ryggen, det ganska plana korset och halsen som ser lite tung ut, men jag tror att han kan vara en trevlig ridhäst.

Tror att han tar långa kliv i skritten. Galoppen& traven har jag svårare att gissa på. Lite flack galopp, eller åtminstone lågtflygande kanske och inte så mycket sväv i traven?

Det här blev väldigt mycket gissningar och inte så många solklarheter. :) Skall bli kul att höra hur han är.

Jag vet ju inte om allt det där, jag vet bara vad Heimir sagt :P Har bara vart uppe på honom en gång och då barbacka i hagen bara för att det såg så inbjudande ut (han rörde sig inte en tum).

Traven tycker jag är ok, i alla fall det jag sett när han visat upp sig. Sist jag hade honom fick han bara gå och äta upp sig och vila inför inridningen. Galoppen håller jag med om att den förmodligen är lite flack, för det var den sist jag såg den, och i mina ögon väldigt passaktig, men han är ju fyrgångare så jag har nog bara sett fel.. :crazy: Men flack var den då, återstår att se i februari när han är igång igen om allt stämmer till hundra :)

Just ja, Odinn är efter Bjartur fra Egilstödum om någon har missat det.

Senast ändrad:

*kl*

Nu lägger jag också ut en bild, var tror ni om henne?

Heba1.jpg

en bild från andra hållet

Heba3.jpg

OA

Petar upp :angel:
Ingen som kan sig på att gissa?

Nu har jag börjat kolla lite på alla andras bilder. Jag tycker faktiskt att det är lite läskigt, med Molis visste man ju att man skulle få svar. Men jag gör ett försök ändå.

Jag tycker att han ser fin ut, men det är jättesvårt att se på bilderna, för det sluttar lite hit och dit. Faktiskt tycker jag att han är lite lik min valack då jag fick honom och han är femgångare. Han var också så där gänglig men har nu musklat på sig och blivit en stor stark häst. Min häst var lite längre än din, jag tycker att hästen på din bild är bra sammansatt i kroppen. En häst att ha kul med!

OA

Åh kan du inte gissa på Kurt också? :D Även om du säkert vet en del om honom så kan det vara roligt att se vad hans exteriör säger om honom :D

kurto.jpg

Bilden är från i våras, men har ingen nyare som är bra.

Man är ju lite färgad av alla fina bilder du lagt in tidigare, så jag vågar inte "gissa" i det här fallet. Skulle ju inte direkt bli någon gissning :crazy:

OA

Men! Hon har ju ett kallblodstravar-huvud?! Vacker! :love:
Kan islandshästar ha sådana huvuden?

:D

Jag har fortfarande svårt med detta extremt stupande kors som många av islandshästarna har (men jag vet att det är rastypiskt och det nämns här i tråden att det ger "lättare för tölt", så jag bearbetar ögat), men jag gillar din häst ändå. Hon ser väl sammansatt ut. Lite stupande bogar? Men ändå väl ansatt hals.

Påminner jättemycket om min russ-ettåring på första bilden :rofl:

Man säger att man kan se på hästen vad den skall bli vid 6 dagar, 6 månader och 6 år.
Och vid 9 månader så syns det fortfarande om fölet antingen inte har blivit avvant eller fått tillräckligt med mat ändå.

Häst nummer 4 var jätte fin verkligen! Hade jag fått välja någon av dom så hade jag valt den. Kan inte säga så mycket om hur dom är att rida, men läser desto mer i tråden och försöker lära mig:)

Här kommer på min kille, så vad tror ni?

Han är inte riktigt så överbyggd i verkligheten som det ser ut på korten!

Puttaaar:angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 038
Senast: Fiachi
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama